Ännu en skitfråga
Jag har normalt en väldigt jobbig tarm eller vad man ska säga. Efter toabesök för nummer två får jag torka och torka och torka och….
spelar knappt någon roll om jag är hård eller lös eller mitt emellan. Jag blir aldrig ren. Även om jag torkat mig skinnflådd med vatten också och tvål eller med våtservett eller whatever, så kan man ge sig på att det ändå kan vara spår i trosorna. Otrevligt, jag vet. Men så är det. OM jag glömmer att ta det osvikliga botemedlet! Jag hade nog testat det mesta utan bra resultat innan jag började med husk, psylliumfrö, fiberhusk, alla är samma sak bara malningsgraden kan skilja sig åt.
Börjar med en msk i vatten, drickes snabbt då det blir en seg massa rätt snart. Sen tar jag lika mycket dag två och då har det redan rättat till sig. ett tag med pappret eller max två, Inga små pluttar som kommer när jag kissar som det alltid gör annars och missar man det så är det inte så kul….
sen underhållsdos ca en tsk VAR dag.
Tyvärr är mitt problem att jag glömmer detta efter ett tag med perfektion, sen tar det ett tag igen och så är jag tillbaka. Då kommer jag inte på vad jag ska göra… det kan ta ett par månader med besvär Sen kommer jag ju på det igen och så är det frid och fröjd igen! Ren lycka faktiskt!!!!
Samma här, jag behöver också ta psyllumfrön för att de binder vätskan i tarmen.

Fy vad jobbigt. Ja funkar inte 2 så blir det lätt en mardröm. Numera funkar min bra men innan slog den över till cement eller superlös. Är lycklig över att ha en bide !!!
SVAR - 1 stor msk chiafrö per dag…. gàr inte in i detalj men lovar en behaglig överraskning!
http://www.bravara.se/chiaoriginal.htm
Chiafrön är Världens mest potenta och funktionella råvara
Chiafrön är en av världens bästa omega 3 källor och har visat sig ha en aptit och kolesterolsänkande verkan.
Chiafrön konsumerades av indianerna i Nordamerika för att orka med flera timmars vandringar. Nu använder många amerikanska löpare Chiafrön som kosttillskott för att orka mer och förbättra sin kapacitet. Chiafrön innehåller alla essentiella, livsviktiga aminosyror, vilket gör det till ett komplett proteintillskott. Se Runners World april 2012.
Chiafrön har använts som livsmedel i tusentals år
Denna tusenåriga föda glömdes bort men har i modern tid återupptäckts som en utmärkt källa till Omega3-fettsyror, protein, kostfiber och antioxidanter.
Två teskedar chiafrön ger dig hela dagsbehovet av alfalinolensyra och Omega 3.
Det har också visat sig i flertal studier att Alfa-Linolensyra som finns naturligt i Chiafrön kan motverka inflammationer i tarm och mage, öka cellmembranens genomsläpplighet. Chiafrön innehåller Alfa-Linolensyra som är en livsnödvändig fettsyra som måste tillföras och den finns inte i kapslar med
Omega 3.
Chiafrön innehåller naturligt omega 3 från växtriket, som ger rätt balans mellan omega 3 och omega 6.
En för hög halt av omega 6 i förhållande till omega 3 kan orsaka inflammationer.
Med Omega 3 från växtriket undviker man också de gifter och tungmetaller som ackumuleras i fisk och fiskprodukter.
Chiafrön hämmar inflammationer och förebygger hjärt och kärlsjukdomar.
Bra för både hjärnan och ditt näringsupptag i mage och tarmar, innehåller bor som stärker ditt skelett. Alfa-linolensyra omvandlas i kroppen efter behov till Omega 3.
**Antioxidanter
**Chiafrön Eco är också rikt på naturliga antioxidanter, protein, vitamin B, kalcium, fosfor, zink och kostfibrer som är bra för magen, skelett och ditt immunförsvarChia-frön innehåller inga konserveringsmedel eller tillsatser, vilka inte heller behövs p g a den höga halten av naturliga antioxidanter. De viktigaste anti-oxidanterna är klorogensyra, kaffeinsyra, myricetin, quercetin, och kaempferol.
**Vitaminer, mineraler aminosyror
**Chia-frön är dessutom rika på vitamin B, kalcium, fosfor, potassium, zink, koppar, magnesium, 18 aminosyror och innehåller ämnet bor som fungerar som en katalysator för upptagandet av kalcium.
**
Protein**
Chia har mer protein än andra sädesslag. Som proteinkälla, absorberas Chia lätt, vilket leder till att näringsämnena snabbt når och absorberas av kroppens celler. Detta är särskilt effektivt vid snabb tillväxt, t ex hos barn och ungdomar, cellbildning hos gravida och ammande kvinnor, samt även vid uppbyggnad av muskelceller hos idrottare och motionärer.
**
Chiafrön bra för både trög mage och irriterad tarm**
Chia finns både som pulver och frön. Chiapulver Eco tas lättare upp i kroppen och mineraler och näringsämnen kommer därför snabbt ut till kroppens celler. Kostfiber kollodier och gelbildning, en unik egenskap hos Chia är dess kapacitet att binda vatten.
Chia kan absorbera upp till 12 gånger sin egen vikt av vatten vilket hjälper oss att förbättra vätskebalansen samt underlätta matsmältningen av kost som annars ger magproblem.
Chiafrön blandas i lite vatten, rör om och drick direkt skölj ner med ett extra glas vatten. Att dela upp intagen på morgon och kväll gör att du får ett bättre upptag, om du själv krossar fröna bör du inte krossa mer än det du behöver för dagen.
Chia är glutenfritt vilket öppnar nya möjligheter för tillverkning av livsmedel för glutenintoleranta personer.
En långsammare matsmältning är en skonsammare matsmältning och innebär att näringsämnena i kosten upptas bättre.
Förutom de självklara fördelarna för diabetiker, innebär denna långsammare nedbrytning av kolhydrater till socker ökad uthållighet. Kolhydrater är kroppens bränsle och en stabilare metabolism innebär att sockernivån i blodet är jämnare och sträcker sig över en längre tidsperiod.

#3:
1 stor msk chiafrö per dag…. gàr inte in i detalj men lovar en behaglig överraskning!
Åh, om du ändå kunde gå in i detalj… Jag blir så nyfiken.
Ska det vara hela frön?
"Every point of view is a view from a point."
Hela frön och de är mycket, mycket smà.
Jag fyller en sked och sköljer ned med vatten.
Nu sökte jag inte svar, jag har ju hittat min lösning! Ser nu att jag råkade skriva skitfråga, trodde jag skrev skittråd!!
Kan någon snäll ändra? Lite synd om mitt TOPPENTIPS drunknar bland andra.
Ser fram emot när vårt samhälle uppgraderar sitt toalettutbud, Japan style! Otroligt mycket fräschare! Den västerländska toalettpappermetoden är ganska nasty egentligen..
😎…. som sagt innehàller överskriften "fràga" och jag svarade.
Med mitt "toppentips" med chiafrö fixar det sig pà mindre än 24h plus alla hälso fördelarna som kommer med som "extra" …LOL!
Man kan även göra gröt med dessa frön…
Länk till olika CHIA RECEPT
Ett exempel:
An excellent source of protein and essential fatty acids.
2 tbsp chia seeds
1 cup unsweetened almond, or cashew milk
1-2 Tbsp maple syrup
1⁄2 tsp real vanilla extract
1⁄4 ground cinnamon
1/4 ground nutmeg
1/4 ground ginger
Mix all ingredients together in a bowl and set aside for 15 minutes so the chia seeds can do their chia magic. Abra-ca-dabra…..they will soak up the moisture and turn into a pudding consistency. Chill (if you can wait!) then serve.
Top with fresh berries of choice , and/or fresh mint leaves, and/or sprinkle fresh grated coconut on top.
Var kan dessa hälsobringande frön inköpas?
# 8 Fast om du nu läste mitt inlägg så såg du nog att det inte var någon fråga.. jaja
Jag hade i början av min LCHF (2-3 månader) förstoppningar from hell. Jag åt mer mejerier i början, och avföringen blev torr, hård och knölig. Det var riktigt plågsamt men "löste sig" med psylliumfrön/loppfrön som jag blandade i allt från ett glas vatten till LCHF-bröd, yoghurt och omelett. Idag behöver jag inte psyllium heller längre, eftersom magen "vant sig" vid min kost och fungerar klockrent. Jag tror det höga intaget av smörjande fett i min kost i kombination med att jag dragit ned på mejerier gör att magen gillar läget bättre.
Jag tycker för övrigt att chiafrön är överreklamerat, dyrt (snittar på 300-800 kr/kg) och man bör också som LCHF:are tänka på att chia innehåller närmare 40% kolhydrater som tas upp av kroppen. För mig fungerar det betydligt mer lättillgängliga och billiga psyllium lika bra för magen och har i princip samma användningsområden om man ser till ämnet i tråden - att hålla magen igång - och då helt utan att man tar upp onödiga kolhydrater på kuppen.
Visst - psyllium innehåller inte lika fantastiska halter av diverse vitaminer och mineraler men heller inte en massa onödiga omega-6-fettsyror. Chia är tydligen även hög i protein men det får jag ju i mig på annat håll och genom mat som dessutom smakar något i sig självt utan att blandas med lönnsirap och cashewmjölk som jag tycker inte passar i min kost.
Jag menar inte att kritisera ovanstående tips, men jag äter hellre välsmakande "mat" för att få i mig näringen så för mig går chia så bort att det inte är klokt - kanske passar det någon annan som äter mer liberalt?
Jag kan även tänka mig att chiafrön är toppen för dem som äter vegetarisk LCHF eftersom det är ett ganska fullvärdigt livsmedel - men att ta det bara för att få ordning på magen? Nej tack.
Köpa i Sverige:
Samt:
Produkterna säljs av de stora livsmedelskedjorna ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/risenta/pressrelease/view/risenta-lanserar-chiafroen-goemd-skatt-av-nyttigheter-770929
De skriver:
"Endast 2 tsk chiafrön innehåller mer omega-3 än 1 laxfilé, kalk motsvarandes flera glas mjölk och 30 % mer antioxidanter än blåbär."
Skulle tro att de flesta hälsokost affärer hàller dem.
Men, vi kan ju inte tillgodogöra oss omega 3 från växtriket.
Det var nytt för mig, hitar inget om detta när jag söker…?
http://drbenkim.com/articles-omega-3-fatty-acids.htm
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/omega-3/
http://www.livestrong.com/article/304708-vegetables-high-in-omega-3/
det har stått om det flera gånger även härinne: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714041b9cb46222d056051-ar-solrosfron-spackade-med-omega-6
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71589eb9cb46222106a531-omega-3-i-linfroolja
Inser att jag måste varit oerhört otydlig i mitt huvudinlägg! MED husk/fiberhusk/psylliumskal har jag inte några som helst problem med att torka mig. Det blir rent på en enda gång!!
Detta skrivet på grund av ytterligare tips, även privat!
Jag tror folk bara vill väl. Tips och råd får man ju ta om man startar en tråd, eller? Om du nu absolut inte vill ha tips eller råd kunde du kanske varit tydligare med det i starten? Din kommentar ser nästan lite otrevlig och snäsig ut, faktiskt- men det kanske inte var så du menade?
I övrigt kan jag gissa att den som skrivit privat gjort det för att ämnet är sådant att man kanske inte alltid delar sina erfarenheter öppet.
Var glad att du får respons och att folk engagerar sig, vetja! 😃