Tips att komma på banan efterfrågas
Hej
Jag gjorde rejält avsteg i förra veckan när jag fick ett tråkigt besked (gammal tröstätare). Jag köpte ett stort paket glass och betädde mig som den värsta rollfigur i en citcom 😞åt glassen direkt ur burken. Nu har jag väldigt svårt att komma på banan. Jag har haft goda resultat av att i sommar köra 16/8, men tänkte börja med 5/2 istället nu. Tänker att det kanske inte är så bra att göra det då kolhydratsmonstret har vaknat.
Nu tänker jag ett tag unna mig så mycket (kolhydratsfattig) mat som kroppen vill för att sas mata bort kolhydratsmonstet igen. Vad säger ni?
Vilka är era bästa tips att bli av med suget efter avsteg?
Alt 1: Frossa i så mycket LCHF käk som möjligt, vid minsta lilla sug.
Alt 2: Fasta tex 16:8 eller 24 timmar.
Det får en att tappa fokuset på mat och att äta och tänka på annat.
Efter semestern kände jag att det blivit lite väl mycket kolhydrater och att jag behövde en nystart. Började med att i stort sätt nolla kolhydraterna under 2 veckor för att bli kvitt sötsuget och det fungerade riktigt bra. Dock stod vågen stilla så nu har jag börjat med 5:2 och vågen har visat en liten liten minskning.
Ja, jag vet inte om jag ska komma med goda råd för att komma på banan igen..jag har själv svårt med detta. Det kan flyta på bra - men så kommer det där stressätandet..
För min del funkar inte 5:2 för detta - jag blir konstant hungrig och tänker mycket mer på mat, och har otroligt mycket lättare att äta onyttigt. Men kanske funkar det för dig.
16:8 äter jag normalt; det påverkar mig inte alls.
Det jag tror på är att försöka vara snäll mot sig själv. Sova ordentligt, äta god och nyttig mat, göra trevliga saker, umgås med trevliga personer. Alltså inte börja i mat-änden, utan låta matvanorna följa av att resten är bra. Lättare sagt än gjort.
Jag har läst på lchf-ingenjörens blogg om bra-bok (Mia Törnbloms metod?) och annat, att registrera bra saker man gör etc. Jag tror att det är en bra idé att reflektera över vad man gjort under dagen (fast jag kommer mig ju sällan för)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Bästa tipset från mitt håll är att alltid ha bra mat hemma att äta istället för de kolhydrater kroppen vill ha. Inga fastedagar eller hunger. Planera meny för minst en vecka framåt och förbered maten så att det är lätt att göra den färdig då den ska ätas så att inte " det är jobbigt" blir argumentet mot riktig mat
~God loves you, and I´m trying! ~
Tack för alla råd.
Att delfasta funkar inte för mig heller. Klarar inte att vara utan mat då kolhydratsmonstret väckts.
Tyvärr funkar det inte att umgås heller då människor tenderar att göra det kring mat och jag känner ingen här som äter LCHF. Jag har ungåts här förra lördagen på kondis då jag åt en paj som var gluten och laktosfri, fast jag frågat efter en vetemjöl och sockerfri. Sen i veckan kondis med en annan bekant, blåbärspaj, inte så gräsligt söt som den jag fick på lördagen, riktigt god, men med både vetemjöl och socker förstås. Sen hade min hyresvärdinna fördelsedag (ca 85år) Hon har kommit på att hon kan bjuda mig på riskakor och jag har inte hjärta att säga att det heller inte passar. Kanske ska vi göra en träff igen snart Effie?
Jag äter så mycket jag vill och så lite kolhydrater jag förmår, men jag är väldigt bra på att lura mig själv.
Hej,
Mitt bästa råd är att du försöker träna en stund varje dag, det behöver inte vara så avancerat annat än att du ska bli svettig. Rask promenad skulle funka fint. För egen del tenderar jag att äta mycket bättre när jag tränar, man vill liksom inte "förstöra" träningen som man just genomlidit. För egen del är det betydligt svårare att stoppa i sig snask eller dålig mat efter en träning än vad et är om jag inte tränat.
Dessutom tenderar jag att stressa mindre och jag känner mig både hälsosammare och lite lyckligare efter ett motionspass.
#5 Visst ska vi ha en träff, Seglarina. Jag är så dålig på att få tummen ur, bara..hela sommaren har gått 😕utan att jag riktigt vet vart den tog vägen. Och jag behöver nog lite inspiration
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag är likadan Effie. Idag kom jag på att ta i och komma ner till havet för ett bad, men eftersom jag inte har någonbaddräckt (den har krymt) så ville jag bada lite undanskymt. Fick ner fötterna i vattnet, men hu så kallt det var.