Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4430 ggr
Leber
2

Leverkorv på Lidl

Hej!
Vill bara uppmärksamma den utsökta leverkorven/leverpastejen från "Cornelius" som Lidl sålde under Oktoberfest-kampanjen förra veckan. 49 kr/kg.

Folk borde skriva in till Lidl och be att de ska ta in den till sitt ordinarie sortiment :)

Ingredienser: Fläskkött, grislever 28%, späck, lök, salt, kryddor. Kötthalt 50%. Salthalt 1,9%. Fetthalt 34%.

Länk till produkten: http://www.cornelius-wurstwaren.de/en/index.php?seite=klassik_pfaelzer-leberwurst

Ary
0

Låter trevligt. Vad finns det för maträtter man kan göra på den, någon? Jag äter sällan mackor så allt får helst kunna bli en varmrätt för mig. 😛Är den pastejaktig till konsistensen kanske den inte funkar till matlagning…

Andra förslag på hur man äter den? Ska titta efter den idag.

Orakletidelfi
2

Hur menar de med kötthalt 50% det låter ju riktigt dåligt? Räknar de inte levern och späcket som kött? Och OM de ändå gör det vad är då alla de övriga procenten?

Leber
0

Det är bara att ta en sked och sleva i sig :) Jag tycker att denna leverpastej är bra "snabbmat". Bra sätt att få i sig lever också. Passar bra på oopsies och till sallad.

50% rent kött menas det nog, resten är 28% lever och resten späck.

annamanna
3

Ja tänk om Lidl kunde ta hit hela sitt sortiment av pastej och leverkorvar till Sverige. Besökte i Tyskland i somras och njöt av deras leverprodukter. Här hemma så är kolhydratinnehållet allt för högt men där nästan aldrig över 1g och fetthalten hög.

Creta Carbo
1

Gick igenom nästan alla Lidls skinkor och korvar härom veckan, men det var ju nån sockerart tillsatt i så gott som allihopa. :(

Leber
1

Ja i alla deras andra charkprodukter har de lyckats med att klämma i en massa e-nummer och annat otrevligt.

Jag tycker att leverpastej höjer smaken väldigt mycket jämfört med "ren" lever så det är synd att det är svårt att hitta bra pastejer här i Sverige.

Ingen annan som har något tips?