Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2986 ggr
mysis
0

Buljong?

Jag brukar köpa buljong på flaska, typ fond. Ibland även buljongtärningar. Vilket märke är bäst? Alltså vilken innehåller minst tillsatser. Obs, jag vet att det innehåller en massa gojs, men jag vill köpa det ändå…är lat!

Mooniq
1

Jag har hittat Kung Markattas buljonger och är nöjd med dem

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

asahars
1

Biofood säljer ekologisk pulverbuljong som är tillverkad helt utan jäst och socker. Finns på hälsokostbutikerna.

Orakletidelfi
1

Jag har René Voltaires ekologiska buljongpulver på burk. Vegetariskt men gott till det mesta. Finns på välsorterade livsmedelsbutiker.

MimLan
0

Just Rene Voltaires buljongpulver smakar inte buljong för mig, men jag använder det gärna när jag vill ha bearnaise-kryddor i nån sås.

vinteralvan
0

Jag kör också med Reneé Voltaires, jättegod buljong.

mysis
6

Tack för hjälpen, nu vet jag vad jag ska spana efter!

Vilket bra forum detta är, som wikipedia i miniatyr!!! 🙂

Jojomaja
0

Jag köper också Biofoods buljong som, precis som nämnts ovan är gjorda utan jäst och socker samt även är glutenfri. De tillverkar också det ekolokiska kokosfettet utan doft/smak jag brukar köpa. Jag hittar nu dessa produkter på Coop i hälsokosthyllan, vilket är ett stort framsteg. Finns också på Bodystore där jag brukade köpa dessa förr.

LaRose
0

Läser noga på min ekologiska Biofood-buljong nu och där står "maltdextrin av majs" och "palmolja". Hur låter det?

Orakletidelfi
0

Ekologisk palmolja är iaf inga problem. Oljan i sig är bra men den vanliga framställningen är ett hot mot regnskogen. Maltodextrin används väl som bulkmedel, vet inte hur "dåligt" det är.

Jojomaja
0

#8 Biofood svarar på detta med palmoljan på sin hemsida. http://www.biofood.se/FAQ.html

Q: Varför använder ni palmolja i era buljongtärningar?

A: Vi har varit mycket noga med att försäkra oss om att vår buljong inte innehåller någon palmolja från odlingar där man skövlar regnskogen. Palmoljan är producerad enligt riktlinjer för RSPO - Roundtable on Sustainable Palm Oil. RSPO är en organisation vars mål är att uppnå en hållbar utveckling vid utvinning, produktion och användning av palmoljeprodukter

LaRose
0

Tack för det, Jojomaja. Hade inte brytt mig om att läsa på burken tidigare, för jag litade så på Biofood och "utan jäst och socker" och "glutenfri". Malt(o)dextrin har jag läst på lite om nu och det verkar tyvärr mer problematiskt.

Orakletidelfi
0

Renée Voltaires buljong innehåller råsocker, ser jag när jag läser på burken.  Så är man kraftigt sockerberoende ska man kanske avstå från det också. Men det kan inte bli mer än något tiondels gram i ett normalt intag, men har man nolltolerans mot socker så är det bra att känna till.

Jojomaja
0

#11  Ja, det verkar nästan som om maltodextrin är värre än glutamat, när man läser om det. Nu tar jag ju så lite buljongpulver till en stor gryta att det kanske inte spelar så stor roll men man kan ju fråga sig varför man överhuvudtaget ska blanda ned skräpet i ekologiska produkter?

http://ekobiotips.blogspot.se/2012/01/maltodextrin-farligt.html

LaRose
1

Ang maltodextrin, tror jag det var i en kommentar av Kostdoktorn som jag läste reflektionen, att det ju trots att vi tycker att vi "tar så lite", är tillräckligt mycket för att tillverkarna ska tycka att det är oumbärligt.

Blev det där logiskt? Tyckte det lät så klokt när jag läste det.

Orakletidelfi
0

Läste nånstans att det används för att snabbt ladda mycket kolhydrater (vid träning ) utan att det blir sliskigt sött, så för kolhydratsätare är det kanske inte oumbärligt men begärligt iallafall.

LaRose
0

Det var för tillverkarna det var oumbärligt, i mitt inlägg.

Alltså i betydelsen att de anser att det är såpass viktigt, att de bestämt sig för att ta det med i produkten. Och då är det ju i någon betydelse "starka" grejer och kanske är det då trots allt "farligt" fast vi tar "så lite"?