Första LCHF dagen!
Idag är min första riktiga LCHF dag och jag provar mig fram.
För att ha någon slags aning om vad jag håller på med så valde jag att registrera min mat via sidan Dumbbell som jag fick tips om här (tack!).
Jag valde att lägga in det jag tänkt att äta idag för att se om det verkar vettigt eller om jag måste ändra på något.
Mitt resultat:
Protein 22E%,
Kolhydrater 3 E%,
Fett 75 E%.
Totala kcal blir 1703 och totala kolhydraterna 7,8 gram.
Detta blir kanske något mer strikt än jag hade tänkt mig (max 20 g kolhydrater per dag). Egentligen är nog proteinet lite för lågt (bara 54 gram) och kanske även att kcal är något lågt för mig.
Har ni några synpunkter?
Frukost kl 10.30 : MBC (2 msk smör, 1 tsk kokosolja)
Lunch/middag kl 16.30: Tacos (dvs köttfärs med grönsaker, riven ost, salsa, tzatziki, feta ost)
Kvällsmål ca kl 20-21 nån gång: Kokt ägg med majonäs
Om jag är mer hungrig i kväll så gör jag omelett med 2 ägg och skinka. Då kommer ju proteinet och kcal upp lite mer.

Justså.. skall man använda sådana program.. det är inte programet som bestämmer.. utan det är ett sätt att kolla vad som funkar.. på just dig!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hur lång är du och vad är syftet med lchf-kosten? Viktnedgång? Vad är i så fall startvikten?
Spontant tänker jag att du äter FÖR LITE, men det är svårt att avgöra utan att veta mer och jag vet ju heller inte hur mycket du äter då du äter.
Räkna med en hel del omställningsbesvär de närmsta veckorna om du inte vant kroppen sakta men säkert med kosten. Det är inte farligt på något sätt, men kan vara jobbigt. Blir det FÖR jobbigt så öka kolhydraterna (mer grönsaker t.ex. eller kanske en potatis beroende på hur känslig du är för stärkelsen i den) ett tag så att kroppen får en chans till anpassning.
Att äta på fasta tider KAN vara bra, men lyssna också på kroppens signaler. Blir du hungrig så ÄT och känn efter om det är sug eller hunger du känner.
I början åt jag efter fasta tider av gammal vana, men sedan hittade kroppen en egen rytm som t.ex. visade att den de dagar jag inte tränat inte ville ha frukost utan istället äta ett rejält mål vid 11-12-tiden på dagen istället och så nästa rejäla mål (utöver kaffe med en slatt grädde under dagen) vid 19-tiden. Dagar med träning vill kroppen ha mer att äta och då får den mer att äta.
~God loves you, and I´m trying! ~
1700 kalorier verkar ok, tycker jag. Men om du känner hungerkänslor så är det bra att tex ha kokta kalla ägg i kylen, världens bästa snabbmat. Eller gurkskivor med räkröra/oliver/salami eller nåt annat gott på.
kör i vind ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Lilltilda
Jag är 169 cm lång, startvikt 75 kg och syftet är att gå ner i vikt, bli av med mitt sockerberoende och må bättre.
Jag kommer prova mig fram, absolut! Jag har ingen aning om hur min kropp reagerar så jag kan mycket väl tänka mig att gå upp i kolhydrater i en övergångsfas för att det ska funka.
Jag har tidigare haft lite svårt att skilja på just sug och hunger. Därför litar jag inte riktigt på min egen kropp och dess signaler. På jobbet är jag ju lite mer låst till tider då jag kan äta men nu när jag är ledig kan jag ju prova mig fram lite mer och gå på känsla.
Jag tror också jag kommer behöva öka kcal lite eftersom jag tränar.
Zepp
Jag kommer inte använda detta program regelbundet och för evigt, men det är en bra hjälp så här i början att se var jag hamnar på ett ungefär. Märker jag att jag blir alldeles för hungrig kommer jag öka på mängden mat. Jag måste också hitta en nivå med kolhydrater som känns bra för mig. I början kanske det blir mer, eller så går det bra.
Jag har tyvärr en förkylning i kroppen så det är lite svårt för mig att avgöra vad som är pga den och vad som är annat. Jag har känt mig lite yr och matt i några dagar men idag är det värre. Jag har testat dricka lite vatten med salt. Speciellt nu efter träningen så blev jag väldigt yr och det svartnade för ögonen.
yrsel och matthet är ett tecken på att kroppen ställer om, för att slippa det värsta så öka lite på kolhydraterna - och dra sen ner på dem lite i sänder.. det underlättar för dig i vardagen 😃
runt 100 gram kolhydrater/dag är lika med lågkolhydratkost, sen drar du ner lite dag för dag tills du hamnar rätt, där du vill ha din kolhydratgräns.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tycker det låter som alldeles för lite mat, men svårt avgöra då du inte skriver hur mkt av varje. Risk för energi- och näringsbrist isåfall. Alltså, man får ju inte allvarliga problem på några dagar, men i längden är det inte bra. Så håll lite koll på det kanske..
Jag tog en morot och nu känner jag mig mycket bättre. Jag är absolut inte hungrig men det är ju obehagligt när man blir sådär yr.
Jag kommer äta mer när jag jobbar. Då blir det både lunch och middag. Jag äter lite mindre nu när jag är ledig och det blir sen frukost. Jag har stillasittande jobb så jag tror inte att jag behöver väldigt mkt kcal. Dock mer när jag tränar, kanske 1800-2000.
Jag tänkte eg inte alls bry mig om kcal däremot är det lite intressant att se var man hamnar.
Jag har senaste två veckorna legat på ca 50-75 g kolhydrater per dag och det har känts bra. Att dra ner till under 10 g är nog för drastiskt. Ska satsa på kanske 20-30 g och se hur det känns.

Justdet.. sen så småningom översätter man allt till ögonmått.. oså vet man vad som funkar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag höll mig mätt jätte bra igår och idag känner jag mig mycket bättre med illamående och yrsel. Jag mådde lite illa i morse men det gick över sen.
Jag har idag spridit ut kolhydraterna lite mer (de ingår i varje måltid) och jag tror det är bra för mig i början.
Gjorde omelett till frukost på 2 ägg, 2 msk grädde, västerbottenost, skinka, champinjoner och tog lite gurka och tomat till det. Var fortfarande ganska mätt efter 6 timmar trots att jag hade tränat!
Det var nog min MBC/fettkaffe som gjorde mig dålig igår. Det blev för mycket för mig som helt ny 
Till lunch/middag blev det 1 kycklingfilé stekt i ugn med kokosolja och sockerfri soja, med jordnötssås (kokosmjölk + jordnötssmör), stekt vitkål, champinjoner och morot och lite sallad, gurka, tomat. Jag tog ganska rejält med sås eftersom kyckling i sig är så magert. Kände att min portion var precis lagom. Första gången jag kunde äta utan att må illa efteråt.
Ikväll blir det tonfiskröra (tonfisk, kvarg, majonäs, tomat, gurka) med avokado och kokt ägg.
Blir ganska precis 20 g kolhydrater idag och det känns helt OK!
Protein 30 E%, Kolhydrater 5 E%, Fett 65 E%. Det blir mer protein idag 115 g. Kcal fortfarande lite lågt (runt 1500) men det kommer ge sig med tiden. Jag kommer även äta mer när jag jobbar.
Nu har det gått en vecka med LCHF och det går fint!
Däremot känner jag mig lite uppsvälld, vet inte riktigt vad det beror på. Jag försöker dricka mycket vatten.
Jag har inte fuskat och jag äter minimalt med mejeriprodukter, väldigt lite nötter och liknande.
Jag mår prima och jag har ätit under 20 g kolhydrater varje dag. Jag hade konstig smak i munnen runt dag 4 men nu tycker jag inte det är så längre? Kanske har jag ätit "för mycket" protein. Men jag tycker nog inte det.
Resultatet blev -0,7 kg vilket säkert är normalt på en vecka men inget jätte drastiskt. OK för mig. Mitt sötsug är borta och jag är sällan hungrig. Äter små portioner jämfört med förut.
Hej!
Vill bara tipsa om "Kom igång med LCHF"-guiden som jag läste när jag började med LCHF: http://www.lchf-recept.se/kom-igang-med-lchf/
Du borde också äta enligt LCHF! http://www.lchf-recept.se
#10 Är det magen som är uppsvälld, eller hela kroppen? Kan du sköta magen som vanligt?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nu har det gått några veckor och jag mår utmärkt! Jag var uppsvälld liksom i hela kroppen ett par dagar, vet inte riktigt varför. Har inte haft problem med magen alls på hela tiden, dvs jag har gått på toa som vanligt ungefär (kanske något mer sällan).
Okej! Det låter ju toppen! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus