Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4442 ggr
goliath
4

Att äta varierat...

En sund kosthållning har alltid varit synonymt med att äta varierat. Vilken jobbig klyscha…

Men sitter och tänker på något annat.. Kan det vara en ide att äta varierat gällande makronäringsämnen?  Precis som att det är en god ide att träna varierat?

Altså att inte permanent hålla kolhydratintaget till ett minumum men variera detta.. Kanske detta bättre immiterar hur man ätit genom evolutionen? Man gick väl stort sett på lågkolhydratkost tills man plötsligt en dag snubblade över ett träd med bananliknande frukter. Då vräkte man givetvis i sig så mycket man bara kunde och tog med sig så mycket man kunde och hade kanske en ny kolhydratorgie både till kvällsmat och frukost dagen efter. Snacka om blodsocker och insulin pik..

Kanske detta bidrar till att underhålla våra metabola reaktionsvägar bättre? Vi har ju egenproduktion av både kolhydrater och fett och en respons kan ju vara "ja men vi tillverkar själva det vi behöver" och att på det viset underhåller vi reaktionsvägarna. Men kanske inte optimalt?

För egentligen.. Att kategoriskt undvika kolhydrater är väl lika onaturligt och evolutionärt fel som att räkna kalorier eller kategoriskt undvika fett?

(detta gäller kanske inte för dem som redan har en förstörd kolhydratmetabolism)..

AstridGunvor
0

Det låter faktiskt mycket troligt att det varit på det sättet. Har själv funderat på om denna kosthållning verkligen är hälsosam i längden - utan variation.

Jag bestämde mig för att prova på lchf för ett halvår sen pga mitt sockerberoende. Jag har inte haft några problem med övervikt då jag elitidrottar men ville som sagt bli av med beroendet. 

Lchf överträffade mina förväntningar och nu 6 månader senare äter jag fortfarande på detta sätt. Jag kör en striktare variant men tillåter mig alla typer av mejerier. 

Jag har också funderat fram och tillbaka på om man gör kroppen en björntjänst genom att äta på detta sätt hela tiden. Det kanske vore bra att "halka ur" och äta mer kolhydrater då och då för att låta systemet underhållas så som du skrev.

Mooniq
6

Tja, tittar man tillbaka några 100 000 år så är det väl så att människan levde efter årstiderna och åt efter vad årstiderna gav. Sannolikt levde vi vid sötvatten - kanske även saltvatten och lärde oss nog fort att nyttja allt ätbart vid i vattnet. 

Sen åt vi nog djur, ägg - lärde oss att jaga i grupp och göra fällor eftersom vi inte springer speciellt fort, jämfört med andra djur. När sensommaren/hösten kom så åt vi nog frukt, bär, nötter i stor utsträckning - kanske lärde vi oss tidigt att samla vissa saker, tex nötter.. Så jag tror nog att människan är gjord för olika mycket kolhydrater under olika perioder av året. 

Den moderna människan har inte den ät-cykeln, vi har frukt/grönt/sockerstinna livsmedel runt oss 24/7/365.. så för vissa av oss kan det nog vara något att tänka på. 

vi andra som har sockermonster för nog vara lite försiktiga även om vi kör i diket ibland och har några riktigt jobbiga dagar efteråt till att få monstret till dvala igen.. 🙂

Jag själv har klarat att göra smoothies till frukost under sommaren, då har jag lagt mig ganska högt på kolhydraterna och klarat det utan att sockermonstret vaknat - konstigt nog. 

Har kört bär, ½banan, jordnötssmör. Varierat mig mellan 30 - 80 gram kolhydrater/dag utan problem, ingen viktuppgång - men heller ingen viktnedgång. Men jag har sluppit migrän tack vare att jag har fått i mig näring. När det är varmt ute så tappar jag törst o hungerkänslor totalt och mat blir bara äckligt och jobbigt för mig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
10

Jodå, för en frisk.

Men det är inte längre självklart att en med trasig metabolism kan variera hur som helst skulle jag tro.

Lilltilda
7

Jag förstår din tanke TS!
Jag tänker lite i samma banor själv här där jag sitter och tuggar på en persika.
Jag åt relativt strikt lchf under det dryga år som jag behövde på mig för att gå ner till normalvikt. När jag nått dit så smög jag in rotsaker/potatis och frukt i kosten och märker faktiskt ingen skillnad mot tidigare.
Jag går inte upp i vikt, jag har snarare tappat nåt kg till, magen mår bra, kroppen mår bra osv.

Varierad kost är däremot ett lite intressant begrepp. Frågar man en kh-ätare så anser ofta den personen att hen äter en varierad kost, men börjar man analysera så äter personen väldigt ofta en betydligt mer ensidig kost än vad jag som liberal lchf:are gör.
Många har kolhydrater i form av pasta som bas i sina huvudmåltider och på det viset blir det lätt en väldigt ensidig kost.

~God loves you, and I´m trying! ~

Bellena
1

Intressant; att variera "insulinpåslaget" ibland för att som TS skriver "underhålla våra metabola reaktionsvägar bättre". För att krångla till det ytterligare så har jag uppfattat det som att vi och våra kroppar  reagerar olika på kosten beroende på inre faktorer (stress tex), men kanske även yttre (som kyla och värme)? Kanske som i #2 att i värme klarar hens kropp av kh utan att "störa".

#4 I en varierad kost för en kh-ätare ingår kolhydrater som bas liksom fett ingår som bas för en lchf-ätare. I övrigt är de lika varierade på olika sätt menar jag. En som inte orkar/vill variera sig gör inte det oavsett kosthållning…

goliath
0

För några 100 000 år sedan hade vi inte årstider som idag. Vi bodde ju i afrika.. Så frukt var tillgängligt året om.. Och så har det nog vart under hela vår evolution (miljoner av år).. Man moffade garanterat i sig kolhydrater till man fick ont i magen, med ett smile från öra till öra, varje gång man hittade några. Därmed inte sagt att detta hände så ofta.. De grupperna som bodde på savannen hitta kanske inte överdrivet mycket frukt (med det fanns fruktträd även där). Men de folken som bodde i skog/djungelområden hittare troligen oftare fruktträd..

Människan nådde inte mitt/nordeuropa förrän kanske 30 000 år sen och skandiavien för runt 10 000 år sen..

Så det du beskriver i din post har inte hunnit sätta några speciellt djupa spår i våra gener, även om vi kan ha haft en epigenetisk anpassning i den perioden..

goliath
4

Precis..

En normalkostares syn på varierar kost är att äta en himla massa olika matvaror. Denna kost kan dock vara hur ensidig som helst gällande näringsämnen.

En LCHF´ares syn på varierad kost är att äte en himla massa olika näringsämnen.. Denna kost kan dock vara hur ensidig som helst gällande matvaror..

goliath
0

Håller med dig. Som jag skrev avslutningsvis i min post är kanske inte detta någon bra ide för en som redan har en förstörd kolhydratmetabolism.. Eller sockerberoende vill skulle jag vilja tillägga..

asahars
0

Lågkolhydratkost är en sann utmaning när det gäller att få till det där med variation! Förr kunde jag köra med ris, potatis och pasta och lite smörgåsar på kvällen. Nu måste jag planera i förväg vad jag skall använda istället för allt det där. Och det är inte det allra enklaste.

Lisabet
1

#9 Blomkål, broccoli, vitkål, rättika - det blir väl lika mycket variation som ris, potatis eller pasta.

Jag antar att det var samma sorts bröd du åt som smörgås, med några olika pålägg. Då kan man ju ta ägg, med olika tilltugg, och har därmed varierat sig.

(Säger jag som inte kräver mycket variation, men gillar olika grönsaker.)

Lilltilda
1

#9 Det du beskriver är ju allt annat än variation!

Men det är en ren vanesak. Jag äter mer varierat nu med lchf än förr. Har alltid broccoli, vitkål, zuccini och blomkål hemma. Dessa går att ersätta pasta, ris,potatis osv med och kräver ingen planering. mitt standardtillbehör till mat är kokt broccoli eller smörstekt strimlad vitkål. Istället för vanliga mackor har jag hembakt fröknäcke eller mjukt lchfbröd (finns massor av recept) även om behovet av mackor minskat. Äter sällan bröd. Maten i övrigt går ju att variera minst lika mycket som innan lchf. Fågel, fisk och kött går ju att variera i all oändlighet. Äggrätter är också snabba, lätta att variera och dessutom billiga.

~God loves you, and I´m trying! ~

MimLan
1

Jag skulle vilja peka på att när man tar bort spannmål/frön/stärkelse ägnas mer av energin åt näring. Så variationen i intaget är nog, generellt så klart, högre hos godtycklig LCHF:are än hos kolhydratfokuserare.

#9 Vad är krångligt egentligen? Du tar bort sånt som inte ger särskilt mycket och låter det som ger något vara kvar? För inte är det väl så att du säger att du bara åt potatis eller ris som måltid och inte vet hur du skall äta annars?