Hur gör man med en tryckkokare?
Har köpt en fin tryckkokare på loppis. Men det fanns ingen bruksanvisning med.
Är det nån på siten som vet hur man gör?
Jag ska koka dill eller pepparrotskött, tänkte jag.. på högrev
Antar det ska i ca 1 dl vätska bara? Men hur länge ska den stå på? Och hur het platta?
Tacksam för tips.. INNAN jag spränger köket!
Hej
Du ska koka upp vattnet tills det kommer ånga ur pipen-då drar du ner värmen precis så att pilen står på strecket- ej över för då blir det övertryck. Mycket viktigt att vakta hela tiden så trycket ligger som det ska. Koka köttet beroende på hur stora bitar du lägger i. Cirka en halvtimme för en stor bit - prova dig fram. Jag kokade kött igår i min och det blev jättebra
Jag har ingen aning, men min svärmor gjorde något fel en gång och bruna bönorna for i taket.

Tack, det finns ingen "pil på streck".. bara två ventiler- en pysventil och en säkerhetsventil.
Syrran läste i nån gammal kokbok att hälften så mkt vatten som vanligt är bra.Dock ej över 1/3 i kokaren. Plattan på hög värme - pysventilen öppen
(vätskan kokar)
När pyser stadigt, sänk till medelvärme och fäll ner pysventilen.Pysventilen "beter" sig..
Ta tid från nu.
Ett halvkilo kött - ca 15-18 min.
räta upp på pysventilen för att lätta på trycket. Låt stå så.. "Länge"
Låter som explosionsrisken är överhängande!*S*

Den tryckkokare jag har ska man spola med kallt vatten på sidan så man hör när trycket släpper efter att man kokat klart maten.Det är farligt för man kan få den heta vätskan på sig eller ångan om man öppnar för tidigt.Ville bara varna dig om det.Om det är för mycket i den kan det även bli stopp i tryckventilen och då kan det bli en explosion.Det har hänt min mamma när hon gjorde ärtsoppa.Det var ärtsoppa i hela köket.Man använder mindre vätska i en tryckkokare.

#6 Hur "hör du" att trycket släpper? genom att pysventilen tystnar?

Man hör hur det pyser liksom.Det kan även höras ett "klock" när trycket utjämnats.

ookej..*S* låter som jag får vara beredd att storstäda…
Håll tummarna!

Lade till några ord.

Tack-- jag lämnar rapport hur det gick..*S* om jag överlever!
o_0

Jag har en modern tryckkokare från WMF, finns på Åhlens och NK t.ex. Nyare modeller är väldigt lätta att använda, tydliga och säkra. Betydligt mindre explosionsrisk jämfört med äldre påstås det.
Trots det är jag supernervös i alla fall och står helst precis utanför dörröppningen och bara kikar in när jag kollar hur trycket ser ut… 
Hur som helst, tryckkokare är toppen! Det går mycket snabbare att koka saker som buljong och grytbitar och resultatet blir klart bättre, både mörare och smakrikare. Jag brukar ofta kasta in en hög brynta grytbitar och ev. ben tillsammans med saker som lök, vitlök, rotselleri, morötter osv. och bara ett par dl vatten. På nolltid har man en sorts kött-/buljongbas som räcker till flera smaskiga måltider, exempelvis ursnabba grytor och soppor.
Tryckkokare rekommenderas definitivt!
umbra - använd hjälm! 

*fnissar* Har en stor kastrull jag kan dra över skallen när det börjar pysa, och stora serveringsbrickan får bli sköld ifall tryckkokaren exploderar..

Ta kort!
Plötsligt blev jag sugen på en tryckkokare…
Numer pensionär i Nynäshamn

Hur går det? Har ni provat ännu?
uuundrar om ni kanske prooovat? :D