Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 13644 ggr
woodwind
0

Hur ofta går ni på toa?

Hej! Nu kommer en kanske lite märklig och privat fråga… Men hur ofta går ni på toa och gör nummer 2? Jag började oroa mig nu efter att inte gjort det ett par dagar. På olika sidor står det att allt mellan 1 gång per dag till en gång var annan dag. Men så läste jag något intressant om att det blir mindre avfall över i en kropp som äter det kroppen faktiskt behöver - protein och fett. Det låter logiskt men samtidigt kanske helt skitsnack? Nånstans måste ju saker ta vägen…? Haha nåväl, märker ni skillnad med lchf och hur ofta ni går på toa?

En sund själ i en sund kropp.

[Yllhilda]
1

Min syster har gått på lchf ett par månader och har sagt att det helt klart blir mindre avfall över och att det kan ta upp till 3 dagar innan hon ser skymten av en lort.

Lilltilda
2

betydligt färre nr 2 med lchf. Äter jag strikt så blir det ca 2ggr/vecka.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
0

Varannan, var tredje, var fjärde beroende på hur mycket fibrer jag har i kosten.. och ifall jag fuskar!

Strikt och konsekvent ger väldigt lite nr2 och väldigt sällan.

Sen så.. på det.. åt lite bönor en dag, chilli con carne, var nödig en hel dag utan att det kom ens en plutt.. tror man blir van vid mindre signaler efter ett tag och lägger pluttar i stället för lass.

Hur som helst.. bönorna signalerade hela tiden, fasten det inte var fara o färde.. antagligen hade man högre tröskel förut?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
0

Jag tömde tarmen var/varannan vecka när jag åt enligt LCHF. Långt ifrån roligt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Coldplayer
0

Jag gick på toa var 4:e till 6:e dag. Det besvärade mig, eftersom man kände det i magen och t.o.m. märkte det på knapphålet på jobbyxorna. (Varje toabesök var en sån fröjd att det nästan var värt en facebook-status.) Vad som hjälpte mig var en skiva fröbröd varje morgon! Och nu får jag gå varje dag, eller åtminstone varannan! Det var verkligen en stor hjälp. Det som är lustigt är att jag inte pluttade ut 4-6 gånger så mycket förr, trots att jag ibland bara gick på toa någon gång i veckan. Avfallet idag är varje dag lika mycket, som det var vid de enstaka tillfällena man gick på toa mer sällan. Så i mitt fall stämmer nog inte "nyttig-mat=lite-avfall-logiken". Samtidigt tror jag knappast att det flyter runt i armarna på mig. Så som sagt, lustigt är det. Detta är det klassiska brödet förresten. Love it! http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

ScarletMajesty
0

Typ en-två gånger i veckan om jag äter som jag "ska", och jag är helt normal i magen, inte hård eller så. Blir inte svullen eller något innan heller.

perjoh
0

Varje dag, det är väldigt få dagar det inte blir något.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

marimu
0

En gång varje morgon och ganska fast konsistens. Har jag ätit för mycket kolhydrater kan det bli fler gånger per dag. Innan LCHF var det två-tre gånger per dag och väldigt lös konsistens.

OlgaMaria
0

Jag försöker göra det jag kan för att öka frekvensen, annars kan det gå allt mellan 2-8 dagar mellan tillfällena. Jag tror att man bör bajsa varje dag för att må helt bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

woodwind
0

Vad kan jag göra för att få tömma tarmen? Har inte bajsat på fyra dagar nu och jag börjar känna mig desperat :( är en sån grov macka enda lösningen? Eller kolisar över lag? Vad tror ni om att göra någon blandning med massa linfrön? Laxermedel? :(

Jojomaja
0

I början var magen inte så van vid kosten och jag fick tyvärr förstoppningar som var rätt jobbiga. Det var främst i början innan jag vågade öka på fettintaget ordentligt. Detta var tack och lov övergående och idag gör jag tvåan kanske var fjärde dag i genomsnitt. Jag har inte längre några problem med den takten och kroppen verkar tycka att det här är min rytm som jag gärna håller. Om jag vill speeda upp processen kan jag ta mer kokosfett eller dricka extra mycket kaffe. Det brukar sparka igång tarmen. 

Jag kan ju säga att det faktiskt är rätt skönt att inte behöva springa på muggen hela tiden som förr. Jag hade under drygt 10 år innan LCHF en mycket svår IBS som ledde till 8-10 diarréattacker per dag och därtill smärta och gaser. Idag finns inget sådant utan man glömmer nästan bort att man borde gå på toan emellanåt. När jag varit på semester nu i sommar var det ju toppen att inte vara beroende av faciliteter i närheten. Att springa till den kommunala toan på en strand i Turkiet är ju inget man längtar efter och jag slapp allt sånt. 🙂

woodwind
0

Ok har nu blandat en riktig jäkla häxblandning på kaffe(DÅLIGT pulverkaffe, ni vet sån där sur skit) och en matsked krossade linfrön. Ni fattar att jag är desperat?  Hade bara krossade linfrön hemma och affären öppnar inte innan jag måste sticka till jobbet så det får duga så länge. Haha to be continued 😃

Kom gärna med era tips hur man ska göra? Funderar nästan på om jag måste köpa laxermedel om det fortsätter såhär. Men vad ska man köpa då?

OlgaMaria
0

#10 Finns mycket man kan göra. T ex, börja dagen med att skölja ner 1 msk linfrön och 1 msk psylliumfrön med mycket vatten. Jag tycker det är enklast att få ner om man stoppar in det i munnen först och sen sköljer ner med vatten. Sånt, och annat försöker jag med, men måste ändå använda movicol ibland.

woodwind
0

#13 Ok, men då är det hela linfrön som gäller väl? Har bara krossade hemma 😭

asahars
0

Går på toa efterffrukosten varje dag. Det blir bäst så.

Jojomaja
1

Problemet för mig när jag fick förstoppning i början var nog att när restprodukterna var så långt komna i tarmen att de ville ut så var de redan för hårda och för torra för att kunna göra något åt med psyllium eller linfrö. Det enda som fungerade för mig när bajsproppen satt på tvären var faktiskt ett litet microlax som smörjer och driver på. Sen var ju allt i tarmen "bakom" proppen helt okej och kunde passera utan problem. 

Någon gång förr har jag råkat ut för att det blivit extremt jobbigt att hålla på och äta lösande livsmedel när proppen inte släpper igenom något. Man får ju bara mer ont och det lösa vill ut men stoppas av det hårda … Det gäller att ha koll på var i tarmen man är blockerad. Om det är som för mig, precis i slutet, då rekommenderar jag något laxerande från just det hållet och inte att man petar i sig mer uppifrån som inte kommer förbi … Om ni förstår vad jag menar utan att jag blir för grafisk i min beskrivning.

OlgaMaria
1

#14 krossade fungerar också, men det är bättre med hela i längden (eftersom linfrön innehåller lite giftiga ämnen som inte kommer ut om de är hela). #16 Man får försöka underhålla tarmen uppifrån så att sådana situationer inte uppstår, men i slutändan brukar det uppifrån lösa upp även sådant, även om det är jobbigt och tar tid. Men det är ju så klart skönt med laxermedel nerifrån i de lägena :)

Jojomaja
3

Nu vill jag inte måla fan på väggen men jag är inte såld på att man ska käka lösande prylar när skadan redan är skedd. När tarmen är van vid kosten och funkar som den ska är det nog inget problem i vardagen men ofta upptäcker man för sent att man varit för snål på fett och vätska samt att den där knölen i rumpan på något sätt behöver komma ut. Då är jag inte något fan av att käka en massa lösande saker i onödan som bara stressar på tarmen "uppifrån". Skadan är skedd för flera dagar sedan och det enda man åstadkommer är att göra det som ligger bakom "stoppet" ännu mer akut otåligt att komma ut, och om det inte finns plats så finns det inte plats. 

Så mitt tips är att ta ut skiten bakvägen. Mickla inte för mycket med kosten när skadan redan är skedd. Du kan få jätteont i magen om allt det "lösande" du proppar i dig stannar upp och jäser. Bli av med proppen om den nu sitter i slutet. Det finns microlax att köpa på apoteket. Minns inte vad de heter men något med Klyx. Det är nog bara att fråga så hjälper de till på apoteket.

woodwind
0

Fan min häxblandning hjälpte inte alls :( Tog en raskt promenad nu på 40min för att skynda på men icke sa Nicke…

Zureel
0

Innan lchf ungefär var tredje dag numera varje eller varannan dag men mindre mängder.

Lchfman
0

Varje morgon, som en klocka. Men inga stora volymer.

Mooniq
0

1 gång/dag

Under sommaren har jag plussat in bär och ½ banan som jag varierar i min morgonsmoothie. det drog upp kolhydraterna men sockermonstret sov sött.. gäller att balansera på det berömda hårstråt, alltså.. 🙂 sen körde jag vatten, jordnötssmör/rivna sötmandlar, kokosfett. Jag använder extemt lite mejerier, därför vatten.

Under sommaren valde jag att dricka i mig näring, för när det blir varmt ute så tappar jag hunger och törst-känslor helt. Brukar resultera i vansinnig huvudvärk nattetid.. men har sluppit det helt.

Nu har värmen skruvat ner sig på utsidan och jag är åter i mina omeletter/äggröra & bacon frukostar..🙂

så jag förväntar mig nr 2 varannan dag hädanefter…

Har man trög mage så plussa in kokosfett, och glöm inte att dricka rejält med vatten. Minst 4 stora glas/dag, utöver annan vätska. Lite vatten i kroppen kan göra att man blir rejält hård i magen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Coronella
1

Magnesium! Det enda som hjälper för mig. Stora doser tills magen kommer igång. Sedan en underhållsdos.

Coronella
0

Finns flera trådar om mage och magnesium här på KiF. Sök och läs på!

Lilltilda
1

#19 Fyra dagar utan toabesök är ju ingen fara! Har det gått över en vecka skulle jag börja bli orolig, men 4 dagar är för mig ingen ovanlighet om jag ätit strikt lchf.
Jag skulle i ditt fall äta normalt, lägga till lite extra fett och dricka mycket vatten och sedan vänta på resultat.
Är du jättehård i magen så att tarmen är mer eller mindre blockerad nerifrån så rekommenderar jag så småning om Dulcolax stolpiller som verkar lokalt och inte behöver gå igenom hela matspjälkninssystemet och irritera hela vägen.

~God loves you, and I´m trying! ~

woodwind
0

Har precis varit och köpt dulcolax stolpiller nu och ska testa. Har jätteont i magen nu och känner mig supersvullen :(

Jojomaja
0

Jag tror jag gick elva dagar som mest men då satt bajskorven från helvetet på tvären i ändtarmen. Jag var tvungen att ta microlavemang och få magmassage för att det skulle släppa, men då kom det sedan herrejössesmycket och det är där jag menar att jag också skapat extra kaos genom att försöka äta sånt som skulle vara förlösande. Allt det låg liksom och köade bakom och det var därefter en massa löst i flera dagar. Inte heller så naturligt, om man säger så … Min mage fungerar nu jättebra, vilket jag är glad över, men jag går inte varje dag eller ens varannan. Om man inte proppar i sig massor av fibrer så finns heller inte så mycket slagg som måste ut. 

Jag vet inte om det är meningen att man måste baja varje dag, jag tycker inte jag mår bättre av att springa ofta i alla fall. Jag säger som Skaldeman, om vi varit kossor med fyra magar och levt på gräs så visst - då kan man förvänta sig täta komockor … Men vi är inte skapta så. Vi är i grunden köttätare och skiter därefter. :) Ät som en ko och skit som en ko eller ät som en räv och skit som en räv. ;)

perjoh
0

Ät som en höna, skit som en elefant.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

OlgaMaria
0

#26 Hur har det gått? :) Trixet är att låta stolpillret verka tillräckligt länge innan man springer på toa.

Septima
1

Det kan gå en vecka för mig ibland. Brukar inte vara problem med det. Har också haft mycket plågsamt tvärstopp i "stolgången" à la Jojomaja ett par gånger. Gjorde som hon men fick även ta till plasthandskar och avlägsna för hand. (Usch men nödvändigt eftersom microlaxen inte räckte och proppen kändes mycket påtaglig.) 

Jag tror att jag missat att dricka tillräckligt när den där sortens proppar uppstått. Kokosfett, eller fett öht, har dock ingen effekt alls på min mage. Jag håller med att om det är en påtaglig propp längst ned så är det antagligen både meningslöst och kanske till och med kontraproduktivt att försöka skynda på uppifrån.

Mozzarellan
0

Var dag efter frukost, men ibland tjorvar det till sig och då har jag oftast druckit för lite. Tycker att kokosfettet håller det hela i bra konsistens. Undran, men ni som för det var 3e dag eller en gång i veckan, Är det stenkulor eller normal konsistens?? Har haft totalförstoppning som slutade med fissur- sprack- och operation. Inget jag ever vill uppleva igen.

woodwind
0

#29 Var för ivrig och sprang på toa nästan direkt. Lite kom ut.. Har inte riktigt tid att ta tu med det här mer idag eftersom jag jobbar :(

Septima
0

För mig är det oftast normal konsistens även om det har gått en vecka, propparna verkar ha uppstått just pga för lite dryck. De proppar jag talar om har inte varit som små korkar utan mera typ avocadostorlek (nåja jag överdriver kanske en aning). Hade jag inte plockat ut en sådan för hand hade jag antagligen också fått operera eftersom tarmöppningen just var på väg att spricka. Nej inget man vill uppleva igen!

smurfis
1

Ungefär varannan dag tror jag, ibland varje också det är lite olika. Jag tror kokosoljan håller min mage i trim 😃Har inte varit förstoppad alls med LCHF, snarare tvärtom isåfall.

CasaRamon
0

3 ggr/dag. Morgon, middag och kväll. Magen fungerar perfekt, som en klocka, då jag tar kokosfett och Magnesium varje dag. När jag reser bort så packar jag först  ner kokosfettet. Jätteviktigt.

Bazoka
0

Har oroat mig också. Jag har inte bajsat på, ja jag vet inte hur länge. Det har gått ett bra tag iallafall, 1-2 veckor kanske. Börjar oroa mig, vad ska man göra för att få igång magen?

perjoh
1

#36 Situps!

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Zepp
0

Psylliumfrön.. varje morgon!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hungerflickan
0

Min mage kommer igång av kaffe, framförallt på morgonen. Gör den inte det någon dag så dricker jag mer kaffe tills det släpper :D

woodwind
2

Jag tog för stod dos av laxermedlet igår och började må jättedåligt. Fick gå hem från jobbet :( Jag vet inte varför jag fick sådan panik, känns hemskt att jag inte kunde hålla mig lugn, men det kändes bara som att jag kunde göra vad som helst. Men inget hände.

Åkte hem och gjorde massa mat och godsaker fast inom lchf för att få igång tarmarna. Åt blomkål och rädisor med dipp, proteinpannkakor med banan i och extra jordgubbar till. Samt världens godaste lchf-chokladkakor med 85%-ig choklad i som jag hittat på receptet själv till. 

Idag känns magen mycket bättre. Jag har känslig mage och har nästan ätit fakir i en vecka nu. Måste nog äta mer blomkål och sådant för att maskineriet ska funka..

Idag mår jag bättre och har gått lite på toa på morgonen. Det viktigaste är ju ändå att man mår bra..

woodwind
0

Jag har opererat bort min gallblåsa också borde jag tillägga. Det är kanske därför mig kropp inte kan bryta ner så mycket fett på en gång. Har aldrig varit överviktig och spelat fotboll sedan jag var fem, men vid 14-års ålder var jag tvungen att operera bort den…

Jojomaja
2

Jag har inte ätit varken psylliumfrön eller linfrön på över ett år nu och magen funkar hur bra som helst. Jag tror inte man ska trixa så himla mycket och försöka forcera något … Men alla är ju olika. 

Jag kan tillägga att vissa typer av förstoppningar måste "plockas ut" bakvägen. Manuellt. Det låter hemskt, men folk måste fatta att när skadan redan är skedd så är det typ en vecka sedan man gjorde misstaget och proppen som sitter i slutet av tarmen blir inte upplöst av att man mular i sig mängder av fibrer eller lösande mat. Den sitter i ändtarmen och måste kanske tas ut med lite hjälp. Jag är inte utbildad på sånt men det är säkert inte så krångligt och hade varit mitt nästa val om jag inte blivit av med mina proppar genom hårt krystande och ett microlavemang. Så jag tipsar folk att sluta käka en massa dumheter om skadan redan är skedd. Försök hitta balans i kosten på sikt så blir det säkert bra.

moln50
0

Jag går på toa varje dag 🙂

moln50
0

Tillägg till #43 Det tar tid ibland men går på toa varje dag🙂