Grön fläskfilé
Innan jag kontaktar Fråga Doktorn, Det okända på TV4 eller akutpsyk så tänkte jag kolla om någon av er känner igen det som jag var med om nyss.
Jag skulle grilla en bit dansk fläskfilé men när jag öppnar förpackningen så är den helt grön. Alltså marmeladkulegrön! Jag står och stirrar en stund på filén och sniffar på den men eftersom jag har väldigt dåligt luktsinne (luktar illa) när det gäller mat så kan jag inte avgöra om den är bra eller inte. Datumet var dessutom satt till 13 september men som sagt: väääldigt grön!
Så långt är det inte såå mysko men håll i er nu! Jag bestämde mig för att konsultera en vän så jag tar upp mobilen för att ta ett kort och skicka iväg. När filén dyker upp på mobilens bildskärm så är den röd! Bredvid skärmen är den fortfarande grön. När jag har stirrat på fenomenet i tio minuter så skickar jag iväg bilden och min vän konstaterar att den är röd.
När jag väldigt tveksamt börjar skära upp filén så skiftar den mellan grön och fläskfärgad. Jag har lätt defekt färgseende när det gäller rött, grönt och brunt men har nästan aldrig märkt av det.
Är det någon som känner igen detta färgfenomen eller har någon teori? 🤔
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Menar du röd som i RÖD, eller menar du att den är 'köttröd/rosa'?

Varför skimrar köttet i grönt?
Ibland kan det hända att kött skimrar i grönt eller i regnbågens färger. Skimret som uppstår beror på att köttfibrerna inte skurits rakt av utan lite snett. Ljuset bryts lite annorlunda på den individuella fibern och ger upphov till färgskimret. Det är alltså ett ljusfenomen och påverkar inte köttets kvalitet.
http://blogg.scan.se/2010/06/18/varfor-skimrar-kottet-i-gront/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nuuu.. kom jag på en bättre förklaring.. köttet är från Gröna Gårdar?
Om det varit valår kunde man gissat på valfläsk, röd-grön röra!

Hm.. nu kom jag på ytterligare en teori.. de fuskar med köttet och märker om till en annan djurart!
Det enda djur som skiftar i färg jag känner till är kameleont! ☝️
Hehe..
Tack för länken Zepp även om det verkar märkligt att hela filén var grön och att kameran inte uppfattade den som grön i samma ljus (solnedgång)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Helt klart en Kameleont.. man ser munnen på den!

#7: Inte en anstrykning av grönt alls där, till skillnad från den fläskfile jag köpte en gång, den såg fin ut så jag skar den i två bitar, la den ena i stekpannan (efter tillbörlig bankning) och den andra i kylskåpet. Efter två dagar tog jag fram biten i kylskåpet, den var grön!! Inte gröna kulor grön utan mögelgrön. Den bit jag lade i stekpannan och åt upp var hur fin som helst, hur kunde biten i kylskåpet bli så grön på bara två dagar?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Troligtvis en jättestor flådd kopparorm som har ärgat.