Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4269 ggr
Mabrotnosh
0

Tips på frukost

Behöver tiås på frukost som går snabbt och lätt, spelar ingen roll omdet ste värmas i mikron men ska helst inte behövas tilllagas på morgonen och helst inte pillas så mycket med då tid inte finns

MimLan
3

Ost och skinka? Senap/smör/majo/etc på.

Allt som är rester, inte behöver lagas eller är färdiglagat är snabbt och lätt. Dvs vanlig mat. Ha du kollat bland frukosttrådarna?

SpurtAnne
1

Kokta ägg!

Mooniq
0

kokta kalla ägg i kylen som du kan lägga lite äggröra/tonfiskröra/salami/ost ovanpå varje ägghalva. 

Magic bullet coffee.

Blandad sallad med kokta kalla ägg och fetaost, salamibitar, ostkuber. Vinegrätt eller dressing till.

Makrill i tomatsås - till fröbröd eller med kokta ägg.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
0

Standardfrukost här just nu ( de dagar jag äter frukost): avokado med nån god röra, salami, brieost och kaffe med grädde.

~God loves you, and I´m trying! ~

peoy
0

"gröt" av turkisk yoghurt och grädde (yoghurten är "gröten", och grädden är "mjölken", så blir det ganska bra konsistens)… blanda ihop, hiva i en näve solroskärnor om du vill ha lite tuggmotstånd..

asahars
2

Goda glutenfria tunna pannkakor får du om du vispar ihop 3 ägg, 2 msk crème fraîche och 0,5 msk fiberhusk.

Kan serveras med sallad och skagenröra, som tacos eller till frukost med bär och keso eller andra tillbehör. En sats räcker till 3 pannkakor eller en plättlagg. Det går också bra med bär och grädde🙂

Grädda gärna en ordentlig sats kvällen innan och förvara dem i burk i kylskåpet så går de lätt att värma i micron på morgonen.

Anders-S
1

**Kalla sillrullader i tomatsås.
**

Dagen innan:

Tina frysta sillfiléer (300 g  kostar ca 15 kr)

Klipp bort ryggfenan

Skölj

Rulla ihop filéerna och lägg bredvid varandra i en form

Lägg en stor klick smör ovanpå

Häll passerad tomat ovanpå

Laga till i ugnen

Låt kallna

Ställ i kylen tills nästa morgon.

På morgonen:

Njut av dem kalla

Mabrotnosh
1

Tack för tipsen. Bara synd att det inte finns något som känns så enkelt som smörgåsar.

Mooniq
1

#8 Allt är lika enkelt som smörgåsar! Är det ditt sockermonster som talar? Vad är enklare än att skala ett kokt ägg och skeda upp lite räkröra på den och äta? 

baka fröbröd - kolla vänstermarginalen på brödrecept och gör dina mackor - men kanske är det mack-ätar-beteendet du behöver tänka över?🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mabrotnosh
0

Att man har ett spädbarn på en vecka som inte är så glad alla gånger. Vill få det att funka praktiskt när sambon börjar jobba igen.

OlgaMaria
0

Finns massor av goda recept på lchf-mackor! T ex http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1564 Men min favorit är ägg-gröt. Det kräver dock lite pill och tid men såå gott. Man rör och kokar ihop 2 ägg med 1 dl kokosmjölk, kanel, kardemumma och ev. lite kokosolja och eller kokosmjöl (halv msk). Jag äter min gröt med några lingon från frysen och lite utspädd kokosmjölk eller grädde. Som sagt, lite pill men så värt, om man gillar gröt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[stass]
1

Jag har gjort små suffleformar med 1 ägg i varge, 1 msk smör (kan bytas mot 1 msk kokosfett) och en bra nypa god ost, in i ugnen till de är gyllene och har rest sig och när de har kallnat in i kylen. Bara att micra på morgonen.

Praefatio
1

Om man klarar lite mjölk (inte alla som gör det) så kan man göra en gudomlig, fettig och mättande smoothie.

Två-tre rejäla (!!) matskedar mascarpone
En näve tinade hallon
Lite vaniljpulver
1½ dl standardmjölk

Mixa. Drick. Tar max en minut från kylskåp till mun, lika lång tid som det tar att breda två smörgåsar och skiva ost.

Annars gillar jag smörgås utan bröd: En skiva skinka, två skivor ost, lite smör. Ät några stycken. Går fortare än smörgås eftersom smöret bara klickas på.

När jag vet att morgonen kommer att bli stressig så ser jag till att skära ostkuber på kvällen och så äter jag lite plock bara: några nötter, lite ost, några skivor salami, en bit grön paprika, någon sked färskost…

MimLan
5

#8 Att äta pålägg utan brödet är bra enklare än att göra hela smörgåsen.

Att ta en färsbiff från kylen är ännu enklare.

Så nog handar det mer om mental inställning och vana än vad som de facto är enkelt och inte?

Mabrotnosh
0

Mental inställning och vana ja… det är ju det det handlar om… inte van med lchf och spädbarn. Åt lchf i ett år så jag vet vad det handlar om men vill bara ha tips på frukost som är lätt och snabbt att trycka i sig om man får kolik barn tex. Pålägg enbart är väl lite dyrt i längden. Det lutar dock mot tonfisk i burk med majonäs och kokta ägg som skalats dagen innan.

Praefatio
0

#15 Inte speciellt dyrt. Du lär inte äta mer än max fem rullar om du har redigt med fett i, de är väldigt mättande. Fem skivor skinka och fem skivor ost har du ju lätt på 3-4 smörgåsar en vanlig morgon.

Tonfiskröra är så jäkla gott, prova att krydda med tandoori. Är du riktigt seriös så ser du till att fixa dagen innan när bebisen sover, och blandar tonfisk (i olja, såklart), majjo, CF, lite finhackad rödlök, citron, salt, peppar och ev. tandoori alternativt dill. Håller sig med plast över i i alla fall två dagar och är supersmidigt. Mmmm, nu blev jag sugen, måste äta det imorgon!

Mabrotnosh
2

Jag är ju då så knäpp att jag äter det ur burken täcker bara överdelen med majjo och slevar i mig med gaffel.