Kokbok för långkok
http://image.bokus.com/images2/9789172412576_200_langkok-for-lchf-och-paleo
Ny bok från Birgitta Höglund, jag beställde idag. Alltid kul med ny inspiration och grytor o soppor är ju jättegott när hösten är ett faktum.
Kostdoktorn har denna på sin sida oxå, har länkat till samma säljsida. 😃
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Här är länken för de som vill köpa boken!
Tror även Andreas får en slant om ni väljer att köpa via den länken!
Nu har ju jag aldrig köpt några LCHF-kokböcker alls.. dels för att jag inte anser mig behöva några.. men kanske mest för att jag aldrig följer några recept överhuvudtaget!
Men.. på höst-vinter tycker jag om att göra långkok på helger.. vilket jag rekomenderar, dels för nyttan av det, dels för att det e relativt billig och god mat, som till stora delar gör sig självt!
Rekomenderar även persiljerot att användas i de flesta soppor/grytor!
Men.. för de som aldrig prövat långkok.. gör det, det blir gott och näringsrikt, ger en god doft i köket och köttet är av det billiga slaget.. ofta kan man finna det med ben o allt i frysdisken.. nära köttdisken!
Dels så hittar jag oxsvans i färskvarudisken, det är något överreklamerat och dyrt.. men gott, och sen så finner jag ofta påsar med märgben i frysen.. och på Willys finns även färdigsågade lammgrytbitar i frysen.
Har man bara en påse märgben hemma så kan man tex köpa rätt billig högrev vid tillfällen, de kan man stycka i lämpliga portioner frysa in i lagoma portioner och koka ihop med märgbenen!
Och nu på hösten finns det som regel även lammlägg, det e oxå gott och man kan dessutom variera dessa, tex genom att ta upp dem när de är färdiga och griljera dem.. men det e mest överkurs.. att imponera på andra med!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.