Ketonmätare
Är alla diabetiker berättigade till en ketonmätare? Eller gäller det bara personer med särskilda svårigheter att ställa in medicinering, e.dyl?
Jag är nyfiken på mina blodketonnivåer och vad jag behöver göra för att hamna och stanna kvar i optimal ketos. Tänkte därför börja mäta detta. Min far i diabetiker så jag tänkt att han kanske kan få "hämta ut" en sådan så kan jag sedan köpa stickor att använda.
är inte jätte insatt i ämnet men ketoner kan man väll mät med urinstickor som finns på apoteket?
Inte om man vill mäta i blodet…
vad skiljer ketoner i blodet från ketoner i urinen? jag har bara mätt ketonerna i urinen.
Jag kan inte det där så bra men urinmätning är inte tillförlitligt och visar bara om man har ett överskott av ketoner , inte om man är i optimal ketos.
dom keton stickor som jag har använt har visat hyfsat exakt. vården skulle väll inte använda dem heller om dem var helt världelösa? på dom stickorna som jag använde så kunde man avläsa vart man låg mellan 1 och upp till 5. tex om ketonerna låg på 2,8 digitalt så visade stickan på 3. jag hade inte satsat på att mäta med en dyr mätare för att få till den lilla felmarginalen. o för höga ketosvärden är ju inte bra att gå med en längre tid så de blir ju bara o kasta bort en massa pengar om de inte finns någon bättre anledning.
Har inte lust att vara med och betala "din" ketonmätare….
#5 Det är olika saker. Urinstickorna mäter överskottet i urinen. Blodstickorna mäter ett faktiskt värde (som jag personligen inte tycker är så faktiskt iofs).
Att vården använder urinstickorna är för att de vill mäta överskottet. Inte för att de vill veta faktiskt värde. Problemet är att de har ganska begränsad kunskap om vad ketonkroppar i urinen innebär. De skiljer inte på om du är en lågkolhydratare, en diabetiker som håller på att bli sjuk eller om du svälter.

Det är typ 1 som kan tänkas få ketonmätare/stix.. inget som typ 2 behöver iallafall!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.