Leverkorv på Lidl
Hej!
Vill bara uppmärksamma den utsökta leverkorven/leverpastejen från "Cornelius" som Lidl sålde under Oktoberfest-kampanjen förra veckan. 49 kr/kg.
Folk borde skriva in till Lidl och be att de ska ta in den till sitt ordinarie sortiment :)
Ingredienser: Fläskkött, grislever 28%, späck, lök, salt, kryddor. Kötthalt 50%. Salthalt 1,9%. Fetthalt 34%.
Länk till produkten: http://www.cornelius-wurstwaren.de/en/index.php?seite=klassik_pfaelzer-leberwurst
Låter trevligt. Vad finns det för maträtter man kan göra på den, någon? Jag äter sällan mackor så allt får helst kunna bli en varmrätt för mig. 😛Är den pastejaktig till konsistensen kanske den inte funkar till matlagning…
Andra förslag på hur man äter den? Ska titta efter den idag.
Hur menar de med kötthalt 50% det låter ju riktigt dåligt? Räknar de inte levern och späcket som kött? Och OM de ändå gör det vad är då alla de övriga procenten?
Det är bara att ta en sked och sleva i sig :) Jag tycker att denna leverpastej är bra "snabbmat". Bra sätt att få i sig lever också. Passar bra på oopsies och till sallad.
50% rent kött menas det nog, resten är 28% lever och resten späck.

Ja tänk om Lidl kunde ta hit hela sitt sortiment av pastej och leverkorvar till Sverige. Besökte i Tyskland i somras och njöt av deras leverprodukter. Här hemma så är kolhydratinnehållet allt för högt men där nästan aldrig över 1g och fetthalten hög.
Gick igenom nästan alla Lidls skinkor och korvar härom veckan, men det var ju nån sockerart tillsatt i så gott som allihopa. :(
Ja i alla deras andra charkprodukter har de lyckats med att klämma i en massa e-nummer och annat otrevligt.
Jag tycker att leverpastej höjer smaken väldigt mycket jämfört med "ren" lever så det är synd att det är svårt att hitta bra pastejer här i Sverige.
Ingen annan som har något tips?