Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1763 ggr
Vidunderligt
0

Nästan nybörjare, tips/råd tack! :)

(Nu blev texten väldigt lång men jag hoppas någon orkar ta sig igenom den och förstår vad jag skriver:) )

Jag har ätit LCHF ett tag (tror jag iaf, hah). Men jag var inte så strikt som jag kanske borde har varit. Men nu har börjat köra strikt sen i måndags och jag vill verkligen göra rätt den här gången :) Med strikt menade jag nu att jag kapat sockerintaget (fika/godis/etc). Men mitt matintag har väl mer eller mindre sett likadant ut i månader nu. Det jag skulle vilja veta är om gör/äter rätt! :) 

Sånt här brukar jag väl äta (allt under en rubrik är exempel på vad jag brukar variera måltiderna med, äter förstås inte alls samtidigt).

Frukost (ibland skippa rjag frukost när jag inte är hungrig och äter brunch/lunch istället) :
-2-3 ägg (kokta/stekta/röra). Steker i smör och äter ibland det med lite påläggskinka till vid sidan av.

- Smoothie, gjorde på några hallon, rysk yoghurt eller kvarg, lite grädde + en skvätt vatten.

- Omelett på 3 ägg. Men ost, skicka och salami på.

Lunch/middag:

- Kött med olika tillbehör såsom sallad (gjorde på främst isbergssallad och gurka), blomkål, blomkålsmos, broccoli. Brukar även äta någon form av sås till, typ färdiggjord bea, typ ICAs. äter kanske 1/3 av burken vid en måltid.
- Fläskpannkaka

- Fyllda auberginehalvor.

- Bacon/blomkålsgratäng

- Tacosallad

Alla recepten är gjorde från en LCHF-kokbok. Jag dricker även kaffe och té. Kaffe med en skvätt mjölk i, men blir främst när jag jobbar. Har provar ha i både kaffegrädde och vanlig grädde men det smskade rent ut sagt skit :) Jag dricker även en del cola light, vilket jag vet inte är bra och behöver heller inte bli en diskussion ;)

Lchfman
0

Vad är frågan? Om du äter rätt? Hur vill du äta? Om du kladdar i vad du äter i en app eller motsvarande såsom fatsecrets.se, så ser du själv hur det ser ut, och kan konstatera om du äter som du vill.

Vidunderligt
0

#1 frågan var om jag äter rätt enligt LCHF. Och om det är för lite/för mycket att äta sås om jag gjort, frukosten och det.

För mig är det inte bara att "kladda ner i en app", hade det varit så enkelt hade jag nog redan fixat det. Men jag får lösa det på annat sätt, tack för att du svar iaf.

Lchfman
1

Jo det är just så enkelt det är. Varför är det enklare att be andra göra det åt dig? Undrar du om du kan äta en specifik sak, googla "mattyp" LCHF och se vad det står. Har du hyfsad koll vad som är ok, men undrar om du ätit för mycket eller för lite, skriv in det i en app eller på en webbsida som de jag rekommenderade så vet du. Vad är det som du vill ha hjälp med om inte detta funkar för dig?

Zepp
0

Ja det ser ut som bra mat.. så det borde ligga inom ramarna för en sund och hälsosam kost!

Sen så är väl frågan som alla undra vad ditt syfte är.. för är det att äta hälsosamt så verkar allt helt okej.

Behöver du gå ner i vikt, har du några medecinska besvär?

Är du frisk och normalviktig så behöver du inte äta strikt alls.. fast fika och godis är inget som främjar hälsan hur som helst.. speciellt som om man äter mer av något så äter man mindre av något annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vidunderligt
2

#3 , jag vet att det var ett rörigt inlägg jag skrev, men det känns som ditt bemötande gentemot mig inte var särskilt trevligt. Jag tänker inte be dig göra ett dugg för mig eller be om något mer råd från dig.

Lchfman
1

Det är inte riktigt så jag menar, men ser att du kan uppfatta det så. Frågan är ändå fortfarande, vad specifikt undrar du som du inte hittar lätt själv? Jag svarar gärna på det jag kan, de flesta andra med här.

Vidunderligt
0

#4 Tack för svar Zepp! Jag vill gå ner i vikt (även om det tar emot att säga/erkänna). Jag har svårt att säga hur mycket då jag bara vill komma till en kropp som jag är bekväm i :) Jag är 151 cm lång och skulle väl vilja/behöva gå ner kanske 10 kg. Jag har inga medicinska besvär, så något sådant ska inte hindra.

jag har också börjar träna på gym (mest löpband där jag går och springer) 2 ggr i veckan. Det jag blir lite förvirrad efter att ha surfat runt här iFokus nu i någon timme är hur avancerat LCHF verkar vara. Det skrivs om kryddor med kolhydrater i, mejerier och sådant. Anade jag inte när jag började med det här, haha :)

Tror du att när jag nu har tagit bort kolhydrater helt i stort sett (potatis, pasta, ris, bröd, godis etc), finns det en risk för att jag ändå får i mig för mycket kolhydrater? för att lyckas med viktnedgång menar jag. 

och har jag kapat alla dom där kolhydraterna, kan man få i sig för lite fett och för mycket protein? Är det ohälsosamt?

Tänkte bara om du visste något om det här jag undrar över :)

Lchfman
1

Svaret är ännu igen, skriv ner vad du äter på en webbsida eller motsvarande som räknar ut vad det är i maten, då slipper du undra generellt här, det blir svårt att ge vettiga svar då. 

Ja du kan antagligen få i dig mer kh än du tror, men det behöver inte vara så. Det är inte så krångligt som det verkar, fortsätt vara vetgirig och googla massor så kommer du på hur det funkar.

Vidunderligt
0

#8 Jag är ledsen att jag undrade generellt här, trodde man fick ställa frågor om sådant man inte var säker på eller förstod. Men ska undvika det framöver.

Lchfman
1

Mm. Tror nog jag slutar med att försöka hjälpa dig nu. "Lycka till"

Zepp
3

Ja altså du är frisk.. behöver gå ner några kilon.. tränar oxå för en bättre kroppskomposition.

Näe, det är inte komplicerat.. men förklaringarna är komplicerade, dvs det handlar om näringslära och biokemi!

Är man som sagt frisk så räcker det långt att äta riktig mat, och inte vara rädd för fett!

Och är du frisk så finns väl ingen direkt risk att du får i dig för mycket kolhydrater när du har slopat de stora källorna.

Det är inte ytterligare en magisk diet.. det går mest ut på att bara äta riktig mat.. då får man som regel sitt främsta energibehov från fett utan vidare!

Med riktig mat så står man sig längre mellan måltiderna och slipper mellanmål.

Och är du frisk så har du oxå en normal aptitreglering, blir det för lite energi så blir du hungrig tidigare, då lär du dig att äta mer vid ordinarie måltider.

Jodå risk finns det.. beroende på hur ens matvanor ser ut, men väljer du de fetare alternativen tex karre i stället för kyckling, lax/makrill i stället för torsk, osv.

Men om nu så är fallet att du gillar kyckling och torsk så är det ingen ko på isen för det.. utan då tar man bea till kycklingen och reomulad till torsken!

Allt går ut på att du får tillräckligt med energi.. så du står dig mellan måltiderna!

Vill det sig sen väl så uppregleras din fettoxidationsförmåga och kroppen tar en del av energin från ditt lagrade fett.. då sjunker din aptit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.