Fettkaffe....
Jag har testat några gånger och nu tänkte jag testa igen…
Usch… eller så måste jag köpa smör som inte är saltat.
Men nu ska jag pina i mej det. Kanske fick jag lite vitlöksrester med… Nu testar jag detta ett tag…
I dag ska mer smör utan salt köpas in.
Ja, använd osaltat smör! Eller bara kokosolja, det funkar också väldigt bra :)
Och jag som tycker det är godast med extrasaltat smör, använder jag kokosfett måste jag sätta till ett rågat kryddmått salt.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Där ser man… Smaken är som baken 😃
Bäst att prova sig fram helt enkelt 🙂
Tycker osaltat är bäst…👍
Bättre med osaltat smör!
Skumma av ordentligt så försvinner mycket salt
Hej!
Jag som ur smaksynpunkt helst dricker mitt kaffe svart är nyfiken på varför man har smör och/eller kokosfett i kaffet. Jag kan tänka mig att det överlag är ett bra sätt att få i sig lite extra fett på. Men jag har också hört om det i samband med periodisk fasta - att man kan ha det i kaffe eller te under dygnets matfria timmar, eftersom det ger en viss mättnad, men inte påverkar fastan. Stämmer det? Och är det i så fall någon skillnad på smör och kokosfett? Smör innehåller ju en smula protein också, ska man skira smöret först?
/Nyfiken🙂
Personer som inte klarar av att fasta vill nog tro att fettkaffe inte påverkar fastan.
Studier har troligtvis aldrig bevisat det någongång.
Nej klart att energi påverkar kroppen.
Därremot är fettkaffe ett ypperligt sät att få i sig fett på, Och ett bra sätt att börja dagen på om man tycket det.
Det är en extremt billig frukost, som ibland ger extra viktminskning.
Men att det inte påverkar kroppen vid fasta låter mycket påhittat, däremot påverkar det inte blodsockret på något negativt sätt så på blodsocker nivå påverkas man ju inte, men det finns väll andra sätt att belasta kroppen.
#7 För mig är det ersättning för mjölken jag hade i kaffet förr, jag dricker många koppar om dagen så det blev en hel del mjölk. I stället för att göra äggmjölk gjorde jag kaffe-ägg-latte med 2 dl kaffe, ett ägg och 25 g smör, någon gång var det osaltade smöret slut så jag tog extrasaltat och tyckte faktiskt det var godare. Nu varierar jag mellan ägglatte, MBC på smör eller kokosfett och det godaste, vispgrädde. För mig är fettkaffet/MBC ett sätt att hålla nere kolhydraterna jämfört med vispgrädden och på så sätt hålla nere blodsockret.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Jag använder GHEE smör utan salt och laktos. Det finns Filmer på YouTube som visar hur man gör. Detta använder jag i kaffe. Jag tål inte salt och laktos. GHEE används i indisk matlagning,det är gott i kaffe. Finns att köpa på internet också.
Jag använder GHEE smör utan salt och laktos. Det finns Filmer på YouTube som visar hur man gör. Detta använder jag i kaffe. Jag tål inte salt och laktos. GHEE används i indisk matlagning,det är gott i kaffe. Finns att köpa på internet också.
Ghee använder jag också till väldigt mycket - men jag har inte testat det i kaffet än…
Jag gör mitt eget ghee, så här: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/04/ghee.html

#12. Tusen tack för en för mig ny sajt med intressant innehåll. :)
Kaffe med saltat smör också frukost här. ..kokosfettet var inte då bra i min mage så bara smör i. Men enligt Jonas Berqvist blir det då ett lite avbrott på fasten på morgonen..men kolhydratintak inte satt i gång av smör och då sättes förbränningen i gång. Ja fettenenergi..men för visso öker dette fettförbränningen för dom. Har ochdå testat kokosmjölk i kaffet. Kanske någon tyckar om smaken men jag kan inte ha så mycket kokos för tiden..använder inte mycket grädde heller nu.
Kul att du gillar sidan Mozzarellan 🙂
Tack för svar! Minns tyvärr inte var jag läste att enbart kokosfett inte skulle påverka den periodiska fastan, det är möjligt att det var just kohydratfritt som åsyftades.