Banta med Gud
Fick kaffet i vrångstrupen när jag läste detta!!
Kolla in denna länken, alltså!
// Shintaida
Japp! Vi har börjat diskutera det i tråden "Be en bön…"
Hoppas du hade smör i kaffet så det lossnade ur strupen :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Bara det fungerar så spelar ju metoden ingen roll….
Själv sitter jag just med en stor bit köttpudding…..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Ja, det bara bevisar att alla metoder funkar på de ena eller andra sättet. Så länge man har tron i alla fall.

Jag brevväxlade en gång med en mormon som gått ner 50-100 kg på ivrig psalmsång. Han hade väl inte tid att äta…
Sten Sture
Det kanske var koralhydrater… *fniss*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Att sjunga ger faktiskt lågintensiv träning av stora muskelgrupper …
Jaja,
God Tro Och Stora Sko´
Så Kan Man Gå På Vatten…..
// Shintaida
Man skulle kanske gå med i en sångkör!

Jag har faktiskt borjat sjunga med i Allsangen pa Skansen varje vecka, marker att det ger en skon avkoppling och rosten mar bra av det. Men jag tror faktiskt att alla som tror pa Gud, borde agna sig at att stoppa krigen, som ju i de flesta fall beror pa religion. Jag sjalv tror pa den Gud, som finns inom oss och som vi glomt bort att lyssna pa. Det finns alltfor manga hycklare, som bara ar ute efter att lura folk. Har ar den katolska kyrkan (kyrkklockorna slar varje kvart och jag bor 200 m fran kyrkan)verkligen skyldig till att jag inte vill ga till kyrkan. Men det blir en for lang historia att beratta har, hur alla i byarna tillber Jungfru Maria och tror stenhart pa alla historier prasterna tutar i dom. Nu senaste mot homosexuella och aven mot regeringens nya plan att utbilda barnen redan i skolan i dom rattigheter och skyldigheter man har. Detta finns i de flesta europeiska lander, men har gar biskoparna ut bade i kyrkorna, i radio och tv och uppmanar foraldrarna att dom skall vagra lata sina barn delta i detta nya skolamne. Sjalv anser jag att alla valjer religion efter tro, men att detta inte hindrar att man lar sig lite regler i demokrati aven som barn.
Det som funkar det funkar. :) Alla har ju sin tro på vad dom vill, och en tro hjälper en säkert genom livet, genom det svåra. :)
Själv är jag inte kristen eller tillhör någon stor religion men jag ser mig som en andlig sökare. :)

Samma har zeretki, men sokare utan ha brattom att hitta nagot. Har aterkommer vi till kattungen som springer runt for att fa tag i sin svans och den aldre katten, som lugnt promenerar och vet att svansen foljer med dit han gar.

Mmm, navarro. Man ska välja religion EFTER tron, eller hur? Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag försökte skola in mina barn i andligt tänkande, jag försöker bara minska statsreligionens dåliga inflytande. Någon som sett "jesus camp"? Jag vet att det är cheesy, men låt mej få citera en låt:
Today I'll play the part of non-parent
Not make a hundred rules
For you to know about yoursef
Not lie and make you believe
What's evil is making love
and making friends
and meeting God your own way
The right way
Tillbaks on-topic: "Åh jag började be till gud och slutade äta skräpmat, nu har jag gått ner i vikt! TACK GUD!" Pah… There's one born every minute…
#12 Jesus Camp går på TV imorgon. Jag ska definitivt se den, den ska vara rätt skrämmande.
Jag har svårt att förstå hur man får göra så här med barn… Hjärntvätt är det.
Och det har väldigt lite med kristendom att göra. Mer med politik och makt och kontroll. :(

Yah, men traditionellt är det samma sak som religion, capiche?

Tyvarr maste jag kritisera den katolska kyrkan igen. Sag just pa TV att en lararinna i religionskunskap pa Kanarioarna, blev avskedad for att hon bodde ihop med en man, utan att vara gift. Detta hande for 7 ar sedan och det var den lokala organisationen av kyrkan, som ansag att man inte kunde undervisa i religion och leva i synd. Hon har overklagat och nu har hogsta domstolen domt till hennes fordel. Nu maste hon starta ny rattegang for att kunna fa ersattning for dessa ars forlorade arbetsinkomst mm.
#14 Beror på hur du menar, traditionellt samma sak? Jag tror att man kan hitta många fina saker i religionen, trots en historia av hierarki och maktstruktur. :)
Man ska väl skilja på tron och samfundet, oavsett vilken tro och vilket samfund. Här i Sverige sätter folk ofta likhetstecken mellan religiös och kristen, och säger man Nej, inte kristen! stirrar de på en och säger Va? Du kan väl inte va muslim? Och det är jag inte, men det finns andra slags religoner än de fem stora. Religiositet tycker jag snarare beskriver ett sinnelag, en läggning för att beakta makter utanför det egna jaget och samhällsstyrningen (högre, lägre, parallella eller bara annorlunda). Enligt det synsättet är i alla fall jag religiös.

Förakta inte bönens kraft. Jag bad till Gud om hjälp att gå ned i vikt och samma dag fann jag av en slump Sten Stures Bok. Resten är historia…
Det har alltid funnits konstiga människor och åsikter innom alla kyrkliga samfund, men låt det inte överkugga allt det goda och kärleksfulla arbete som också utförts genom dessa samfund. Det är sorgligt att vi har så nära till kritik och upprördhet men så svårt att erkänna och uppmuntra godheten.
Skogiz, jag förstår dig inte riktigt:
"Tillbaks on-topic: "Åh jag började be till gud och slutade äta skräpmat, nu har jag gått ner i vikt! TACK GUD!" Pah… There's one born every minute…"
Är det så lätt att sluta äta skräpmat bara för att man vill det? Det är inte riktigt det intrycket jag har fått från många. Om man genom bön till gud och genom förbön får det stödet man behöver för att kunna sluta så är det väl knappast så att man har blivit lurad?
Angående "hjärntvätt" så stör jag mig när folk genast säger att man hjärntvättar barn när man lär dem om sin religion. Om man anser det är hjärntvätt så är även skolan och givetvis det att lära dem att det inte finns någon gud också hjärntvätt.

Instämmer hbhart. Och jag tror man ska vara försiktig med att döma sina medmänniskors olika sätt att tro - vi har alla vår egen personliga karta och den egna ser alltid rättast ut.
F ö säger hjärnforskarna att fina saker händer i hjärnan när man ber…..

Skadlig: du har några poänger där….
men handlar det inte om att sysselsätta sig med något konstruktivt istället för att sysselstätta sig med att äta..
Be är en form av meditation och meditation är aldrig fel, stanna upp och rannsaka, då kan man hitta sin inre motivation till att inte småäta som i deras fall..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag är inte kristen, men andlig sökare, och jag tror på att det finns något "därute"…
Förra våren, då jag försökte hålla vikten med becel och lightprodukter, mådde jag allt sämre och sämre på alla plan… inte så konstigt, numera vet jag ju varför… hur som helst, till slut, mitt i sommaren, bad jag till mina andliga hjälpare/högre makter, eller vad man nu vill kalla det för, om vägledning till vad för sorts mat jag skulle äta för att må bra… svaret kom några dagar senare, i form av Annika Dahlqvists inslag i aktuellt (eller om det var rapport…?)
Det är inte första gången jag har fått "bönsvar", jag har bl a bett om att få ett rockband att spela med, även där blev jag bönhörd. Så numera är jag väldigt försiktig med vad jag ber om… 
"still lost in space and time"
Häftigt Odezza…
Numer pensionär i Nynäshamn

ja vi människor har väldigt lätt att TRO, så vi ska vara uppmärksamma på vad vi tror på! eller vem rättare sagt…
och jag håller helt med hbhart - att vi svenskar har alltför lätt att kritisera och så svårt för att se det värdefulla som finns i att tro på en levande Gud! och bönens kraft ska inte föraktas!

Jag har last i svensk press att det inte alls ar sa bra att t ex be for sjuka. I vetenskaplig undersokaning hade man delat in olika grupper av pacienter. Grupp 1: dar man bad for dem. Dessa visste om att man att bonerna pagick. Grupp 2: manniskor som bad for gruppen, men gruppen var ovetande om bonerna. Grupp 3: Ingen som bad for denna grupps pacienter. Resultatet blev att Grupp 3 tillfrisknade fore Grupp 2 och Grupp 2 tillfrisknade fore Grupp 1 Jag tror pa att be om vagledning och lyssna till sin inre rost, krama trad for att fa styrka fran naturen mm, men jag ar absolut emot "religiosa talibaner" som finns i alla kyrkor och samfund nastan. Sag just pa nyheterna har i Granada att biskopen bestamt att flytta en prast fran staden dar han verkat i tva ar. Han ar oerhort popular och har fatt med utslagna, missbrukare och "vanliga" invanare att delta i kyrkans arbete och ha bra gemenskap. Nu demonstrerar hela staden mot biskopen och har meddelat att om prasten flyttas blir dom ateister och kommer inte att satta sin fot i kyrkan i framtiden. Detta ar vad som hander nar kyrkan blir en makthavare och glommer bort t ex vad som berattas om Jesus Kristus, det ar viktigare for dom att ha makt och pengar an att se till det manskliga.

Har du inte tänkt på att Biskopen kanske tycker att flera människor i andra städer behöver få del av den gode prästens talanger?
Hbhart: Det hade varit en trevlig tanke :D
I sydsverige när en väckelserörelse började så hände just det. En präst som ansågs behöva flyttas på för att inte påverka sin församling mera blev istället början på väckelse på flera ställen i sydsverige. Och sen förflyttades han till Lund där prästutbildningen sker = ännu fler präster lyssnade på honom :P

Schartau?
Ja! Så var det han hette! :)

Tyvärr härjar ännu de tre nationalskräckerna bland sveriges folk: Ryssen, Katoliken och ljummet brännvin. Katolikskräcken är mycket utbredd i vårt land.
Jag anser att man bör försöka se det goda som finns i människor och institutioner och inte ignorera ondskan, men inte ge den mer utrymme än den förtjänar.
Katolska Biskopar är nog över lag intelligenta, välutbidade och goda kristna som vet att personkult inte är bra men att en församling också behöver ett självständigt liv oberoende av vilken präst de råkar ha för ögonblicket.
Nu blev det nog lite för mycket religion och för lite kolhydrater (om det är möjligt)…
Sorry!
Hur mycket kolhydrater tror du att en katolsk präst äter kontra en biskop? ;)
Det du skriver hbhart påminner mig om Bowling with Collumbine. Var lite statistik där som delvis fastnade i mitt minne. Mängden brott i usa har de senaste åren gått ner men mängden rapportering om brott har gått upp. Vilka signaler skickar man på det sättet?

Ljummet brännvin kanske stoppar fettförbränningen ännu mer… titta på Ryssarna, de dricker ju mycket Vodka… och Jeltsin var väl rätt fet?

Det ar inte alls som du beskriver hbhart, biskoparna har i Spanien och aven prasterna far inte gifta sig, de ar gifta med kyrkan. Men nar de "roar sig" med smabarn, som de har som elever och foraldrar vagar anmala, flyttar biskopen dem till andra byar eller stader. Har du inte last om prasterna i USA, dar katolska kyrkan foredrar att betala 500 milj. dollar hellre an att det blir rattegang. Pedra Almodovar har skildrat i sina filmer om hur prasterna utnyttjar de svaga (det ar val exakt tvartom Jesus budskap) Prasten jag skrev om tidigare var just for oppen och gav fortroende och folk kom till kyrkan, vilket ar farligt for de praater som ar mindre religiosa och stravar efter att aga mycket. Forra veckan mordades en prast i Cordoba, han hade tagit hand om en ung kille fran Bulgarien eller Rumanien, gett honom arbete pa en av sina stora egendomar. Nar polisen tog denna kille som var mördaren korde han omkring i prasten lyxutrustade Toyota, en av prasten 3 lyxbilar. Han var pa vag till flygplatsen i Madrid. Det visade sig att han hade ett forhallande med den katolska prasten eftersom prasten var homosexuell. Idag har man just pa spanska nyheter talat om Pridefestivalen i Sverige och att just Svenska Kyrkan medverkar. Som ett bra exempel pa hur det bor vara i ett demokratiskt land. Man skall ju inte doma andra aven om man tycker annorlunda.