Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4585 ggr
PoizonBite
0

Skrivbordsteorin

Om man äter lchf-kost, fungerar "skrivbordsteorin" då?

Orakletidelfi
0

Då kanske du får förklara skrivbordsteorin?

Eftersom det kan betyda lite vad som helst.

vinteralvan
0

Säger detsamma som #1, vad i hela världen menas med skrivbordsteorin?

Orakletidelfi
0

Jag vet att det står för "den förhärskande teorin" eller hur man ska säga, men det är ju totalt olika beroende på vad man pratar om. Och vad TS menar kan man ju bara spekulera i.

Zepp
0

Ja det gör den.. men är beroende av vilken du menar! 😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
1

Den om att det är på skrivbordet som det är i skallen?

(rörigt-rörigt alternativt tomt-tomt) 😉

goliath
3

Kaisakavat,

Ordning är för idioter.. Genier behärskar även kaos..

kaisakavat
0

goliath - Exakt!

obstitant
3

Eller den teorin att sånt man äter vid skrivbordet inte räknas?

Sammet1
1

Eller kanske vår gamla vän Maj-Lis' mantra om att stå upp vid skrivbordet och tappa 10 kg om året…

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Zepp
1

Näe.. nu har vi nog uttömmt vår fantasi.. vi vill ha reda på vad TS menade.. helst innan jag går och lägger mig så jag inte drömmer om det!

PoizonBite
0

Jag menar skrivbordsteorin som Andreas Eenfeldt beskriver det i Matrevolutionen…

Alltså; går det att räkna kalorier in och kalorier ut när man äter lchf? Om man inte äter lågkolhydratkost fungerar inte denna teori och jag undrar därför om den fungerar överhuvudtaget?

Zepp
0

Nu kommer jag inte ihåg hela hans bok.. men man kan räkna kalorier om man har lust till det.. oavsett vad man äter!

Sen så.. självklart är det kalorier in och ut som spelar roll.. få som menar att man går ner på att äta mer än vad man gör av med.

Men.. vad är det som styr kalorier in.. det är väl det som är frågan.. det är din aptit om du är frisk.. och den styrs av ditt energibehov.

Och energibehovet styrs av hur du äter och hur du lyckas använda den lagrade energi som du har.. är den förmågan dålig så får du äta mer.. trots att du nyss åt.

Dvs.. det är ju fett vi vill bli av med i första hand.. då gäller det att gynna fettoxidation, lipolys, och uppreglera glukoneogenes och ketosis.

Dvs ställa om kroppen till att i huvudsak använda fett som bränsle.. och det gör den inte om blodsockret är högt.

Sen på det.. som regel funkar sådant bra mycket bättre om man äter riktig mat.. smörgåsar, bullar, godis, läsk o sådant är inte mat!

Tanken med LCHF för viktnedgång är att hålla ner blodsockret/insulin och därmed bli mätt på mindre.. utan hunger och slippa räkna o väga!

RobinEH
0

Jag tvekar starkt på att någon någonsin kommer att lyckas med att kalkylera ut den exakta mängden energi som förbrukats under dagen.

Att däremot göra rimliga beräkningar är inte svårt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lilltilda
1

Jag är lite fundersam angående detta med kaloriräkning.
När jag skulle gå ner i vikt och åt lchf så bromsades eller pausade alltid min viktnedgång om jag åt för lite så jag började då och då registera maten och räkna kalorier för att se till att jag åt tillräckligt mycket. Åt jag någonstans mellan 1600 och 2300 kcal så gick jag nedåt i vikt. Åt jag mindre så stannade viktnedgången snart upp.
När jag i våras nådde min målvikt så tyckte kroppen att jag skulle fortsätta att gå ner i vikt så jag gjorde mitt bästa för att stoppa det.
Jag testade att öka kalorimängden genom att lägga till ett extra mål mat (lchf såklart). Låg ofta mellan 2000 och 3000 kcal/dag, men vikten fortsatte ÄNDÅ nedåt några kg till. Först när jag ökade mängden kolhydrater med hjälp av rotsaker, potatis och frukt samt började löpträna lyckades jag stabilisera vikten.
Jag är kvinna, 177 cm lång och väger idag någonstans mellan 73 och 75 kg (vikten följer hormoncykeln och viktskillnaden är vätska) och har gjort det i flera månader nu. En aning för lite för min smak, men jag har åtminstone slutat gå ner i vikt. Registrerar fortfarande då och då min mat (mest för att se om jag fortfarande har koll) och kcalmängden ligger mellan 1800 och 2800 kcal/dag. Vikten tycks stå still oavsett kalorimängd jag äter.
Vad säger det om mitt energibehov? Uppenbarligen äter jag då inte för mycket eftersom att jag står still i vikt, men det känns enormt konstigt att kunna äta nästan 3000 kcal och ändå få samma siffror på vågen.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
3

Det stora problemet är som Robin är inne på att beräkna kalori ut.. det varierar så mycket att det är helt omöjligt!

Lchfman
0

#14 Intressant lilltilda Jag tycks ha stannat av i min viktminskning, jag skulle nog kunna gå ner ett par kg till helt klart. Men jag äter för lite, jag kommer på mig själv att ha ätit 1000-1200kcal ibland och får då frossa i mig mat på kvällen (grädde och ägg och rysk yogurt tex )för att komma upp lite till men sällan ända upp till 2200kcal som borde vara rimligt för mig. 172cm trettioårsåldern man. Har funderat på att jag antagligen ätit för lite med, Inte helt tokiga teorier då kanske. Måste äta mer på dagarna!

Seglarina
0

Precis min åsikt också, har länge funderat på hur man ska kunna räkna kalorier ut, det går ju knappast att lägga dom på vågen som man kan göra med dem som ska in.

Lilltilda
0

#16: Ja i dina kläder hade jag försökt att öka matmängden dagtid istället så att energin du äter kommer från riktig mat så slipper du "frossa" kvällstid.

Kalori ut är jättesvårt att veta för det verkar verkligen vara väldigt olika hos olika personer. Olika träningsappar vill gärna försöka tala om hur många kalorier man tränat bort, men även då de tar hänsyn en massa parametrar så känns det ändå väldigt vanskligt att lita för mycket på de där siffrorna på displayen.
Jag springer med "Runkeeper" i mobilen. Mest för att mäta avstånd, tid osv. Men får som bonus även veta en kaloriförbrukning. Appen räknar med min kroppsvikt, löpsträcka, höjdskillnad, hastighet m.m. Det är klart att om jag bara ätit 1700 kcal en dag och appen säger att jag bränt 800 kcal så ska jag väl kanske ta viss hänsyn till förbrukad kalorimängd och äta ett till mål mat, men vid det här laget så brukar min kropp säga till själv att den behöver mer mat träningsdagar.

SpurtAnne
0

Grejen med lchf är ju att du slipper räkna kalorier…

Lilltilda
4

#19 fast det där stämmer inte för alla. Många har precis som jag upplevt att utan kaloriräkning är det lätt att äta för lite. Även en del med störd metabolism kan tydligen behöva hålla koll på kalorierna (så att de inte äter för mycket), det finns det flera trådar som vittnar om. Personer med ätstörningshistorik kan också ha skadat kroppens naturliga mättnadskänslor så illa att de, åtminstone under en tid, kan behöva räkna

Lchfman
0

Vadå grejen. Det finns ingen grej, bara generella ramar.
"Grejen" är väl att må bra? Gör man bäst det genom att räkna så får man väl räkna?

Ja samma här, precis i början ville jag lära mig vad saker och ting innehöll, då räknade jag pga det, nu vill jag räkna för att annars äter jag på tok för lite ibland.

Lilltilda
1

#21: I flera trådar så har SpurtAnne skrivit att hon är normalviktig och därför inte började äta lchf av viktminskningsskäl (Visst minns jag rätt nu SpurtAnne?). Inlägg från henne tolkar jag som att hon har normal metabolism, inte har några ätstörningar, ingen diabetes eller erfarenheter av att  leva med övervikt/fetmaproblematik.
Antagligen har hennes kropp en normal förmåga att signalera hunger/mättnad.
I en sån situation så har hon helt rätt, där behövs nog ingen som helst kaloriräkning, bara vettig lchf-kost.
Det är däremot få av oss andra som skriver i trådarna som har lika bra förutsättningar så vi måste ju dela med oss av våra erfarenheter, där kanske även kaloriräkning ingår.
Säger som du, det viktigaste måste ju vara att vi hittar vägar att må bra och få mat och vikt/hälsa att fungera på ett tillfredställande sätt, ÄVEN om kaloriräkning av olika skäl ibland finns med.

SpurtAnne
0

Du minns helt rätt, Lilltilda!

Ja, räkna på om du mår bra av det Lchfman!