Hel kyckling!
Hej. nu har jag sökt runt massa men hittar inget bra svar så hoppas ni kan hjälpa mig :) Jag tänkte göra en kycklinggryta på en hel kyckling och lite olika rotfrukter.
Ska kycklingen styckas i mindre bitar först eller ska den bara slängas i?
När vet man att kycklingen är klar?
Ska rotfrukterna i från början?
:)
Sök på temperatur på hel kyckling eller motsv.
Vill du göra en hel kyckling behöver du alltså inte stycka ner den nej.
Jag ska koka hade jag tänkt, inte i ugn :)
Ja då spelar det ingen roll, skär ner innan så går det kanske fortare?
Ta upp och titta så det är vitt och fint när du delar en bit så är det färdigt.
Okej, tack! =)
Jag brukar laga hel kyckling i gryta, alltså bara lite vatten i botten på grytan (förutom fett och kryddor så klart). Då är det lätt att se när den är färdig, för då är köttsaften klar och inte rosa, när man provskär lite.
Jag brukar dela kycklingen innan, det är lite bökigt att göra det när det är färdig gryta. Då vill man ju bara sleva upp det för ätande.

Jag har köpt en fågelsax.. finns på IKEA.. går lika bra med en stor hushållssax oxå!
Klipp ner kycklingen i bitar.. det gör jag även om kycklingen skall tillagas som den är.. lättare att marinera, lättare att sen servera och äta.
Vill man inte äta en hel kyckling är det smidigt att frysa ner färska bitar för att en annan dag göra gryta/soppa på!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag brukar koka kycklingen hel (och spara buljongen), sen ta loss köttet och använda till grytan.

En sådan här har jag.. underlättar mycket, speciellt när fågeln är färsk.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70082295/
Och det viktiga.. man skall inte använda samma redskap till rå fågel som man sen hanterar den stekta med på grund av kampylobakter!
Gäller både skärbräda och annat som kommit i kontackt med den råa fågel.. god handhygien gäller oxå!
Såå.. det e bra med grejer som kan köras i diskmaskin!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det kanske är underförstått, men jag skulle nog bryna både kycklingdelarna (kryddade) och rotsakerna innan jag pluppar ner dem i grytan. Lök och svamp kan vara bra också. Fräsa ur pannan med vatten och slå på det och lite extra vatten om det behövs, bara så det blir nån cm på botten. Sedan puttra sakta och hälla på grädde mot slutet, ta av locket och låta såsen tjockna. Har man kyckling/höns-buljong sen förut kan man ju slå på lite sån också. Från början alltså.