Bra att vara mätt?
Nu ska jag berätta följande:
Ha nu under endast två dagar ätit LCHF, dvs ugnsfisk badande i smör, myyycket smör och broccoli gjord till mos.
Till efterrätt har det blivit hallon blandade med jordgubbar - båda frysta.
På morgonen har jag tagit en macka med ost.
Till kvällen kan det bli lite hallon.
Som ni vet blir man mätt av fett. Och eftersom man blir det, så behöver man inte äta så många gånger om dagen.
Min fråga är:
Kan man äta så utan att kroppen skriker: "svääält" och börjar spara?
Observera att under dessa TVÅ dagarna har jag gått ner från 80,1 till 78,7, alltså 1,4 kg på två dagar…
// Shintaida
För det första Grattis! Vätska som försvunnit till stor del handlar det om. Ja jag vill påstå att man kan gott och väl gå mätt större delen av dagen och ändå gå ner. Jag äter ju ibland bara en eller två gånger om dagen för jag är så mätt och andra dagar äter jag 4-5 ggr och fortfarande gå ner. Mitt råd är att lyssna på kroppen.
Jag tvivlar på att kroppen skriker svält om du äter så du är mätt och du äter en massa fett. :)
Toppen!! Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag äter "lite" och få gånger….
// Shintaida
nej inte alls. det är kroppens sätt att tala om att den får det den vill ha.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag tror inte heller att det är någon fara, som du vet så har jag ätit väldigt lite ända sedan årsskiftet. Så länge du inte tillåter kroppen att bli hungrig, eller att du känner dig yr och matt… då kan det vara läge att kasta in en litet mellanmål… en snutt ost eller en smörklick bara… Däremot så tror jag att du, som jag, måste se över ditt proteinintag, 1 g/kg målvikt är minimum och kött innehåller bara ca 20% protein. Jag löste det genom att dricka en proteindrink till frukost och en på kvällen om det behövs… För lite protein innebär att det är muskler som försvinner, och det vill du ju inte…
Jag rasade så väldigt i vikt på slutet, mot sommaren, att jag valde att öka kolhydratintaget för att ställa mig själv på en platå… vet inte om det var smart, men det kändes som om det inte var hälsosamt att gå ner så mycket (8 kilo på 3 månader)
Om jag tolkar Sten-Sture rätt så skall man äta när man är hungrig.
Om du är mätt så behöver väl kroppen ingen mat, då är det väl inte svält.
#1 Vad jag förstår så har Shintaida ätit LC länge, men äter nu mindre mängder mat. Isåfall är det knappast vätska som gjort viktminskningen tror jag… Men jag kanske har missuppfattat…
#7 även om hon ätit en längre period så av vad jag förstått har hon stått still ( rätta mig om jag har fel shintaida). Jag kan gå till min egen kropp som reagerar med vätskefyllnad när jag står still. Det kan bero på kost eller annat. Var det inte så också Shintaida att du svullnade upp nu under fullmånen? Då borde det vara det som försvann just nu och det är ju jättebra för det är ju de här reserverna, glykogenlagret, som ska bort innan kroppen ställer om sig till fettbränning igen.
#7 och #8
Helt rätt!!
// Shintaida