Kaffe? på Lidl...
Man kan inte lyckas alla gånger
Jag var inne på Lidl och tittade runt, och så såg jag att de hade ett kaffe som de påstod skulle vara "utvalda bönor" av 100% Arabica och diverse annat säljsvammel, och eftersom jag har nästan slut på kaffet tänkte jag att jag kan ju prova.
Jag är inte särskilt petig med kaffe, men jag gillar kraftigt rostat med god arom, så som man rostar hemma på Kuba. Och det ska självfallet vara Arabica. Så jag köpte en påse, även om den föreföll misstänkt billig, men Lidl ska ju vara billigt. Den luktade ändå rätt sjysst i den lilla ventilen på påsen.
Men - När jag öppnade påsen slogs jag med häpnad. Jag förstår hur urvalet gick till. De fina bönorna lade de så klart för sig. Men inte i den här påsen.
En god sak kan jag i alla fall säga om kaffet, och det är att det har mer arom än det som NK kallar "Cuba Serrano", för det är det sämsta kaffe jag någonsin har smakat, och det var minst fyra gånger så dyrt. NK-kaffet är inte ens gjort på Arabica, och det gav intryck av att vara gammalt.
Men åter till Lidls kaffe. På påsen står det:
[quote]
- "Monte Santos Caffè Crema" kännetecknas av en utsökt sammansättning Arabicakaffe av hög kvalitet. Den traditionella rostningen ger kaffet dess kryddiga smak.
- - Den fina aromen och creman gör varje kopp kaffe till en njutning.
[/quote]
Inte är det direkt något njutbart kaffe, tvåa från botten efter NK:s "Cuba Serrano". Men visst är det "utsökt". Det verkar som om det är bönorna och annat boss som man sorterar bort innan man rostar riktigt kaffe. Något mer maskätet har jag sällan sett. I mitten närmast på bilden finns ett runt korn som inte är en kaffeböna, möjligen en ärta.
Jag tror att jag ska köpa mitt kaffe någon annanstans än Lidl eller NK.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På den bilden ser man ju tydligt att det är totalt EKO så himla mycket maskätna hål/gångar att det knappt liknade bönor längre.
Jag köpte en gång vid besök på SriLanka av en liten gumma på något torg hela hennes skörd från egen buske för att vara snäll. När jag kom hem med kaffet i en plastpåse (turligt nog) så kröp bönorna omkring i lite böljande formation.
Nån böna här och där ser ut som kaffeböna resten undrar jag verkligen vad det är.
Jag vet att i många länder blandar man andra bönor när de ska rosta, för att "dryga ut" kaffet. Inte för att priset blir billigare :)
Då vill jag passa på och slå ett slag för ett lokalt kafferosteri här i Tullinge:
http://www.johanochnystrom.se/index.php
Jag är ingen expert men det står att läsa ganska mycket om deras kaffe på hemsidan, och det finns en lista över alla återförsäljare i Sverige.
Finns massor av info om både dem och deras kaffe och verksamhet. Har inte läst allt men tyckte jag såg något om att dom var med och byggde skolor åt kaffeodlarnas barn, och att kaffet var ekologiskt och något med "Direct Trade".

#3 Curiosity killed the cat, som dom säger.
Nu regnade det idag, och Tullinge ligger en bit bort, så jag cyklade inte dit, utan jag gick till den lilla affären här på Lidingö, och där köpte jag en påse med kaffe från Nicaragua, Finca las Flores. se http://www.johanochnystrom.se/pdf/JN_3.0_Ursprungskaffe.pdf
Jag har precis bryggt en kanna och druckit två koppar - utan socker så klart, och det behövs verkligen inte till det här kaffet, det skulle förstöra en del av den fina aromen tror jag. Det här är verkligen kaffe, och så står ju namnet på den, vem som har odlat det. Inte svinbilligt, men inte dyrare än det skitdåliga på NK. 89 kronor för 250 g.
Jag har en känsla att det kan vara värt en tur till Hamringe lite då och då. Så jag kan bara rekommendera Johan & Nyström, deras kaffe är verkligen suveränt. Om det också innebär att odlarna får bättre betalt och att miljön hanteras bättre så är det vinst hela vägen. Det här kaffet är lika fint som det jag plockade själv i Maisí.
Så kul :-)
Vet att det säljs i delin i Huddinge Centrum. Där kan man även få hjälp med att mala kaffet om man nu inte har någon egen kaffekvarn hemma.

Väldigt glad att jag slipper detta besvär, tycker allt kaffe smakar illa även det som andra klassar som underbart
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vad skönt för dig att du slipper att uppleva vad kaffe abstinens innebär, sa jag rätt nu? när man har varit utan en vecka och näsan upptäcker den där äckliga aromen 100 meter bort och aldrig någonsin skulle uppleva samma sak efter te.

#7: Nja det handlar väl om koffeinabstinens
Fast jag har en kompis som fick det av te, han hällde i sig te flera gånger om dan från halvlitersmuggar, numera har han skaffat mindre muggar

Priset på kaffe har ökat med nästan 40% under ett år och det var länge sedan man kunde hitta nåt bra extrapris på varan.
Vad jag förstår är det en rekordskörd att vänta denna gång men det verkar inte få nåt genomslag på priset här hemma 

Frågan är förstås vad det finns för något i paketen med färdigmalt bryggkaffe och om det är någon skillnad på det som kostar 18 kr/500g på Willys och det som kostar många gånger mer. Inte så säkert att det är samband mellan pris och kvalité.
Själv tycker jag bryggmetoden har mest påverkan på smaken. Kokande vatten i stor Melittatratt tycker jag är oslagbart. Kaffebryggare av alla de slag ger mycket beskare kaffe med mer garvsyra.
Allra helst om man har hela bönor och kvarn så bryggningen sker med nymalda bönor. Doften och smaken då är oslagbar.
#4 Visst är det skillnad på kaffe! Så än om de kommer från NK eller Lidl.
Lidl´s färdigmalda smakar peppar! Jag har köpt färdigmalt från ICA´s egna, Eldorado, fd. Willys egna. och numer har jag ett paket Coffee kahvi-kaffe från Willys för 17:-. Bäst hitintills!! Men vad det innehåller vet jag inte =( Här finns även kvarnmalet kaffe från Robert´s coffee och hela bönor fr Espresso House i mina skåp
Eftersom jag ser att du inte är kräsen vid kontraster så kan jag rekommendera: Hela bönor mörkrostade i från….håll i dig…IKEA .
En påse på 250g innehåller 91% Arabica bönor, 9% Robustabönor? och dom är UTZ certifierade (UTZ betyder 'bra' på Malaysiska) vilket innebär för IKEA . Du kan t.o.m spåra ditt kaffepaket som är en blandning från olika plantage, som du får information om via UTZ hemsida. Om dom är ekologiska är jag tveksam till då de är feta och blanka,inte alls maskhål i eller så är det helt enkelt dom "finaste av dom finaste"?
Nu tror jag du har en bit till "den kunliga kurvan" men har du vägarna förbi (eller ber någon annan) IKEA så köp några påsar. 25:- för 0,25kg tycker inte jag är dyrt. De har dessutom ordentlig arom!
Ett tips till #10: Köp dig en Moccamaster om du vill ha en bryggare. Det är skillnad på kaffebryggare och kaffebryggare. Själv upplever jag som #11 att man ska brygga med nymalda hela bönor för att få bästa arom.

Jag tar ibland en cykeltur till kurvan, och jag gjorde så i förrgår, för att köpa några småsaker just på IKEA, och då lade jag mig till med ett par påsar av det där kaffet. Bönorna är som sagt hela, och de är 100% Robusta, som är lite rundare bönor än Arabica. Kaffet är OK, att det är utan mask kan hänga ihop med att Robusta är betydligt härdigare och inte drabbas lika hårt av parasiter. Också Robusta är ju kaffe.
Priset är mycket lågt, de tog 19 kronor för 250 gram.
Kaffet från NK var trroligen av god kvalité från början; problemet där var att det verkade ha legat något år, så all arom var helt försvunnen.
Men mig spelar det inte så ruskigt stor roll om kaffet är dyrt; 69 kronor för 250 gram rostat i Tullinge och ekologiskt odlat i Salvador med Fair Trade går an för min del. Jag dricker inte väldigt mycket kaffe, och det känns ganska bra att veta vem som har odlat det.
Också IKEA-kaffet kan man ju få veta var det är odlat, men de säger inte så mycket om hur de bekämpar insekterna.

Drar mig till minnes en mening i en bok: Kaffe finns i fem sjunkande klasser Kaffe, Java, Jamoke, Joe och Rostbortagningsmedel. Vore väl praktiskt om dom var märkta på det viset
Vad trevlig den här tråde håller på att bli!
Hade ingen aning om att IKEA säljer kaffe, men det är för att jag gärna avstår att gå i affärer där man måste gå runt hela bygget för att komma ut igen, det är jobbigt att ha både artros och fibromyalgi tillsammans med övervikt och ganska många årsringar.
Jag betalar gärna för fair trade men tycker att de ggr jag gjort det så har jag fått ganska taskigt kaffe, nu är jag ingen expert och det behöver inte heller vara kvalitetsbrist, kanske är det rostningen som gör hela skillnaden.

Är det en percolator? american style.

Nej, det är en espressobryggare av italiensk typ. Den kallas ibland percolator i USA, men den ursprungliga percolator var en kanna med en platta i botten, ett stigarrör, och med kaffet i en behållare vid toppen av stigarröret, som gick upp i en liten glasknopp i locket på kannan. När vattnet kokade steg det upp i röret och sprutades in i glasknoppen och regnade ner över kaffet i filterdelen, där det sipprade igenom och kunde återvända ner i vattnet. Som man kan förstå kokade det då igen, och om man läter en sådan stå på för länge tappar man aromen.
Just en sådan hade jag mina första år i USA, kan inte påstå att jag gillade kaffet som koktes fram med den metoden, senare fick jag en melitta + bryggpåsar som julklapp hemifrån, det var lycka.
Tyvärr har jag ca 50 mil till Tullinge så jag får nog hitta mina bönor på närmare håll men jag köpte häromdagen en ny kaffekvarn, en som maler snabbt utan att jag måste trycka in och hålla tummen kvar på plats. Nymalet är bäst, absolut.
# 18 ja men percolatorer finns ju fortfarande, så man behöver inte omnämna dem i preteritum!! Vi har en här hemma och glasknoppar (fast de är i plast) till den finns också att få tag på fortfarande.
#19 Yvonne dom har återförsäljare över hela landet, Rosteriet ligger i Tullinge.
Om du berättar lite närmare var du bor så ska jag se om jag kan hitta en återförsäljare i närheten.
Eller så följer du länken i mitt inlägg #3 så kanske du kan hitta en själv :-)
Tack, jag hittade en på Frölunda Torg, nära och bra.
#22 ooooh gamla hemtrakter på mammas sida. Hon är född i Önnered. Morfar var född på Vrångö :o)
Fint dår, på bägge ställena, men särskilt Vrångö har en plats i mitt hjärta, brukade åka med spårvagnsfärjan dit ut minst 2 ggr varje sommar innan jag flyttade till Billdal, här har jag ca 500 meter till havet. Och salta fönsterrutor.

#13 Se där
Dock håller jag med om att jag också kan köpa mitt kaffe på andra ställen. Ska kolla #21 länk om det finns en återförsäljare här i närheten. För mig handlar det om aromen och renheten. Sedan försöker jag verkligen handla ekologiskt, rättvist och närodlat om det går för att vara en så rättvis konsument som möjligt. Men jag är rädd för det där med giftet i bla. IKEA-kaffet som du också nämner
Än om jag inte vet om det är så.
#15 Kaffet finns i förbutiken 
När jag upptäckte att det smakade så mycket bättre att köpa kaffebönor och mala precis innan bryggning, fick jag låna mormors gamla kaffekvarn! 
Ibland är vi ganska många som ska dricka kaffe och då tar det allt för lång tid att veva runt. Än om det är nostalgiskt och ger rätt bra motion i armmusklerna…
Är där någon som har tips på en bra elektronisk kaffekvarn, som är värd sina pengar och som maler kaffet bra?

Och efter genomläsning av diverse websidor, bland annat Wikipedia, har jag kommit fram till att den lilla bryggaren inte gör espresso, utan den kallas "moka-bryggare". Den kommer inte upp i samma tryck som espresso, men kaffet blir gott tycker jag. Jag har flera olika, så att om jag vill brygga mer än en kopp använder jag en lite större, och om jag bara ska ha en kopp tar jag en bryggare som inte rymmer mer.
Den här bryggaren har Kubas vapensköld på sidan av kannan, som är av porslin. Den brygger ungefär 3 cl kaffe, precis lagom till en sån här liten kopp.
Inkanyezi - Vilka fina bryggare/kaffepannor du har! Ett rent nöje att göra kaffe i dem jue! 
* *
Jag kör med vattenkokare och pressobryggare.. Zoegas Dark Temptation.. Gott, tycker jag. Klarar nästan inte av att dricka ICAs eller Gevalia eller Lövbergs längre. Smakar ju ingenting. 
Sant att kaffepriserna går upp. På kort tid har ett paket Zoegas 500 g malet, ökat från 39 till 47 spänn.

Tanken är nog att det ska vara ett nöje. Hela ritualen med malning av kaffet och bryggning i en sån här är en stor del av upplevelsen. Jag dricker inte mycket kaffe, men när jag dricker kaffe föredrar jag att göra det lite speciellt.
Och kanske jag är petigare med smaken än vad jag antydde i början, men jag tror faktiskt att presso har förutsättningar att ge mer arom, eftersom temperaturen är lite lägre. Min mamma använde länge pressobryggare, och det kaffet var väldigt gott, men det finns ingen för bara en kopp av den här storleken.
Förr använde jag alltid en handkvarn som jag vevade, men numera har jag en elektrisk, och det går mycket fortare att mala i den och är inte lika arbetsamt. Men jag kan tänka mig att gå tillbaka till den handvevade.
Och som jag har nämnt förut; jag har plockat kaffe själv på Kuba, och där har jag druckit bland det bästa kaffe jag någonsin har smakat. Kubanerna envisas dock med att brygga kaffet med socker i kannan, vilket ger en ganska speciell smak, men jag tycker att det blir för sött.
Den kvarn jag skriver om här i tråden heter Dualit. Jag har ju inte haft den mer än en dryg vecka så över tid vet jag ju inte men den maler bra med riktiga valsar och lagom fort, flera grader för hur fint/grovt man vill ha det.
# 29 Det jag kallar pressobryggare - hoppas jag inte 'kallar' fel - finns i olika storlekar. Kanske du redan vet..
Jag har en 2-koppars, som jag brygger i på två mått kaffepulver. Med det kaffe jag använder blir det riktigt mustigt då.
Man kan ju köra halva pannan om man vill. 

#31 Jo det är samma sak, och det är inte bara Bodum som gör pressobryggare.
Däremot är mängden kaffe i den här koppen väldigt liten, och om jag vill ha en enda kopp på mindre än en halv deciliter så är inte pressobryggaren optimal. Tre centiliter vatten kallnar om jag häller det i det stora glaskärlet; för att kaffet ska kunna dra måste jag värma bryggaren så att vattnet kan hålla en temperatur på mellan 95 och 100 grader medan det drar. Min mamma förvarar det malda kaffet i kylen, vilket kanske ytterligere skulle sänka temperaturen.
När mängden kaffe är större, om man brygger exempelvis två vanliga kaffekoppar, då funkar pressobryggaren jättebra, men den är väldigt stor för den mängd kaffe som jag brygger.
Länken ovan var ett exempel, för jag blev osäker på huruvida vi pratade om samma sak. Jag vet att det finns fler tillverkare.
Nej, det blir inte samma i pressobryggare, den gör ju 'vanligt kaffe', inte sånt mustigt, sånt man blir nöjd av efter en liten kopp. Du nämnde att du tycker presso-kaffe blir gott, så jag spann vidare på det bara.
Kul med en kaffetråd. Ska absolut svänga in till Huddinge C nästa gång jag passerar. Jag har ingen kvarn och ber butiken mala, då gäller det att dom har koll på vad man har för maskin. Mitt favoritvardagskaffe är Classic Gran Dia men nu försöker jag köpa deras Reko istället, inte riktigt lika gott men helt ok. Jag lagar i en pyttepresso.
Åh dom har long jin the också 
Ja det är trevligt att gynna små lokala förmågor :)
Eftersom jag dricker kaffe nästan lika sällan som jag dricker alkohol så har jag noll koll på kaffe. Jag nöjer mig med mikrat snabbkaffe de få gånger som jag behöver en koffeinkick. Jag använder nog faktiskt mer kaffe i bakning än jag dricker. Jag är inte intresserad av att bli en koffeinknarkare som blir sur om den inte får kaffe varje dag.
Någon som vet om det finns koffeinfritt, rättvise- och kravmärkt snabbkaffe?
Rättvisemärkt och kravmärkt koffeinfritt kaffe har jag sett (och smakat) i den där nya formen av kaffe, i kapsel, smakmässigt fantastiskt gott men det känns ändå för mig som fusk när man inte får uppleva bryggningsdofterna och förmodligen är jag kaffe-inist så det räcker nog inte med bara smaken heller.
Har inte tagit reda på det men jag misstänker alla möjliga konstigheter i allt som har mycket industriell behandling och det har ju sådant kaffe.
Säkert finns det på alla stora livsmmedlskedjor, ICA Kvantum har ju jättestort sortiment av kaffe, mest espresso men det finns säkert amerikanskt decaff.

Smaken varierar ju, och metoden för kaffebryggning och temperaturen påverkar smaken på kaffet. Jag har läst lite här och var att riktig espresso bryggs vid avsevärt lägre temperatur, men med högt tryck. Den låga temperaturen löser inte ut bitterämnen ur kaffet, men koffeinet löser sig utan problem. Många säger att kaffet blir godare, eftersom det blir mindre bittert. Jag tror att rostning och kaffesort har betydligt större inverkan på smaken, eller rättare att jag faktiskt tycker att kaffe bryggt vid lägre temperatur smakar lankigt, även om det innehåller lika mycket koffein. Jag gissar att det är som med smak för andra saker. Ibland vill man ha en viss smak, kanske lite starkare, och "bitterheten" är en av egenskaperna hos kaffe. Så det kanske inte blir "bättre" smak av att vara mindre bittert, men annorlunda.
Bilden är delar av en kaffeservis i glas som jag hittade på Myrorna för några år sedan. Jag är barnsligt förtjust i olika små mockakoppar, men nu har vi så mycket kaffekoppar att jag får hejda mig och inte köpa på mig mer, för då får de inte plats i skåp och hyllor.
#17 Inkanyezi
Vart kan man hitta sådana här små kaffe"görare" ??
kom inte på vad de skulle heta ? presso eller annat ??

Den bryggartyp som finns i #16 kallas moka-bryggare. Det finns många olika, och man kan främst hitta dem i kaffeaffärer. Den som är på bilden i #16 köpte jag på IKEA, och de har två storlekar. Modellen ser lite annorlunda ut nu. Om du googlar mokabryggare hittar du flera ställen på nätet där det finns många olika sorter, men vilken välsorterad kaffehandel som helst brukar ha några olika.

… vilken känsla av deja vu jag fick när jag kikade på mokabryggaren 
Jag introducerades till en av en väninna när jag bodde i Scotland på 60-talet och använde inget annat till jag flyttade till Frankrike slutet på 70-talet.
Nuförtiden använder vi en french press eftersom det bara är Jean-Pierre som dricker kaffe dagligen … vi har två storlekar för vi hittade en miniatyrmodell i Frankrike som Jean-Pierre vill ha på båten … detta dröjer ett par månader ännu även om senaste snön håller på att regna bort, men vi har blivit lovade mer snö i veckoslutet …

Och så fick jag syn på en sån trevlig liten Moka-bryggare hos Stockholms Stadsmission, så jag kunde bara inte hålla mig, utan det blev ett impulsköp. Den var inte helt komplett, för den saknade silen invändigt och packning, så jag tog en promenad till Sibyllans kaffeaffär uppe på Sibyllegatan och försåg mig med de saknade bitarna.
Vad bra att ha så många kaffeälskare samlade! Själv har jag inte lärt mig dricka kaffe än, men har en son som är väldigt noga med vad han häller i koppen.
Har länge tänkt att en kaffekvarn vore en bra present till honom, men det är svårt att välja! Den där Dualiten som yvonnel skriver om ser ju rejäl ut. Han har dock trångt hemma så liten i storleken är en fördel.
Sen så är han ju väldigt noga med allt, så jag tänkte att om man rä en riktigt kaffenörd - duger det me elektrisk kvarn då, eller skall man handveva kanske?
Jag har kollat runt lite på Prisjakt, Dualiten får bra betyg, men den som rankas etta är en betydligt billigare, ser lite stor ut den också?
Tar jättegärna emot era tips och erfarenheter.
P.S. Hittade också en intressant artikel om att välja kaffekvarn.

Jag har två kvarnar. För länge sedan hade jag en sån där fyrkantig handvevad klassisk kvarn, men den funkade inget vidare, så jag gav bort den efter att ha köpt en bättre handvevad kvarn på Clas Ohlson. Den var väl inte direkt billig, jag tror den kostade närmare tvåhundra, men den fungerar väldigt bra att mala med, och när man gör det till en liten ritual, och bara ska ha en kopp, så är det inte så tröttande att veva. Men om man ska ha mycket bryggmalet kaffe så är det ett himla vevande.
Jag ställde en hushållsrulle bredvid för att ge en uppfattning om storleken.

Men lite lat är jag i alla fall emellanåt, så i stället för att veva använder jag en elektrisk kvarn som jag hittade billigt på Myrorna. En femtiolapp var den verkligen värd. Jag tycker att det fungerar väldigt bra med en kvarn som har knivar. Kaffet blir inte varmt under den tid som jag mal, och det går att få väldigt finmalet om man vill ha det. En sån här kvarn är väldigt praktisk om man bara ska göra en eller två koppar i mokabryggare eller presso. Det funkar upp till fyra koppar i en malning, men om man vill ha mer kaffe än så är den inte särskilt praktisk.
#44 Vi har en sån här: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PRINCESS-Kaffekvarn,90952,389143,486295.html?langId=-16
Fungerar väldigt bra, har några år på nacken men funkar lika bra som när den var ny. Den är ungefär lika stor som Inkanyezis elektriska skulle jag tro, möjligtvis lite högre bara :)
#47 skrivet av WickedAlly
Vad jag har läst mig till är att om kvarnen har knivar duger det bara till bryggmalet kaffe? Hur funkar den där?
Skrattar lite för mig själv, det är ju det kaffet jag sitter och avnjuter just precis i denna stund och jag tycker ju om det, haha tycker tex inte om löfbergs lila (surt?), vilken hädelse nu när man är värmlänning ;O

Om sanningen ska fram så drack jag faktiskt upp kaffet från Lidl, och det smakade inte illa. Däremot sket det sig en gång med IKEA-kaffet, och efter den avsmak det gav har jag inte köpt det igen. Men jag hade ju haft det flera gånger innan, så det kan nog ses som en tillfällighet.
Kaffet jag nu har är rent arabica, mörkrostat och rättvisemärkt, köpt i min närmaste butik och priset är inte nämnvärt högre än på IKEA. Jag antar att det är med kaffe som med många andra organiska varor. Man kan ha otur. Den aktuella skörden, rostningen eller förvaringen kan påverka det så att det inte smakar som det borde, och det kan vara tillfälligheter som gör att det är på det ena eller andra sättet. Jag gissar att de maskätna bönorna som jag fick vid mitt första köp kanske inte är typiska för Lidl, utan att precis som med IKEA, man inte kan lyckas alla gånger, så som min underrubrik säger.
Så njut du av kaffet. Det var helt okej att dricka faktiskt.
#21 KarinJ - Jag kollade just din länk i#3 och hittade Café Humlan i Öjebyn, bland återförsäljarna. Dit är det bara några km och jag ska ändå åka till kommunens återvinning ngn dag, som ligger typ bredvid, så jag svänger förbi av bara farten.
Vill gärna pröva det där Tullinge-kaffet.. 

Åh, precis sånt kaffe jag dricker varje morgon, gjort i en "mocka". Då räcker en liten kopp till frulle med massa grädde i så är mitt kaffeberoende stillat. Klart nöjd med mitt kaffe utbud här i Italien. Lavazza gold just nu annars är Illy mycket smakrikt.

#46 En sån där kaffekvarn har vi också i ett skåp, man fick den med på köpet när man köpte 3 påsar kaffebönor i vår matbutik en gång!
Men sen fick vi en sån här i bröllopspresent:

#53 Om ni inte använder den som står i skåpet och gärna blir av med den, så kan jag ev tänka mig att adoptera den mot lämplig avgift, nån gång när vi ses.
#48 Jag tycker att den funkar bra, det är pulsfunktion så man kan få det precis som man vill ha det, även finmalet :)

#54 It's yours!
Är man kaffenörd och vill ha riktiga grejer så ska det vara en riktig kvarn med malverk, inga knivar. Sen är det viktigt att malverket är starkt så det inte behöver gå på högt varv vär då blir kaffet varmt under malningen och förlorar smak. Då pratar vi kvarnar i 2000:- klassen.
#56 Ååå tack! 

Bara för det så provade jag att handveva och försökte jämföra med knivmalet, och om det är någon skillnad, så är den hårfin. Själva ritualen vid malningen är så klart en sak, men den största skillnaden jag ser är att malningen är jämnare från handkvarnen, medan den med knivar har olika grova korn, och de allra finaste är som damm. Det blir mindre smolk i kaffet när jag brygger på det handvevade. Jag märker ingen större temperaturstegring, och också det som mals sakta i handkvarnen värms upp lite grann av arbetet som utförs.
Men jag har så klart ingen espressomaskin, utan bara mokabryggare och presso. Jag märker mer skillnad på smaken mellan moka och presso än mellan de två malningarna.
#60 Inkanyezi
Inköpsställen för hela kaffebönor - det är ett lotteri tycker jag iaf när det gäller priserna. På Lidl har jag på senare tid hittat 1 kilospåsar märke Bellaroma, som kostar ca 90:-, det smakar OK, finns både mellanrostat och mörkrostat, Arabica bönor.
På ICA Kvantum i Hovås (min närmaste) finns ett stort utbud, dock rättså häftiga priser, en sort (den billigaste) Löfbergs Lila ca 50:-/500 gram Cresendo tror jag den heter, kollade den på ICA MAXI och där var den 11:- dyrare. Löfbergs har flera olika rostningar men har minskat mängden i flera av påsarna till 400 gram och dessutom höjt priset.
Men viktigast är fortfarande att få uppleva den nymalda doften/smaken. Min dotter+ sambo har en sådan där kapselmaskin och det smakar ju gott med en liten skvätt efter maten, espressovarianten, men annars vill jag helst ha en stor kopp nytt, himla starkt, kaffe med 40% grädde i. Jag använder en rättså vanlig kaffebryggare men med ganska högt watt-tal (heter det så?) 1400 kw.
Hur gör du för att få så fruktansvärt med luft i inlägget!? 
Jag är också petig när det gäller kaffe. Dricker antingen arabiskt kaffe, espresso eller mokka. Dvs riktigt svart och smaken är väldigt speciellt, inga billiga sorters kaffebönor här. Jag mal mitt kaffe i en elektrisk kaffekvarn och vet precis när jag ska sluta för att inte kaffet blir varmt.

Sindri - jag har en krups som jag köpte för 20 kr på loppmarknad. Det var ett riktigt bra köp för att trots den är gammal så funkar den exemplariskt.
Läs i tråden, den är faktiskt ganska trevlig, men inlägg 30 står om min då nyköpta kvarn. Det finns fler berättelser om allt som gäller kaffe.
"Hur gör du för att få så fruktansvärt med luft i inlägget!?"
Har faktiskt ingen aning vad som har hänt. Hade jag sett det så hade jag åtgärdat innan hantera-timmen tog slut.
Sindri - Man lär sig hur länge man kör en kvarn med knivar utan att kaffet blir för varmt. Det hände mig i början men sen blir det enkelt att veta hur länge, beroende på hur fint kaffet skall vara förstås.

Och jag har fått ett återfall i att handveva i stället för att köra den elektriska med knivar. Det är så klart inte bara själva kvalitén på malningen det handlar om, utan själva ritualen, och att känna doften av kaffet medan jag mal. Det är en alldeles särskild doft av kaffet när man mal det för hand. Påminner en hel del om doften man känner när man kommer in i kaffeaffären.
#69 Blir det fint malet till mokka tex?

Man kan ställa in malningsgraden som man vill ha den. Det går att få finmalet så att det funkar i en expressomaskin, och det går att få grövre också. Det går fortare om man maler grovt och tar längre tid om man ska mala finare. Och skillnaden mot att mala med knivar är att knivarna ger lite ojämn storlek på kornen, alltifrån rena dammet till lite grövre, medan handkvarnen inte ger korn som är som damm, utan det blir jämnare storlek. När man väljer att mala mycket fint, så blir det likformigt mycket fint, men inte som mjöl eller damm, utan mer som sådant bryggmalet som man köper. Men med betydligt mer arom.
Så det blir nog bättre kvalité på själva malningen när man mal i handkvarnen, och skillnaden som syns är att det blir mindre grums i kaffet som man har bryggt i mokabryggare eller med presso. Kornen blir mer likformigt stora.
Tack för svaret! Jag ska skaffa en handkvarn för att se om det finns någon skillnad.
#67 Sindri
Jag trodde att det framgick av tidigare inlägg, men det är skivor i min kvarn och det går att ställa in malningsgraden i 10 steg. Det finns säkert flera andra märken, även sådana som går fortare än min, men det är ju en fråga om priset också.
Jag har en gammal handvevad också, säkert från 17-1800 -talet, den passar fint till prydnad, men funkar ju om man är nöjd med kokkaffe.
Här kan ni läsa om kvarnar
http://www.kaffegrossisten.se/valja-kaffekvarn-en-kopguide
Själv har jag Rancillo Rocky som man kan ställa in malningsgrad på om man vill ha till espresson eller vanliga bryggaren. Jag är mycket nöjd med den.
Jag har länge letat efter en kvarn som malar turkiskt kaffe men inte hittat. Något som vet?

Turkiskt brukar ju göras något finare än kokmalet, och det funkar bra med handkvarnen, så vilken kvarn som helst som mal med skivor borde gå bra. Däremot går det knappast med en kvarn som har knivar.
#78 Ja precis för när jag testar med min kvarn som har knivar blir det inte så finmalet, och skulle jag köra mer blir kaffet varmt och inte gott.

Idag hittade jag på loppis något som jag har suktat efter länge, en riktigt vacker kaffekvarn. Jag har sett en liknande tidigare, men den köptes av någon annan innan jag hann, och sedan dess har jag hållit ögonen öppna efter just en sådan kvarn. Att den är alldeles utmärkt för att mala kaffe gör inte saken ett dugg sämre. Den är klart bättre än den från Clas Ohlson som jag har haft en längre tid och brukar använda.
Köpte ett nytt handkvarn av bra kvalité på loppis för bara 30 kronor. Det var det bästa köpet nånsin. Nu är det riktigt kaffe jag dricker. Och eftersom jag dricker turkiskt/arabiskt kaffe så tar det länge att mala 2 msk åt gången men det räcker för mig, dricker bara 2 ggr om dagen.

Min nya kvarn kostade en hel del mer, men det var en sak som jag hade velat ha länge, så det får kosta.

Jag var inne på Röda Korsets "Kupan" idag och såg att de hade en sån där liten kanna som man lagar turkiskt kaffe i, och det kliade i fingrarna, men jag höll mig. Kanske jag går tillbaka i morgon. Jag har inte några kopparkärl alls än så länge, och min fru gillar inte riktigt att jag samlar…
Men kaffekvarnen används flitigt. Och allt på bordet är inte LCHF. Eftersom jag cyklar några mil varje dag tror jag att jag tål en del kolhydrater, men jag får väl hålla in lite när det gäller vetebröd. Jag har ändå svårt att helt frigöra mig från kulturen.

Turkiskt kaffe ger mig en nostalgikick. Min "bröllopsresa" gick till Wien för att träffa svärföräldrarna, innan jag fortsatte över Jugoslavien till Rumänien. I Wien gäller Turkiskt kaffe, och det var samma i Timisoara och Bukarest.
Min lilla kaffekanna är rumänsk och gjord 1974. Det skulle knappast förvåna om det var någon av alla zigenare som då hade jobb som gjorde den. Jag tror att jag ska ta mig en kopp turkiskt kaffe, men kanske inte i kväll.
Vackra och funktionella saker, åtföljda av berättelser. Fint..

Så har jag tydligen drabbats av samlarådra. Jag hittade en kaffekvarn till, som jag bara inte kunde låta bli att lägga mig till med. Den är österrikisk, märke Hario, och tydligen är malverket av keramik. Den mal helt otroligt fint, så den har redan efter ett par dagar blivit min absoluta favorit. Jag brukar ju inte mala mer än en kopp, och den här är precis lagom stor. Den är rätt snygg att se på också.
Jag fick den billigt på marknaden vid stranden i Hornstull, bara en hundring, och den kostar tydligen 44€ när man handlar den hos coffeecircle. http://www.wein-und-winzer.de/hario-mm-2-kaffeemuehle-mit-keramik-kegelmahlwerk_o_10022-z005-005-004/