Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2511 ggr
julia61
0

Tonåring och lchf

Nu ska hela familjen, två vuxna och en tonåring, börja med lchf. Tipps mottages med tacksamhet om hur man ska förhålla sig med maten då. Om tex skolan, vad kan man äta där…han tänker äta endast grönsaker för maten går inte att äta lchf och smakar inte bra, han blir alltid dålig i magen när han börjar efter lov.

RobinEH
0

När jag åt enligt LCHF så skippade jag alltid lunchen i skolan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2

Kör en rejäl frukost hemma.

Om det är kött, fisk, fågel i skolan så kanske lite sånt + grönsaker. Ta ev med nötter/mandlar/pumpakärnor eller nåt kokt ägg o ha som mellanmål.

Blandad mat som tex gratäng, grytor, färsrätter kanske ska undvikas för att slippa onödiga kolhydrater.

Viktigast är nog ändå att skippa ris, pasta, potatis, bröd/spannmål.

Sen rejäl middag hemma.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Praefatio
6

Jag tänker också att det är viktigt med mellanmål om man skippar lunchen i skolan, annars finns risken att sista lektionen på dagen bara blir en dimma. Är kanske extra känslig här med ADHD som innebär att förmågan att fokusera blir noll och ingen alls om jag inte äter någonting under dagen.

Ska börja folkhögskolan om en vecka och har redan lagt upp en plan just för ätandet. Det bör sägas att jag inte äter LCHF för viktnedgång (är tvärtom mager) utan just för att min ADHD blir lite mindre påtaglig då jag inte åker kolhydrats-berg-och-dal-bana hela dagarna.

De dagar jag inte kan ha med mig lunch så kommer min matlåda bestå av fyra eller fler av följande komponenter:

Några feta nötter (macadamia är kanon!)
Några rullar smörgåspålägg, typ skicka/salami/rostbiff, gärna med ett lager ost och smör/philadelphiaost/majonnäs också. Att rulla ihop dem och sätta tandpetare i är grymt, delvis blir det roligt att äta vacker mat och delvis kan man ha i kladd i mitten av rörorna.
En burk makrill i tomatsås, såsen är inte strikt LCHF.
Någon grönsak med lite färskost till
En halv avocado med citron på så att den inte blir brun
God röra, älskar tonfisk (kanonbillig!) eller kräft (dyrare)
Osttärningar eller babybel
Ölkorv
Ett ägg (försöker lära mig att äta kokt, just nu kör jag stekt)
Och såklart en termosmugg kaffe med grädde.

Går säkert att komma på fler schyssta plockrätter. Lägger man alltihop fint i en låda så känns det som värsta festen när man ska äta. Klasskompisarna kommer att bli avundsjuka!! Allt jag har räknat upp håller sig i väskan hela skoldagen och håller en härligt jämnmätt ända fram till sista lektionen. Jag tycker inte att det finns något värre än att komma hem vrålhungrig så jag sparar ofta någonting till precis när jag åker hemåt (en påläggsrulle, några nötter eller vad som helst) så att jag är hungrig men inte helt slut när jag kommer innanför dörren.

julia61
0

Ja, men sonen säger att man inte får ha med sig någon egen lunch o de har ingen eget ställe för att kyla det. Bara sina skåp. Det har varit svårt, men jag har fått dem, skolan, att få in Bregott i alla fall. Nu ska sonen inte äta mackor, men de hade Lätta och Beceoo på skolan..illa. Ska forska mer om möjligheten att ha med sig tex ägg, salami osv. Tack!!!

På matsalen har de sällan "delad" mat. Panerat, blandade skink såser osv.

Praefatio
0

#4 Som sagt, allt det jag skrev upp behöver inget kylskåp, det håller sig i väskan en hel dag. Är man orolig så finns det jättesmarta matlådor i termosmaterial som kyler maten i typ 8 timmar. Kostar inte speciellt mycket. Men jag har framme samtliga ovanstående grejer i rumstemperatur en hel dag utan att det blir kasst.

Att han inte får äta sin mat i lunchsalen är inte så konstigt, han får helt enkelt äta lite sallad med sina kompisar och sedan äta sin mat på skolgården eller liknande.

julia61
0

Ja måste läsa mer noggrant, läste fel, ja ska föreslå detta för honom, tack så mycket Praefatio

MimLan
0

Fixa läkarintyg på att han inte tål maten, så att han kan ta med sig matsäck utan att det knotas, även in i matsalen, det är dock främst ur ett socialt prespktiv jag avser.

Kylskåp är inte nödvändigt. Skall det bara hålla sig 5-6 timmar är det inga problem. Lär er att fixa matsäck på enkla saker, ägg (kokt/stekt), röror, nötter, frukt, grönsaker med eller utan dressing. Köttbullar, färsbiff, rökt lax, tonfisk på burk, makrill i tomatsås, kycklingröra, etc etc.

lotta5555
0

Nötter brukar man inte få ta med sig alls till skolan pga allergirisk.

julia61
2

Ja inga nötter, ska snacka med läkaren om intyg. Då kan det ju funka helt och hållet utan att bli utanför. Han har varit mobbad förut i många år, så han är så försiktig med att sticka ut.

julia61
3

han kör lchf, men äter nu bara grönsakerna i skolan. Han mår bra i magen!!! annars efter lov så blir han helskum i magen, så det fixar sig. Äter fläsksvålar som snacks och gillar dem 🙂Ví kör på lchf är så bra!!!!

[Big-Ben]
0

Varför svarar ni på sådant som är uppenbart… troll?!

Är det en Fetich i dig att komma med bra rådgivning till en abslut loser? Vill man markera att man är behövd?

hemul
1

#4 Köp en sån där liten mjuk kylväska, en sån som rymmer ett 6-pack. Är maten kall när man lägger ner den behövs inte ens en kylklamp.

Jag har ofta med mig mat på cykeln på sommarn. Jag brukar steka upp kött som är gott att gnaga i sig kallt och frysa i portioner. Fläskkarréskivor, revbensspjäll, sånt. Sen tar jag en portion från frysen och lägger i väskan och stoppar kanske i en liten burk med kall sås eller vad jag tycker också. Det håller sig lätt hela dagen.

savonit
3

#11 varför kommer du in i en tråd hoppar på folk och ifrågasätter hjälpande personer med att de skulle vara troll och losers?

Du tillför inget här i tråden, mera än dålig stämning. Vill du prata om det? Har det varit en jobbig dag?

men tagga ner och kom tillbaka glad en annan dag.

OlgaMaria
0

Det finns också mattermosar som man kan lägga varm mat i på morgonen och det håller sig varmt ett antal timmar. Vet inte om det funkar för er och med skolan men ett tips i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

perjoh
0

Vi är nog alla olika, men jag skulle klara av dagen med en rejäl frukost och inte behöva någon mer mat innan middagen. Är det något jag skulle behöva däremellan är det nog kolsyrat vatten.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Low
0

För att åtgärda problemet med kylförvaring , så kan jag varmt rekommendera FrozzyPack. Det är en matlåda där locket är en kylklamp, som håller upp maten kall i upp till sju timmar! Du kan beställa det på Internet, men du hittar det också på t.ex. Cervera eller DesignTorget :) Det blev min räddning kan jag lova, efter alla gånger som kocken på jobbet ryckte på axlarna, när jag frågade vad maten innehöll. Lycka till!

julia61
0

Tack för alla fina råd! Det funkar bra med att han äter ordentligt på morgonen, äter ost o salami då han kommer hem. Verkar funka. Få se nu på sikt hur det fungerar viktmässigt.