Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3557 ggr
Mozzarellan
0

Myggor....

Denna sommar blev det kanske 3-4 myggbett medan min man blev uppäten typ. Funderar på om det kan ha att göra med kostomläggningen?? Nån som har idéer på detta??

Orakletidelfi
0

Myggor föredrar säkert ett sötare blod. Jag har aldrig fått speciellt mycket myggbett så jag märker inte direkt någon skillnad men det är ju rätt logiskt att de skulle föredra om det finns sötsaker på annat håll och skippar att lägga ner möda på att sticka sådana som inte har lika sött.

Detta förutsätter att vi inte har lika sött blod som de som äter socker men det låter väl logiskt. Har inte läst boken Ett sötare blod men tror att den handlar om att man fått sötare blod när man konsumerar mer och mer sött.  Man= gemene man.

Mooniq
0

har inte tänkt på det här med myggor o stick-insekter. Men nu när jag tänker på det, så tror jag att jag kanske haft 2-3 bett i år. När jag var yngre så valdes jag först, jag var jagad av alla myggor o stick-insekter men inte nu.. Bra, bra 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
0

Så enkelt som att det handlar om "sötare blod" är det inte. Jag har aldrig märkt skillnad.

Lchfman
0

Hur skulle en mygga veta att det är "sötare" innan den suger. Och även om den skulle ogilla blodet, hur skulle den förmedla det till sina kamrater. Dessutom vara sympatisk nog för att bry dig om hur gott blod konkurrenterna äter.. För att inte tala om det olika arterna som suger blod, snackar dom esperanto då eller, så dom kan kommunicera över artgränserna? :)

Mooniq
5

Det har nog med vår doft att göra, vår kroppsdoft, det finns nog en doftvärld som vi inte upplever - vi kan ju känna blomdofter, svett, odör, men det finns nog mer än vad våra näsor klarar.. Hundar har ju otroligt doftsinne, stickinsekterna kanske är "programmerade" att känna andra delar i dofter… 😐

MimLan
0

Det kan nämnas att jag hade lågt blodsocker även innan LCHF, lägre än många på LCHF, till och med.

Brynhilde
0

Top Gears James May pratar här om varför myggor föredrar vissa framför andra.

http://www.youtube.com/watch?v=LCzcIOQ9jMg&list=PLMrtJn-MOYmfqNgyPxx6NYMZnd25y4shc&index=43

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

bustas
0

För flera år sedan lade jag upp en tråd i just detta ämne. Jag har alltid haft ett rent helvete med mygg men min första sommar (sju månader efter LCHF: starten) på fettdrift hade jag näst intill inga problem. Det har fortsatt på det viset och nu har jag njutit fem somrar med ytterst lite myggbett. Får jag ett bett är klådan väldigt liten mot tidigare. Min teori är helt enkelt lukten eller kanske doften på oss LCHF: are. :)

Orakletidelfi
0

Han i länken pratar ju om att myggorna kan läsa av "blood markers" så är det så otroligt att den kan läsa av blodets sötma?

RobinEH
0

Metro publicerade denna i början av sommaren.

"Är du storväxt, nytränad, har snabb ämnesomsättning eller utsöndrar mer aceton eller östradiol än genomsnittet befinner du dig i riskgruppen. Den riskgrupp som kommer få flest myggbett i sommar."

Blodsockret är irrelevant.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

LaRose
0

Hörde en intervju i P1 i somras med en forskare. Hon hade kommit fram till just detta, att en hög ämnesomsättning drar till sig myggor. Minns tyvärr inte hennes namn.

Bonusmormor
0

Jag skrev ett inlägg om just detta i maj 2010. Då åt jag strikt LCHF och myggen negligerade mig. Jag som haft stora problem med myggbett har blivit kvitt det problemet. Under de senaste åren har jag ätit en lite mer liberal LCHF och får endast ett fåtal myggbett. Jag tror absolut att det finns ett samband och att trådstartaren har rätt.

Lisabet
0

För många år sen läste jag en artikel om att ett B-vitamin skulle hjälpa mot myggbett. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket, men tror att det var B6. Man skulle äta en tablett om dan i 3 veckor, och sen skulle man lukta illa, så myggen inte ville ha ens blod.

(Ville man ha fortsatt skydd, så fick man fortsätta med tabletterna.)

Jag tyckte det var intressant, och testade. Efter 3 veckor gick jag ut i skogen och plockade blåbär, i det mesta mygghålet jag kunde hitta. Det fungerade. Jag hade ett tjockt moln av mygg runt mig hela tiden, men fick bara ett eller två stick. Det var väl särskilt glupska eller hungriga myggor kan jag tro.

Orakletidelfi
0

Men äter vi speciellt mycket B-vitamin med den här kosten? Det är väl kopplingen till det som försöker klarläggas, eftersom många märkt en förbättring, och då undrar jag också vad det här med att vara storväxt vältränad och utsöndra aceton har för bäring?  Alltså skulle motsatsen gälla för oss som inte utsätts för myggangrepp.

Mooniq
0

jag äter b-complex (alla b-vitaminer)-tillskott och har gjort sen i januari i år. Då luktar jag nog riktigt dåligt för alla mygg 😃 vilket är heeelt ok med mig…

Jojomaja
0

Dricker din man mer alkohol än du? Eller är han mer hormonstinn? 😛

Kåta och fulla får flest myggbett

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10381297.ab

Mozzarellan
0

Oj, vad massa varierande svar. Glömde checka upp ev gamla trådar, sorry. För o svara på den sista, Nej, min man dricker kanske ett glas vin då och då och aldrig nån sprit. Tror nog på att de finns markörer och vi har olika dofter som tilltalar eller ej dessa hatade myggor. Knappast esperanto myggor emellan, de är nog smartare än så ;) Även jag körde med Bvitaminer för många år sen, minns dock inte hur effekten var. Led förr av bett från tigermyggan som kliade o svullna upp rejält. Vaknade inatt av en myggas inande, eller rättare sagt lät som en boing i hela rummet, men den stack mig aldrig. Satte dock in "dödamyggatablett" i eluttaget så dog den!!

Sindri
0

Tyvärr, tyvärr - både myggor och fästingar verkar älska mitt blod, både förr och nu. Märker ingen skillnad mot tidigare. Märkligt är dock att jag efter att ha bott ett par år i Norrbotten verkar ha blivit immun mot myggornas gift. Jag får ett myggbett, det kliar lite grann kanske någon timme - sedan är det borta.
Tyvärr gäller det bara svenska myggor - blir jag biten i utlandet blir det riktigt läskigt, med stora svullnader.