Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2100 ggr
Lily73
0

Hur mycket fett..?

Hej, ny här men har ätit lchf sen april. Har IBS, eller har haft, den är så gott som borta nu. Vikten har inte hänt så mycket med alls, men minskat i mått runt-11-12 cm, men nu har det stått still sen slutet av juli. Har provat att utesluta mejerier, nötter och ost, men det händer inget. Fick tipset på att äta mer fett..
Jag vet inte hur mycket fett jag får i mig per dag faktiskt. Hur mycket BÖR jag få i mig i gram för att det ska bli bra? Jag är 160cm och väger 79kg?
Tacksam för hjälp. Har väldigt svårt för siffror, att förstå och hur man räknar, så lättast för mig är om någon skulle kunna tala om på ett ungefär hur många gram fett/dag jag behöver få i mig, då kan jag kanske laga maten med det som utgångspunkt…

Mooniq
1

har du provat att bokföra din mat i tex www.dumbbell.se ? den är gratis och enkel att använda. du ser fördelningen enkelt med siffror och diagram i E%. 

du kan prova att göra magic bullet coffee - finns trådar om det men det är kaffe med osaltat smör eller kallpressat smaklöst kokosfett som du mixar - blir nästan som en latte.

När det gäller lchf så får man prova sig fram. vi är alla lite olika och reagerar olika. kanske räcker det att du ökar på matmängden för att kroppen ska släppa vikt, eller en liten omstrukturering. Vad äter du under en dag?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
3

Du behöver inte ägna dig åt siffror om du inte vill. Men skall du göra det behöver du ta tag i de siffror du har i maten idag först som #1 skriver.

Är du hungrig mellan måltiderna? Småäter eller äter du mellanmål?

Och du har gått ner en hel del! 12 cm om midjan, det var inte bara bomull som försvann, så din kropp kanske vill ta det lungt ett tag. Viktnedgånger kommer inte att gå linjärt, precis som din viktuppgång inte gjorde det.

OlgaMaria
1

Du kan ju alltid prova att bara öka på fettet och minska protein och se vad som händer. Hyvla smör över maten. Ät majonäs till. Drick fettkaffe på morgonen. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lily73
0

Tack alla för svaren!

En dag kan se ur såhär i matväg:

Morgon=  2 koppar kaffe med laktosfri mjölk

Blir hungrig mellan 11-14, då kan jag äta 2-3 pannkakor (beroende på storlek) gjorda på kokosmjölk, stekta i smör, 1 msk hallon till det. 

2 koppar kaffe nån gång mellan 14-17

Nästa gång jag blir hungrig kan jag äta antingen samma som till brunch, fast med skinka mellan pannkakorna. Eller en kycklingfile med en klick beasås och några bladspenat till. Oftast blir jag hungrig mellan 18-21 ca, beror lite på om det är vardag eller helg.

Har testat mbc men jag kunde tyvärr inte dricka det, kom upp lika fort som jag svalde, rysligt äckligt tyckte jag…

Jag ska kika in på matsidan, och hoppas på att jag fattar hur man gör ;), min hjärna brukar lägga ner när jag ser tabeller och siffror, men jag provar!

Äter inga mellanmål, tycker inte att jag är hungrig, men har lite problem att känna hungerkänslor vissa dagar, men jag äter mig mätt varje gång jag äter..

MimLan
7

Okej. Här kommer standardfrågan: Var är maten? :)

Byt ut dina pannkakor mot ägg/kött/fisk/fågel. Ät 2-3 mål med riktig mat.

OlgaMaria
1

Vet ej hur bra det är att starta dagen med kaffe med laktosfri mjölk (denna påverkar blodsockret mer än vanlig mjölk). Tycker du om att ha mycket mjölk i kaffet? 

Hur gjorde du din mbc? Om du hade kokosolja i den kanske du ska testa med bara smör, det blir mildare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Orakletidelfi
0

Man behöver inte ta vrålmycket fett i MBC, du kan prova med en mindre mängd smör, det smakar precis som kaffe med mjölk, åtminstone känner inte jag någon skillnad. Smör är ju mjölkfett. Mixa noga.

Lily73
0

Ok, så t ex kyckling och beasås är en bättre brunch, tänker jag rätt då? Låter nog dumt men jag trodde pannkakor på kokosmjölk var bra mat 😞

Mejerier måste vara laktosfria för mig, blir helt paj av vanlig mjölk..

Mbc-Har mixat med mixer, cocosfett (smakfritt) och kaffe, men jag kan inte svälja det, smakar verkligen urk för mig, inte smaklöst i min mun. Men jag ska testa med vanligt smör, en liten klick! Skam den som ger sig..

Tack för alla tips! Ska göra om i veckomenyn och äta riktig mat fram för allt och se vad som händer! =)

Zepp
1

Altså.. fettet får du via maten och man behöver sällan tillsätta så mycket.. ofta bara det man steker med.. eller kryddsmör typ!

Ägg 66E% fett

Lax, sill, makrill-- cirka 60E% fett

Köttfärs lika så!

Kyckling är fettsnålt.. där passar det med bea, currysås.. currysmör.

Vitfisk är oxå fettsnålt där kan man fetta till det med Reomoulad.. eller stekt torsk med smält smör där man hackat ett ägg i!

Oså om det blir mycket grönsaker så kan man strila lite olivolja på dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
1

#8 Kokospannkakor är bättre än mjöl-pannkakor. Men.. sen?

Kycklingfilé och bea är bättre än kokospannkakor. Än bättre är t.ex. lax/makrill/sill/fläsk/flaskkarré/högrev/ägg/etc. Allt protein som redan har fett i sig. Kycklingfilé är ganska dyrt och innehåller enbart protein. Fisk och ägg har t.ex. bra fett och vitamineraler. Köp hellre en hel kyckling med ben och styka, gör gryta, grilla, gör buljong etc.

Lily73
0

Här blir det rätt mycket kyckling, currysmör måste jag testa det lät gott!