5:2 + lågkolhydrat = Livet återvänder igen
Åh Hurra! Jag har hållt på i 2,5 år med LCHF o gick bara ner de första 6 månaderna. Efter 8 månaders stillastående så fettfastade jag o då blev det ytterligare 5 kg o sedan stopp i 5 månader innan jag tog mig ner ytterligare 5 kg med en fettfasta som introduktion. (totalt 25 kg) Jag har fakirat. Jag har gått på UFO o nej - nada resultat. 
Sedan i fjor somras så har jag bara blivit allt tröttare o allt mer energilös. o så börjat lägga på mig igen trots att jag försökt öka intensiteten o antal ggr i veckan på träningen. I maj fick jag reda på att mitt TSH var lågt o skulle tas om till hösten. I juni orkade jag inte längre träna mera o hade så ont i höfterna att jag hade svårt o sova o samtidigt dödstrött o totalt utan energi. i Juli blev jag dessutom totalt förstoppad o o benen/fötterna o ansiktet o buken svällde upp av alla vätska o eftersom en kompis försökt få in mig på 5:2 så kändes det att med alla tecken på Hypothyrios så kanske 5:2 kan hjälpa mig.
Jag förväntade mig ingen viktnedgång, men kanske 5:2 kunde få igång kroppens egen läkningsprocess så att jag kunde få må lite bättre? Kändes som jag hade ingenting att välja på för läget blev ju allt akutare o jag hade eg. tänkt ringa VC, men drog igång 5:2 tillsammans med lågkolhydrat i förra veckan o det är nästan ett rent mirakel
Efter första halvfastedagen har jag inte längre behövt ta vätskedrivande o på dag 2 o 3 bara flödade vätskan av mig. Ok allt vätska är inte helt borta ännu men så är det också lingonveckan, men jag kan böja mig o sätta mig på huk o komma upp igen utan besvär. Är idag inne på endast halvfastedag 4:a (2:a veckan) men jag mår så fantastiskt mycket bättre att det är ett rent underverk. ❤️Hjärtklappningen har lagt sig o blodtrycket har åter sjunkit. Om viktminskningen som skett verkligen är viktminskning eller om det bara är vätskan som flödat bort återstår att se.
Huvudsaken är att jag så snabbt börjat må så oerhört mycket bättre o att 5:2 faktiskt verkar läka mig. Menar inte att jag är helt återställd, men livslusten har återvänt, hjärklappningen lagt sig, trötthetens dimmor har börjat skingra sig o jag är oerhört mycket gladare. Värken har också blivit ett steg bättre o fantastiskt nog verkar mitt mångåriga öronexemsbesvär plötsligt blivit oändligt mycket bättre.🤔
Vad det än är så hoppas jag att det håller i sig o att jag successivt blir allt bättre o att viktnminskningen också efter vätskekilona fortsätter. Tror att min upplevelse kan liknas vid att ha blivit frälst. Från att mått på ren svenska absolut totalt skitdåligt så mår jag plötsligt oändligt mycket bättre.
Jag kör en kombo av lågkolhydrat o 5:2. Är alltså inte längre en superstrikt LCHF jag kör, men vissa dagar är jag inom normen helt o hållet o vissa dagar med ett lägre tillskott av kolhydrater. Jag kommer aldrig återvända till pasta, ris, söta drycker, bröd o mjöl m.m. o jag kommer leva väldigt lågt på kolhydrater o jag kommer inte bli fettskrämd igen, men aldrig mer fakir eller UFO o hellre ett snäpp för högt än för lågt med kolhydraterna men så här bra har jag helt enkelt inte mått sedan mina 6 första månader på LCHF.😍
Så jag ska tydligen inte leva superstrikt, men givetvis inte heller gå tillbaka till s.k. normalkost, utan det blir en lågkolhydratvariant där rätt många dagar faller helt inom ramarna o några lite lite över o ihop med 5:2 då som så mirakulöst snabbt plötsligt fått livet att kännas så fantastiskt mycket ljusare igen. Har glömt att jag faktiskt kunde må så här bra.😃
Vad härligt att du har blivit så mycket bätte. Lycka till i fortsättningen.
Tack - ja jag lovar att det känns som ett mirakel o att det dessutom vände så snabbt känns ju nästan helt osannolikt.😃
Skrev ju härinne de första 6 månaderna o slukade allt, men sedan kändes det som jag inte hade något o tillföra. Återvänder hit o läser lite då o då, men har inte känt att jag kan tillföra så mycket o här finns massor av experter som tillför så mycket mer än jag kan göra. Att jag skrev det jag gjorde ovan är för att jag vet att här är ett antal som också kört fast o ett antal som också drabbats av problem med sköldkörteln under resans gång o fått hypothyrios o kanske kan 5:2 vara något för dem att kombinera ihop med LCHF på deras sätt. Mig verkar det i alla fall hjälpa o kanske kan det hjälpa några andra också?
Åh vad kul att du mår bättre o hoppas det fortsätter vara en bra kombi för dig att köra lågkolhydrat o 5:2. Ska bli spännande att få rapporter sedan.😃
Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh
Hur går det med magen när du fastar? Var rädd om dig så du inte drar på dig förstoppningar. Du kanske får använda något mjukgörande om det behövs :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Men jätteroligt att läsa att du mår så bra! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tackelitack Sussielull o TheresiaW😃
Jo jag käkar kalcium o magnesium tabletter så än så länge verkar det klara sig. Man är ju i alla fall inte helfastande utan bara halvfastande o jag levde dessutom i 2.5 år 16:8 o det klarade magen utom när till slut symtomen på hypothyriosen blev för svåra o massiva.
Är helt fantastiskt att dels blivit av med sådana massor av vätska, för jag börjar äntligen känna igen mina fötter o ansikte igen o dessutom verkar det som det tar på vikten också. Nu är jag ju bara inne på min 3:e vecka, så jag återkommer när jag hållt på i 4 veckor för en första rapport om detta. För då bör man ju hunnit se om allt bara var vätska som jag rasat ner eller om det faktiskt är så att 5:2 lyckats sparka igång min sköldkörtel i till mer normalfunktion igen???
Sedan återstår ju hur jag mår på längre sikt. Strikt LCHF fungerade ju jättebra i 6 månader o bara för inte vara en gnällspik o för att ge det tid så höll jag ju ut på strikt LCHF i två år o började sedan höja kolhydraterna måttligt för att få må bättre, men det enda som hände var att jag gick upp (Fakir o UFO har inte heller alls fungerat) o så blev ju underfunktionssymton från min sköldkörtel bara värre o värre, men så med 5:2 i kombon med lågkolhydrat - inte strikt LCHF - så vände allt. Det är helt fantastiskt,❤️ men där får ju tiden utvisa hur jag kommer må på denna kombon i längden.

Roligt att det fungerar.. och det vattnet skall ju inte vara där hur som helst!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp🙂 o nej vattnet ska verkligen inte vara där o jag mår betydligt bättre utan det 😃
Så en liten första rapport då för idag är det precis 4 veckor jag startade kombon 5:2 + lågkolhydrat. Märk väl att jag i princip varje dag kör 16:8 - året runt o det är inte samma sak o så lever jag ff. alla dagar utom de två halvfastedagarna då jag bara äter en gång.
Vätskan rann av mig de tre första veckorna o det ledde ju till en otroligt snabb viktminskning. Förra veckan stabiliserades det upp o tydligen har vätskan som behövde rinna av mig nu gjort det, för denna gången i alla fall. Samlar ju alltid på mig 1-1,5 kg under lingonveckan o veckan efter men det ska förhoppningsvis rinna av mig igen sedan. Glädjande nog så var det ändock en liten viktminskning även förra veckan ( 7hg) o det väcker ju en förhoppning om att TSH-värdet kanske stabiliserat sig o faktiskt samarbetar med kroppen igen istället för att motarbeta den.
Totalt på de här 4 veckorna har jag alltså gått ner 7,9 kg o om 2,1 kg så blir alltså totalen 30 kg o då är det första gången på ca 20 år som jag lämnar fetma BMI:et o går över på övervikts-BMI o då blir det klang o jubel🥳 Jag har då förvisso många kg kvar innan jag då är normalviktig o nått den vikten jag vill väga, men nu känns det äntligen som jag är på väg igen o att jag faktiskt har de 30 kg:na inom räckhåll.😃
Åh stort GRATTIS till dig Cessy. Håller tummarna för att det fortsätter så att du når de efterlängtade 30 kg:na o att det sedan fortsätter vidare neråt ditt du vill. Tycker du är värd en eloge som fortfarande är så motiverad efter så lång tid o kämpar vidare o jag håller tummarna för att du ska lyckas nå det du vill uppnå!👍
Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh
Jag är nyfiken på 5:2. Skulle vilja veta vad du äter på dom 2 fastedagarna. Har räknat ut att om jag äter 3 ägg, 100 gr blandad sallad, 3 koppar kaffe + 50 gr smör så slutar det på 631 kalorier. För mycket alltså. och jag lär inte vara mätt. Men är ändå nyfiken och skulle vilja prova eftersom jag inte går ner i vikt på strikt LCHF.
Du kan inte räkna med att vara mätt. Dra ner på smöret, du kanske inte ska äta 350 kalorier från smör så du bara har 150 kvar? Om du drar ner till 30 och ser över salladen så kommer du ner till 500.
Ja, jag vet att det blir mycket smör, men jag älskar verkligen MBC-kaffe och har svårt att tänka mej att utesluta det. Svårt också att börja räkna kalorier när man som jag har räknat kolhydrater i snart 6 år.
Tackelitack Sussielull😃 Jo jag hoppas verkligen att jag når till de 30 kg:na snart o så att det fortsätter neråt efterhand som tiden går o framförallt att jag återigen mår betydligt bättre igen numera o att det får fortsätta så.
CasaRamon: Jag lever ju numera på lågkolhydrat o inte strikt LCHF eftersom jag tyvärr inte mår så bra då. Det är ju inget snabbt o lättvindigt beslut jag tagit, för jag körde ju strikt i 2 år o sedan lite mindre strikt i ytterligare ett halvår.
Numera är det alltså lågkolhydrat - vissa dagar blir helt inom ramarna o vissa dagar blir det lite högre kolhydratnivå, men dock aldrig "normalnivå" på kolhydraterna. Jag äter t.ex inte pasta, ris, bröd, kakor eller grönsaker med högt kolhydratinnehåll o dricker inte sockersötade drycker, men jag äter mer av ovanjordgrönsaker än jag gjorde tidigare.
Mina fastedagar är fettskrämda dagar, för den enda måltiden jag äter ska ha lite volym. Jag äter t.ex Tonfisk, kycklingbröst o t.ex grillat/stekt kött som jag sedan har minikeso o ovanjordgrönsaker till. Jag är INTE ett dugg fettskrämd de andra 5 dagarna o jag steker t.ex även i smör de båda fettskrämda halvfastedagarna, men fiskar upp köttet/kycklingen/fisken o låter det rinna av väl på hushållspapper. De två dagarna är de enda dagarna som jag väger o räknar på vad jag äter. Det viktiga är att jag hamnar på 500kcal fastedagarna o att måltiden känns som den mättar både fysiskt o psykiskt.
De andra 5 dagarna äter jag tills det känns lagom o som sagt var då använder jag smör, grädde, fullfet creme fraiche m.m. men med tillskott av mer ovanjordgrönsaker än tidigare. Än så länge mår jag ju väldigt bra av den här mixen o så länge jag mår så bra så fortsätter jag med den.🙂
CasaRamon, jo men man kan inte både ha kakan kvar och äta upp den! Om du ska ha kvar smöret får du hitta något som ryms inom 150 kcal. Det går ju inte att trolla !
Wow vad roligt att det fungerar så bra för dig!
Tackelitack smurfis🙂 o ja jag håller alla tummar o tår för att jag hittat en kombination som fortsätter att fungera så bra för mig.👍😃