Ghee?
Jag tänkte på något som heter ghee (som jag nu googlat mig fram till att det är egentligen skirat smör) Då undrar jag. Blir ghee fast form i kylskåpet? Smör blir ju fast. Och hur länge håller sig ghee i kylen? Och kan man frysa det om man vill?
Ghee blir fast i kylen ja, (stenhårt rättare sagt) men det kan förvaras nära nog hur länge som helst i rumstemperatur. Oavsett vad det står. Min ex hade en stor hink framme och den varade väl ett år eller så…
Som #1 skriver, det står sig i rumstemperatur väldigt länge, nu brukar det gå åt ganska snabbt när jag gör det men i videon jag använde som guide till hur man gör ghee sade killen att det håller sig minst ett halvår i rumstemperatur.

Har du det i kylen får du använda dynamit för att få loss flisor!
Det finns att köpa på sk invandrarbutiker för de som vill testa.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Finns ekologisk ghee att köpa? Eller måste man göra egen? Den där instruktionsvideon vore det i så fall intressant att få en länk till.
Jag har förstått det som att det finns en viss skillnad mellan skirat smör och ghee - stämmer det och vilket är i så fall nyttigast? Eller är det bara en smakskillnad?
Skirat smör och ghee ska vara samma sak. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghee
Fast en del kallar felaktigt smält smör för skirat, men skira betyder att rena så det är smör som är renat, (från proteiner och "skräp") vilket just är det ghee är med.
Jodå, jag är med på att smält och skirat inte är samma sak. Jag har aldrig köpt ghee, så jag har inte kunnat känna smakskillnaden, men eftersom ghee inte bara verkar vara en separation, utan också innebär att smöret sjuds ett tag, så ska den få en nötigare smak än det skirade smöret. Minns nu inte var jag läste om skillnaden, men hittar här i engelskspråkiga Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ghee#Clarified_butter_vs._ghee
Jag är framför allt intresserad av om
- det finns skillnader i hur hälsosamma skirat smör resp. ghee är
- det finns ekologisk ghee att köpa
- en mjölkproteinintolerant (dvs inte enbart laktosintolerant) kan använda ghee

Ghee är mest en variant för ökad hållbarhet.. eller för att reducera protein/laktos för de som är känsliga för detta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det har nog med hur skirat det är. Om man bara vill skira smöret för att ha det till fiskpuddingen så behöver det inte renas/skiras lika mycket men som Zepp säger om det ska kunna förvaras måste skirningen vara i princip total.
JAg gör eget ghee av ekologiskt smör. Jag tror inte att det spelar ngn roll ur nyttighetssynpunkt hur länge det kokar utan det är bara smaken som ändras. Nu senast råkade det koka lite för länge enligt mig (ny sorts smör) så det blev en utpräglad fudge-smak som lätt tar över i matlagning.
jag tål inte mjölkprotein men ghee går bra.
finns ekologiskt att köpa på bla ekostore i göteborg och i nätbutiker
Tack för svaren på mina frågor Annamaja27. 🙂
Har du tips på vettig instruktion för hur man gör sin egen ghee?
Enklast är att söka på youtube efter ghee. Finns en del instruktionsvideor där.