Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6223 ggr
jackijackie
2

Orolig för min sambo - råd tack

Min sambo och jag började med lchf för 2,5 år sedan. Jag har alltid varit tjock och han har alltid varit smal. Nu är vi båda smala.

I min sambos släkt finns många med hjärtsjukdom/högt Blodtryck.

Min svärfar gick bort 52 år ung i en massiv hjärtinfarkt trots att han var smal och fysiskt aktiv varje dag. Han gick på årliga kontroller och hade ätit blodtryckssänkande sedan innan han fyllde 30. Hans Blodtryck var helt normalt med läkemedel men trots detta dog han alltså ung.

Min sambos farfar, farmor, mormor och morfar hade proppar och hjärtinfarkter redan i unga år och gick alla bort före 60 års ålder.

Min svärmor är 68 år och lever ännu men äter också blodtrycksmedicin men är överviktig men har inte motivation att göra något åt det. Hon resonerar som så att "jag äter vad jag vill, dör jag så dör jag" och det är inget jag lägger mig i.

Tillbaks till min oro för min sambo.

Han fyllde nyligen 40 år och blev genom sitt arbete kallad till hälsokontroll. Där upptäcktes ett skyhögt Blodtryck och kolesterol. Han fick träffa läkaren ännu en gång för provtagning med samma resultat och fick sedan mediciner utskrivet. En remiss till dietist skrevs och där får han veta att han MÅSTE dra ner på så mycket mättat fett det bara är möjligt om han inte vill dö i förtid med tanke på det han berättat om sin släkt som inte varit långlivade.

Han får endast äta 1 ägg om dagen (han äter 3-4) och måste absolut sluta att steka i smör. Jag har ALLTID stekt i smör. Ända sedan jag bodde hemma har det stekts i smör. Långt före lchf. Jag har aldrig nånsin använt margarin men nu är det flytande margarin som gäller för min sambos skull menar dietisten.

Snälla kan ni ge oss råd om hur vi ska göra? Ska vi använda olivolja? rapsolja? Det får inte vara fast fett enligt dietisten.

Min sambo är så nere nu. Vi har verkligen trott på lchf och det var en fullständig chock att hans prover är så "alarmerande dåliga" som läkaren sa.

Kommer min sambo dö ung precis som sin far och många andra? Hur ska vi förhindra det? Är det kört att själv kunna göra något när det är ärftliga faktorer som spelar in?

Jag kan tillägga att min sambo tränar hård styrketräning 3-4 dagar i veckan och springer en mil nästan varje kväll men detta har ju inte hjälpt.

Beate
1

Förstår att du är orolig!

Har du provsvaren tillgängliga? Skulle vara bra att se hur fördelningen är på det "onda" och "goda" kolesterolet. Tror kanske att det höga blodtrycket är mer allvarligt än kolesterolvärdena.

Äter ni strikt lchf eller mer liberal? Ni kan ju absolut byta ut en del av det animaliska fettet mot olivolja och rapsolja och fortfarande äta lchf.

jackijackie
1

Kolesterolet vet tyvärr varken jag eller sambon. Han fick inte ens papper på det, dom sa bara muntligt och han förstod inte ett dugg sa han mer än att det var allvarligt. Blodtrycket var 198/156- 189/149- 198/155 vid tre olika tillfällen.

Det känns så tröstlöst när han faktiskt lever så sunt. Han har ätit relativt strikt inte över 20 g kolhydrater iaf. Inget bröd, frukt osv. Kolhydraterna har endast kommit från ovanjordsgrönsaker och en mindre mängd mejerier. någon enstaka gång morot, kålrot

Zepp
7

Då tycker jag inte ni skall måla fan på väggen utan att ni vet något!

Släktingarna dog ju tidigt trotts all medecineringen.. så det finns inget som säger att det är rätt sätt att angripa problemet.. framförallt när man inte ens vet vad det handlar om!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Beate
8

Det man också kan göra när det gäller högt Blodtryck är att dra ner på kaffe/te och att se över sömn och stress. Han tränar ju väldigt mycket, kanske skulle byta ut 1-2 löppass mot nåt lugnare typ yoga el meditation. Träning är en stress för kroppen och man måste ha tid för återhämtning; "vila är en del av träningen" som det ju heter.

jackijackie
1

#4 Ja dom dog trots medicinering men dom hade ju alla problem med hjärta/blodtryck, så det är ju knappast slumpen att så många drabbades eller hur menar du, inte måla fan på väggen? Så klart man gör det då det verkar gå lika illa för många i släkten och då min sambo får veta från läkare att proverna inte ser bra ut alls.

#5 The dricker han aldrig, kaffe dricker han, men bara på jobbet inte sedan han kommer hem.

Angående träningen så var det snarare så att han ökade på träningspassen i samband med sin pappas död då han drog slutsatsen att hans pappa tränade för lite som "bara" gick dagliga raska promenader och ändå fick en så stor hjärtinfarkt så ung.

Zepp
7

Jadu.. ni vet fortfarande inte vad det handlar om.. och chansen finns att släkten dog tidigt på grund av massiv medecinering!

Finns hur många allvarliga och livsförkortande biverkningar som helst med potenta läkemedel!

jackijackie
0

#7 ok Borde han alltså inte ta blodtryckssänkande alls eller vad anser du med de värden jag skrev i #3

MimLan
10

Först skall ni börja med att ringa och begära ut kopior på provsvaren. Inget annat, mer än som tipsats om innan, att inte kuta varenda kväll, det är inte bra för kroppen med sådan stress. Promenader och annat mer vilsamt är bättre om det skall göras varenda dag.

MimLan
2

Undrar också vad för historia han har själv, har Blodtryck och kolesterol-prover varit normala tidigare?

jackijackie
0

#10 Han har faktiskt aldrig gått och kollat upp det förut. Jag har sagt till honom några gånger genom åren att han kanske borde kolla upp Blodtryck osv, speciellt i samband med det som hände pappan. Men han har bara viftat bort det och sagt att han kan äta och träna sig frisk. Det är först nu när han verkligen fick en kallelse till vc som han gick dit. (Dom har nåt samarbete med hans jobb att alla som fyllt 40 blir kallad till gratis hälsokontroll)

Nu har vi köpt en riktig blodtrycksmätare hem ifrån apoteket men innan hade vi ingen.

Ja vi ska begära kopior på svaren

Beate
0

Som tidigare sagts, be att få ut provsvaren på kolesterolvärdena, det har man rätt till.

Sen ser jag ingen anledning till att han ska ligga så lågt på kolhydraterna, speciellt inte med den träningsmängden. Öka på grönsaker, lite rotfrukter etc. 

Gör lite små förändringar i kosten samt dra ner på träningen och försök göra mer "anti-stress"-saker typ promenader i skogen eller som jag sa tidigare, yoga/meditation. Gå och kolla blodtrycket igen om ett par veckor. Jag skulle avvakta med medicinering men självklart är det ett beslut ni måste ta själva. 

Har han börjat medicinera förresten?

jackijackie
0

#12 Nej han har inte börjat med tabletterna ännu, inte hämtat ut dem heller men läkaren sa att han skulle börja direkt före helgen. (enalapril)

Beate
0

Har du läst kostdoktorns artikel om Blodtryck?

http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

Enligt den anser han att man vid det Blodtryck din sambo har bör medicinera så det kan ju vara bra att överväga. Finns också länk där man kan beställa blodtrycksmätare om man vill kolla hemma.

MimLan
12

Jag vet att det inte hjälper, men jag säger det ändå. Försök ta det lungt. Att leva med ständig stress är alltid negativt. 

Hans familjehistoria säger bland annat att han har anlag för uselt Blodtryck och blodvärden. Du säger också att medicinering inte hjälpt för andra i släkten. Det är också sannolikt att han haft det här blodtrycket länge, det är troligen inte så att det blev skyhögt pang bom.

Så det är kanske läge att kräva ordentlig utredning och inte bara att han slentrianmedicineras bara för att, utan att det hjälper på riktigt. Har själv läst på om behandlingar där man t.ex. kapar en nerv så att blodtrycket hålls nere, något som en del får ta till när blodtrycket är kroniskt högt och medicinering inte hjälper eller ger för mycket biverkningar. 

Så det finns möjligheter, men ni kommer tyvärr att få ta reda på dessa själva. Läkarvården kommer med stor sannolikhet bara leverera medicinering utan att beakta hans individuella problematik.

AndersAA
0

Håller med tidigare talare - begär ut provsvaren och se själva hur fördelningen på kolesterolet är. Börja kolla blodtrycket hemma själva i lugn och ro.

Kajak11
2

Jag förstår ni blir uroliga. Hur är det med sömn och stress? Aldeles för hård motion kan gi stress men jag skulla säga att möjligen stress på jobbet kan inverka. Kolla eventuelt med LCHF vänlig doktor i eran område om möjligt.Mät blidtryck hemma. Det kan bli för högt hos doktorn då man har vit rock syndrom oftest.

Layza
0

Jag håller med #17

Stress påverkar blodtrycket och sinnet också. Inte för att man ska nonchalera, men bara det att gå på hälsoundersökning och veta sin familjs historia påverkar resultatet. När ni mäter hemma utan att hjärtat bultar av stress kanske resultatet blir lägre. För att sänka stressnivån är yoga och andningsövningar väldigt bra!

Mooniq
0

Hur är sömnen? dålig sömn påverkar blodtrycket enormt. Dålig sömn/apné är en god orsak till högt Blodtryck exempelvis.

Begär ut pappren från undersökningen. Begär apokvoter - läs på kostdoktorn.

Skippa vanligt kaffe - och absolut automatkaffe om det finns på jobbet. Drick koffeinfritt kaffe - och rooiboste eller örtte -inte grönt/svart&vitt te som alla innehåller tein -samma som koffein.

Äter ni liberal lchf - så gå över matplanen och justera.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Emma Kristina
6

Ja ni har redan fått många bra råd ovan och att börja med att begära ut resultaten skulle jag också göra - att vara medveten är en bra början, inte bara tro vad läkare/dietist säger, utan kolla värdena och göra något åt det utifrån dessa.

Kostdoktorn på www.kostdoktorn.se har många bra sidor om allt från kosthållning till kolesterolvärde och det är bra att läsa in sig så man är förberedd nästa gång det är dags att besöka läkaren.

Med det höga blodtrycket behövs det mediciner! Jag hade själv 155/120 förra året men hoppas med LCHF-kost få ner dessa höga värden, så jag kan fasa ut mina mediciner (atenolol och amias). Dock har jag efter diskussion med min läkare slutat med kolesterolmedicinen (simvastatin) som hade otroligt otrevliga biverkningar. Som påläst patient kan man få mycket bra diskussioner med sin läkare! Vissa mediciner behöver man, andra kan man skippa - men var medveten som sagt.

Sedan vill jag rekommendera boken "Ett sötare blod" av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm. Hon skriver mycket bra och det är enkelt att läsa, om många av dessa frågor ni/du har. Kom ut i år men borde finnas på bibblan redan. Googla på den så kan du läsa första kapitlet på nätet.

Lycka till och berätta gärna mer om hur det går!!

Anneli Carlson
1

Troligt är att din mans genetiska arv är de som orsakar högt Blodtryck och kolesterol. Inte hans livsstil.Tyvärr är de svårt med hjälp av bara kost reglera trycket. En sak som på verkar trycket som inte nämns här är alkohol. Ett mycket liberalare synsätt till alkohol och framför allt rödvin gör att många har ett för högt intag av alkohol. Att inte ta blodtryckssänkande mediciner är riskfyllt. Ett långvarigt väldigt högt Blodtryck leder till stroke. (Hjärnblödning). Hoppas din man får ordning på sitt tryck. Men ett råd stirra er inte blinda på hans levnadsstil.

Orakletidelfi
0

Hjärtsvikt fick min man på den tiden han var fästman 😉 och slarvade med sin medicin mot trycket. Han talade inte ens om för mig att han slarvade och så PANG, blev han sååå dålig och det var tungt att andas. Vi åkte till sjukhuset mitt i natten och jisses så fort han hamnade på en bår med EKG och grejer. Men han blev snabbt bra igen, men nu slarvar han inte mer och går på regelbundna kontroller. Mår toppen. Han åt inte LCHF då men nu, men han behöver fortfarande sin medicin.

Kajak11
0

Mindre stress, mer sömn och mer lugnande liv men det kan ta tid¨.
Jag vet inte var nu bor men kollade detta.

Se om det eventuellt kan hjälpa er i situationen. Hoppas det går att linka in på denna: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/lchf_positiva_l%C3%A4kare

Lycka till.

dufva
3

Råden ni fått hittills av vården verkar inte så genomtänkta eller ens i överensstämmande med vad vetenskapen idag säger

Vanligen har antalet ägg man äter lite eller inget att göra med vilket kolesterolvärde man har begåvats med

Åtminstone om man inte har familjär hyperkolesterolemi är dietärt kolesterol oviktigt i sammanhanget

Flytande margarin som ni blivit rekommenderade innehåller delvis härdade fetter och bör undvikas av alla som är rädda om sin hälsa

Försök att inte jaga upp er innan vi vet vad proverna verkligen säger

Ofta är oron mycket farligare för hälsan än vad proverna i slutändan visar 🙂

Internettan
0

Även om man lider av "genetiskt högt blodtryck" så undrar jag exakt vad som får kroppen att ha det höga trycket. Jag tänker att genetisk predisposition inte nödvändigt behöver leda till symtomen. (I alla fall när det gäller många andra åkommor.)

Eller handlar det mer om ett funktionsfel som det inte finns någon orsak till mer än att det är "fel på generna"? Typ att kroppen sätter igång saker och ting utan orsak pga felet?

I min amatörhjärna känns det bara så ologiskt. Jag vill ha det till att dessa patienter t ex har en ökad benägenhet att få "igenslammade" blodkärl när de äter fel kost eller på annat sätt lever fel, och att blodtrycket då är en reaktion och ett symtom och inte en orsak i sig. I så fall borde kosten ha effekt.

Eller att de lättare reagerar med stress (som några var inne på) och därför får högt Blodtryck. osv

Har läkarna kollat upp blodkärlen t ex? Eller nöjer de sig med att se ATT det finns högt Blodtryck och bryr sig inte om varför?

Roten till bot är att förstå kroppen och jag vet inte om jag köper att något bara är ärftligt..

"Every point of view is a view from a point."

kaisakavat
0

Min pappa fick skyhögt Blodtryck för några år sen. Inte brydde sig ngn läkare om att fundera över varför, fanns inte ens ett hypotetiskt resonemang. Han fick medicin och sen var det inget mer med det. Och jag tror det är 'standardförfarande', dessvärre.

Pappa är snart 79 år gammal. Aktiv och frisk för sin ålder, bara några småkrämpor. Han mår bra - säger han själv och det verkar stämma - sedan medicindosen anpassats. Kosten är väl sådäär. För mycket spannmål och i mina ögon alldeles för lite fett och proteiner. Men förutom spannmålet äter han bättre än de flesta. Dessutom helnykterist och cool-godmodig till sin personlighet. Tror sånt spelar in nu när problemet finns. Vad som utlöste det - vet vi som sagt inte.

Sindri
1

Din sambo skall naturligtvis be att få göra en kärlröntgen. Då tittar man med ultraljud har artärerna ser ut, och kan se om kärlväggarna är förtjockade och om det finns avlagringar i kärlen.

Trots högt kolesterol (9,8) hade jag tunna, fina kärlväggar och inget som helst plack, så läkaren försökte framhärda med statiner, men kunde inte förklara svaren.

obstitant
1

#24 "Åtminstone om man inte har familjär hyperkolesterolemi…"

Fast är det ingen annan än jag som funderar på det inte är precis det som finns i TS släkt?

MimLan
2

#28 Jovars. Men det märks på provsvaren om inte annat.

Zepp
1

Det sa de om mig oxå.. och på min mors sida mumsar man statiner mangrant.. men titta vad som hände när jag lade om kosten!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5086ea55d4ebea5223001e98-pa-kolesterolfronten-inte-nytt?bookmarks-1

Internettan
0

#26:

Min pappa fick skyhögt Blodtryck för några år sen. Inte brydde sig ngn läkare om att fundera över varför, fanns inte ens ett hypotetiskt resonemang. Han fick medicin och sen var det inget mer med det. Och jag tror det är 'standardförfarande', dessvärre.

Det är egentligen inte riktigt klokt. Som att ha en dammsugare där något täpper till röret. När dammsugaren börjar låta högt och bli överhettad så skruvar dammsugarreparatören ner sugkraften istället för att ta bort proppen. Då går den tyst igen och blir inte blir överhettad - och då är allt bra.

Är inte läkare nyfikna och undrar de aldrig varför kroppen sätter in de åtgärder som den gör? Och tolkar de aldrig dessa åtgärder som en reaktion på något som är fel? Att motverka kroppens eget försvar/åtgärder kanske kan ha sin plats i ett akut läge, men i längden fattar ju vem som helst att det är fel strategi.

"Every point of view is a view from a point."

RobinEH
0

"Flytande margarin som ni blivit rekommenderade innehåller delvis härdade fetter och bör undvikas av alla som är rädda om sin hälsa"

Hur mycket delvis härdade fetter innehåller dagens flytande margarin och det är väl inga jättemängder av mono- och diglycerider som används vid framstälning av flytande margarin heller?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Elfdance
1

Oavsett så ser jag ingen anledning alls till att äta margarin. Det finns ju många fetter som inte gått genom tillverkningsförfarandet.