Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10682 ggr
Lilltilda
3

Kolhydratssug vid förkylning

Jahaja, det "omöjliga" har hänt. Efter över 1,5 år med lchf-kost så har till slut ett förkylningsvirus lyckats ta över min kropp. Det är inte det enda konstiga, ännu konstigare är att jag som sjuk plötsligt blivit extremt sugen på snabba kolhydrater! Varför? Jag tillhör de lyckliga som INTE är eller har varit beroende av socker, men plötsligt skriker kroppen efter sirapslimpa med varm choklad eller te med massor av honung. Godis (främst saltlakrits och ljus choklad), glass och läsk lockar extremt och när snyggingen frågade vad jag vill ha till middag så ville jag svara köpespizza för det är den enda "mat" som min kropp vill ha just nu och det är KANTERNA som hägrar mer än fyllningen.
Jag har provat att äta mig rejält mätt på grillad kyckling och en fet sås, men suget försvinner INTE.
Jag faller inte för suget, men jag funderar på varför det uppstått och varför det inte försvinner trots att jag äter mig mätt på mat.
Någon som känner igen sig eller har en teori om varför kroppen verkligen skriker efter snabba kolhydrater?
Jag har INTE underhållit något sug genom att äta halstabletter eller dricka honungste utan jag står ut med min onda hals och hoppas att det snart går över utan lindring.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
0

Vanan? Sjukdom blir kopplat till att verkligen unna sig. Eftersom du inte varit sjuk på jättelänge och sällan är sjuk, har detta tillstånd inte "tränats bort" Pavlovs hundar. Pling i en klocka så rinner saliven. Börja snyta dig så vill man ha sötlimpa och oboy.. :)

kaisakavat
1

Jag tror också på vanan, den extra omsorgen man skulle vilja ha, kopplat till minnet av varm choklad - sött. Omhändertagandet. Lite ovuxet men ack så ljuvt. 

Jag är också förkyld nu. Ordentligt. Längtar inte ett skvatt efter sötsaker, har snarast noll i lust att äta nåt överhuvudtaget. Men ngn som gullade lite med mig skulle inte sitta fel.. 

*efterlysning* 😉

Lilltilda
0

#1 möjligt! Det är kanske en bortglömd vana, fast jag kan inte påminna mig om att godis och pizza tillhört "synd-om-mig-jag-är-sjuk-kost". Däremot så har limpa och varm choklad under hela mitt liv varit "nödkost" vid sjukdom så där köper jag argumentet rakt av! Sug efter honungste är kanske också logiskt eftersom att honung ingår i de flesta huskurer mot ont i halsen.

Lilltilda
0

#2 Mm…kan som sagt vara vanan.

😃 Gullande och omtanke är alltid trevligt vid sjukdom, fast "snyggingen" håller sig utomhus och pysslar om bilarna just nu.

MimLan
3

Hm. Jag är inte helt med på vanan som förklaring. 

När jag är rejält förkyld har jag ingen matlust och det är problematiskt att få i mig något att äta som antagligen inte plågar halsen än mer. 

Kroppen är ju stressad, vill kanske ha snabb energi och signalerar det?

Lilltilda
0

#5 ja där är vi kanske också inne på ett spår, snabb energi för att snabbare få kraft att bekämpa det inkräktande viruset, men eftersom att jag trots allt ätit (kyckling och fet sås var både lättuggat och lätt att svälja) så borde kroppen vid det här laget ha kunnat använda den mer långsamma energin istället. Hade suget gått över en timme efter rejäl måltid så hade jag nog köpt "snabb-energi-tanken" rakt av. Den tanken var min allra första.

Zepp
5

Mnjae.. vid sjukdom uppstår ett ökat energibehov.. vilket jag antar är en rimligare förklaring?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
0

#7 Borde inte en rejäl och energirik måltid ha gjort skillnad då? Jag har kvar suget trots att jag ätit rejäl frukost och rejäl lunch. Jag är mätt.
Jag har hört att sjukdom ger ökat energibehov, så jag har försökt att öka intaget av bra mat även om aptiten inte riktigt är den bästa.

Zepp
0

Det uppstår oxå ett ökat behov av näring.. i övrigt förutom energi!

Det kan ju vara att det triggar att äta mer av lite vad som helst?

Lilltilda
1

#9: Ja så skulle det ju kunna vara även om det då logiskt skulle uppstå ett jätteakut sug efter leverbiff eller nåt annat rejält näringsrikt.
Men "äta mer av lite vad som helst" är definitivt vad min kropp tycker att jag ska göra.

Zepp
1

Då tycker jag du skall lyda din kropp.. men välja att styra in det på mer näringsrika.."vad som helst"!

Lchfman
0

Jag bedömer att det verkligen inte har med ökat energinehov att göra för att man blir sugen på sockerlisvmedel. Klassisk betingning, vanor är mest troligt anledningen såklart. En gravid tex. behöver bara 300-500 extra kcal per dag sägs det, dvs 30-50ml olivolja. :) Knappast att lite virus i kroppen tervar kolhydrater helt plötsligt. Men mer näring, visst.

kaisakavat
1

Hm.. Tycker inte det stämmer. 

Visst mår jag bättre om jag äter, men det är en tanke-grej att ta sig för att äta ändå, för man vet att det är vettigt. Inte för att kroppen skriker efter det. Och inte behöver jag äta MER än annars.. snarare bara stoppa i mig nåt ibland som livsuppehållande åtgärd.. 

Så.. Jag tror fortfarande det är 'känslo-vanemässigt'. *envis*  🙂

Halvdansken
0

Tror inte på vanan.

Jag har aldrig varit så förtjust i pasta, även pre-LCHF. Men om jag plötsligt får ett okontrollerbart behov av spagetti så vet jag att jag är på gång att bli sjuk. Vet inte vad det är. Men det brukar (ja, också nu) bli en tallrik med pasta, bacon och olivolja.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
3

Sickna konstiga cravings ni får.. själv får jag craving för hamburgare med massor av rå lök!

OlgaMaria
4

Jag tror suget är väldigt hormonellt. Det utsöndras t ex en massa stresshormoner i kroppen vid sjukdom vilka säkerligen kan skapa sötsug. Men jag tror också att det hos vissa personer lika gärna kan resultera i aptitlöshet, vilket den här tråden visar på.

Jag tror inte att sötsuget förmedlar att kroppen behöver socker och snabb energi, det förmedlar att den är stressad och vill ha det som en snabb tillfredställelse.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilltilda
0

Ja vad det än är som triggar mitt sug nu ihop med förkylningen så börjar det vara väldigt irriterande. Lägger fokus på riktig mat och är glad att snyggingen varit här i helgen och hjälpt mig med matlagningen. Det har då inte blivit för lite mat i alla fall, men suget finns där i princip hela tiden. Det blev bättre då vi till frukost bakade ett kesonötbröd som jag åt ihop med varm choklad (kakao, sötströ, grädde och kokande vatten). 

Lite intressant ändå att läsa om olika begär och reaktioner i kroppen vid sjukdom. Helt klart är det ju en situation som stressar kroppen och får den reagera lite annorlunda än annars. Jag tror heller inte att det handlar om att kroppen absolut behöver socker, men tror allt mer min kropp skriker efter snabb och lättillgänglig energi som den kan använda direkt.

OlgaMaria
1

Men jag tror också det kan vara så att viruset skriker efter socker, för att lyckas föröka sig bättre… ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LaRose
3

Ibland hör man ju också, att man ska lämna kroppen i fred när man är sjuk och helst fasta, för att den ska få ägna sig åt läkning och inget annat.

Jag är en inbiten tröstätare, så för min egen del känns det som om mina "sjuksug" är en slags kompensation för att jag inte orkar göra nånting av det jag gör när jag är frisk. Äta blir liksom det som återstår av det vanliga livet, "det goda". Att det blir kolhydratsug kan bero på den allmänna försvagningen. Detta är alltså en helt personlig teori, förankrad endast i min egen kropp (för tillfället förkyld sedan två veckor)!

kaisakavat
0

#19 Det där har jag också tänkt på medan jag följt denna tråd. Det allra senaste i kostdebatten - som så många tror på - handlar ju om fastans positiva effekter på läkning och återhämtning. 

Sen tror jag väl inte att det bara är en sak som spelar in. Kroppen är komplicerat konstruerad. 

Tror t ex det kan ligga nåt i vad som skrivs i #16 om hormonell påverkan. Med mera. 🙂

jessirene
0

Jag tror inte heller att kroppen, eller om det är hjärnan, alltid är så pålitlig att den kräver det den behöver.

LaRose
0

#20 Jag tror att fasta användes så i äldre tider också. Jag tycker det verkar vettigt. Sjukdom brukar ju oftast inte ge nån vidare aptit. Det kanske helt enkelt betyder att den har fullt upp med annat? Men nu gällde det ju sug vid förkylning, förstås…. Man kan bara gissa.

Men det är som sagt massor av faktorer som man både känner till och inte, som påverkar. Hela tiden. Både kropp och själ. Inte bara kolhydrater och inte bara maten.

Och jessirene, jag håller med dig. Åtminstone min kropp/min hjärna är verkligen inte att lita på!

nyborjare08
1

Nu flummar jag ut lite ovetenskapligt här… 😃 Jag har funderat på om såna typer av sug KAN vara kroppens sätt att signalera att "nu är det nåt som är fel, jag mår inte bra, jag behöver…" sömn, vätska, vitaminer, salt, magnesium (eller vad det nu kan vara). Och att vår hjärna/belöningscentrum misstolkar det som kroppen säger, och skriker "pizzakanter!" Typ?

Jag vet, det låter nog knäppt…🤦‍♂️

Jojomaja
2

Din kropp försöker kanske höja blodsockret på grund av att din kropp utsöndrar stresshormoner vid infektion? (adrenalin, kortison etc.) Detta sker särskilt vid feber. Har man diabetes måste man ju t.ex. kolla sitt blodsocker oftare vid infektion för att kroppen höjer blodsockret som en reaktion på stresshormonerna. 

Jag vet inte vad kroppen gör när den inte kan höja sockret tillräckligt men gissningsvis får du ett sug efter det socker som inte finns i din kropp just nu? Jag har läst i en annan tråd här att ketonerna ökar vid infektion så du går troligen på högvarv just nu … 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715158b9cb46222d062bcb-ketonerinsulinbehov-vid-infektion

Lilltilda
0

Många teorier! 😃Trevligt med alla tankar och funderingar. Nej jag tror heller inte att man kan lita helt på kroppens begär. Begäret är nog snarare ett symtom på något annat. Kanske bara simpel trötthet? Tidigare blev jag ofta godissugen om jag var trött, så kanske är det vanans makt ändå som ligger och lurar.

Idag var jag till företagsläkaren, INTE pga förkylningen, utan av andra orsaker. Vi pratade lite allmänt och jag frågade vad hon ansåg om fasta ihop med sjukdom och hennes svar var att vid tillfälliga magåkommor så är det bra att låta magen vila och endast äta väldigt lättsmälta saker och dricka vätska, men vid virusangrepp som t.ex. förkylningar så är det bra att stärka kroppens immunförsvar genom att inta näringsrik kost som ger energi.

Jag frågade ingenting om teorier kring kolhydratssug då jag inte orkade ta en diskussion kring lchf-kost.

LaRose
0

Intressant, Jojomaja!

Lilltilda
0

# 24 OJ! Missade helt ditt inlägg medan jag skrev mitt #25
Tack för delandet av detta! Mycket intressant! Eftersom att jag äter lågkolhydratskost så är ju såklart blodsockret lågt hela tiden med och suget kom i samband med feber.

Jojomaja
0

#27 Frågan är om man ska lyssna på kroppen i detta läge och tillföra aningen mer kolhydrater eller om det räcker med den egna ketonproduktionen? Jag har bara tidigare läst diabetesrelaterade artiklar om detta men inget om LCHF och blodsocker vid infektioner. 

På insulin.se läste jag att blodsockret höjs som "skydd mot stresshormonerna". Frågan är hur viktigt det är att denna blodsockerhöjning sker generellt och vad som händer annars för oss som inte har diabetes. 

http://www.insulin.se/Startsida_insulin/Insulinbehandling/Hur-paverkar-infektioner-insulinbehandling/

"Detta beror på att sjukdom som förkylning, andra infektioner eller skador medför att kroppen hamnar i en stressituation. Kroppen svarar då med att utsöndra stresshormoner som till exempel adrenalin och kortison. Hormonerna har en viktig uppgift i att höja blodsockret som svar på stressreaktionen för att skydda individen."

Lilltilda
1

Förkylningen kvar, men febern borta och suget försvann i samma veva som febern, så uppenbarligen hängde de ihop på nåt sätt.

#28 Ja jättesvårt att veta hur detta fungerar för oss som inte är diabetiker. Intressant läsning hur som helst! Måste försöka läsa på mer om detta inför ev. kommande infektioner. Jag höll mig till lågkolhydratskost hela tiden nu trots suget, men suget blev ju mindre påtagligt då jag åt mitt keso-nötbröd så kanske var nötterna en kolhydrats-kick som var välgörande i sammanhanget och eftersom att jag redan äter lite mer liberalt än förr så hade kanske rotsaker eller en frukt också kunnat ge positiva effekter för kroppen.

emseli
0

Men oj vad jag kände igen mej i detta!

Jahaja, det "omöjliga" har hänt. Efter över 1,5 år med lchf-kost så har till slut ett förkylningsvirus lyckats ta över min kropp. Det är inte det enda konstiga, ännu konstigare är att jag som sjuk plötsligt blivit extremt sugen på snabba kolhydrater!

Är i skrivande stund tillfrisknande från en förkylning. Men blev ju också sugen på massa skit. Choklad, mackor, flingor etc. Det blev ju inte bättre av att ha en mack-flingälskande mor heller (bor fortfarande hemma). Att jag är sockerberoende gjorde ju ännu mindre saken bättre. Men jag klarade mej med "lite" ostfrossa istället.

Det där suget handlar för mej om tröst när jag var sjuk förr i världen. Varm choklad, godis, glass. Sistnämnda skulle ju även va bra för halsen. *Himlar med ögonen.* Jag har t.om ett recept på förkylningssorbet med honung och whisky i haha. Så ditt kolis-sug har nog med det att göra tror jag. Tröstmat när man är sjuk. Karlsson på taket rekommenderade ju kuckelimuckmedicin (godis) :p