Hur mycket gick ni ner?
Hur mycket gick ni ner när ni åt låga kolhydrater och hur många månader körde ni det då?
Funderar på att börja med det nu igen, förra gången jag skulle göra det så misslyckades jag, men jag får inte äta nåt med mer än 10 kolhydrater. Vill gå ner 10kg.
Tacksam för svar!

Jag antar att du har läst att man bara ska äta LCHF under en begränsad tid. Det är struntprat. Jag har ätit LCHF i snart 6 år och har gått ner 20 kg och sedan stannat där. När jag hoppat av kosten en tid går jag genast upp igen som du säkert också kommer att göra om du gör så. Jag är nöjd med min vikt och med hur jag mår på LCHF så det är så jag kommer att äta resten av mitt liv.
Jag känner att jag inte behöver oroa mig för hjärt-kärlproblem eller cancer när jag äter så här. Det är mycket större chans att hålla sig frisk och ha bra sömn som äldre med den här kosten.
Agneta
Jag åt lchf utan några som helst avsteg under ungefär fyra månader. Gick ned 22 kilo lite drygt. Sen blev jag sambo och lchf var ett minne blott tyvärr, efter bebis har kommit tänkte jag försöka börja igen. Jag älskar lchf men det där slumrande sockermonstret i mig klarade inte av att bara titta på sambons cola och allt vad det är han släpar hem. Sen övergick jag sakta till att äta som jag gjorde innan lchf, fortfarande väldigt bra mat men dessvärre en del kolhydrater.
Jag kommer inte börja med LCHF därför jag inte tycker om smör, spyr när jag äter det, och för jag anser att LCHF inte är en bra diet. Man äter för mycket fett, vilket inte är bra för kroppen. Vet fler som tycker det inte är en bra diet. Jag kommer bara äta låga kolhydrater och ingen slags diet :-)
Men ni som åt/äter låga kolhydrater, tränar ni nåt eller är ni bara "slappa"?
Bara protein är dock inte så bra för kroppen heller, och fett ÄR livsviktigt för oss eftersom det finns livsnödvändiga fettlösliga vitaminer. Vad dina kompisar tycker om dieten spelar inte så stor roll i det fallet.
Något bra du kan göra för din kropp är att inrikta dig på riktig mat, alltså mat som du lagar från grunden. Spannmål och socker tas bort, in med bra, näringsrik mat.
Hur hade du tänkt äta då? Om du äter lite kolhydrater måste du ju fylla på med nåt annat för att bli mätt?

Ursäkta mig men var har du fått det ifrån att du MÅSTE äta smör om du äter lchf?
Och hur tror du att lchf:are äter smör egentligen? Med gröt-slev?
Till sist - vad är det för fel på t ex min middagstallrik jag ska ha idag?
En lagom stor vanlig karrékotlett, en bunke blandade kokta grönsaker som kommer bestå av gröna bönor, morötter och blomkål samt en tomat.
Till det en klick sås som jag gjort av kött-skyn och en skvätt grädde.
Jag tränar inte - så jag förmodar att jag bara är "slapp" 😛
Har gått ner 45 kg och nått mitt mål.
Jag har ätit lch i lite mer än 3 år och det tänker jag fortsätta med livet ut - dvs utesluta det för min kropp skadliga glutenet och stärkelsen och de dåliga kolhydraterna.
#4 Visst är fet bra för kroppen, men till en viss mängd.
Varför spelar inte det nån roll då? 😎
Eftersom det de säger inte har någon vetenskaplig grund.
Du lär inte få några användbara svar här därför att ingen här har ätit som du tänker äta, mer än möjligtvis testat typ Dukan under en kort tid.
Det som är verkligt farligt är just det du tänker ge dig på, en högproteinkost som är låg på både kolhydrater och fett. Driver man det för långt bryter man ner musklerna och till slut även hjärtmuskulaturen. Sen dör man. Men det är nog ingen större risk, för du kommar att må så dåligt långt innan dess att du antagligen förstår att du inte bör fortsätta.
Jag har bara hört att man använder jätte mycket fett och smör i typ allt. Jag kan självklart ha fel, men det är det jag både har hört och läst…
TS, #3, #7, #10
Jag såg i ett av dina andra inlägg att du är 15 år. Det är inte många i din ålder som läst på om kost och i synnerhet inte om socker och kolhydrater så pass att man vet tillräckligt för att göra rätt om man försöker sig på att mixtra med kosten. Det är bra om man lär sig lite mer innan man börjar trixa med kroppen samt att man har koll på vad som är bra och dåligt och hur man ska göra för att må bra innan man börjar med en ny diet.
LCHF är inte som att banta och det händer mycket i kroppen när man drar ned på kolhydraterna. Det kanske vore bäst om du började med att läsa om LCHF hos t.ex. Kostdoktorn: http://www.kostdoktorn.se/lchf
Som man skrivit här i tråden är det inte särskilt lyckat att både ta bort kolhydraterna och fettet. När du drar ned på kolhydraterna och sockret måste du få energi från annat och när man äter LCHF äter man vanligtvis istället naturligt fet mat. Sån mat som gör att man håller sig mätt länge och slipper få blodsockersvängningar och hunger. Det behöver inte vara en massa smör, även om de flesta som äter LCHF gärna använder smör i maten.
Det är också en myt att smör, olivolja, grädde och liknande skulle vara farligt och det finns nya vetenskapliga bevis för att det inte är dåligt för kroppen med naturliga fetter, så du behöver inte vara rädd att det skulle vara skadligt om du äter mättat fett. Däremot är fettet i t.ex. margarin inte lika bra för kroppen. För mycket socker samt mycket snabba kolhydrater är också bevisat farligt för kroppen på sikt.
Det finns en bok jag skulle rekommendera till dig. Den heter LCHF for the next generation : vad de borde lärt dig i skolan om mat och är skriven avLars-Erik Litsfeldt. Fråga efter den på biblioteket. Annars kostar den 47 kr (plus frakt) här:
http://www.ordochbok.se/visa_produkt.asp?t=LCHF+for+the+next+generation+%3A+vad+de+borde+l%E4rt+dig+i+skolan+om+mat&id=408060&lang=sv
Lycka till!
PS! Jag har gått ned 35 kg och jag äter massor av fett, men väldigt lite kolhydrater. 😃
Hur många kilo du går ner beror på hur mycket övervikt du har. Jag har gått ner 10kg på 4 månader och är nu normalviktig. En massa smör äter jag inte och inte heller dricker jag "fettkaffe" eftersom min mage inte klarar av det. Men precis som många andra steker jag i mycket smör, gör god sås av stekskyn osv. Gratänger där grädde, creme fraiche och ost ingår är också vanlig mat. Utan fett i maten blir man ju inte mätt och "halkar" lätt tillbaks till sockerätandet ganska snart…