Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4342 ggr
Coldplayer
1

48h fasta - inte i ketos?!

De här stickorna är ju inte så himla populära hos alla, det vet jag ;) Men detta undrar jag verkligen över! Jag trodde att ketosen skulle vara given och stickorna superlila, med tanke på att jag nu har totalfastat i snart 50 timmar. Jag har levt på vatten, örtte och någon kaffekopp! Men stickorna ger verkligen inte det minsta utslag. Vad tusan tar kroppen av för lager då egentligen?

Calcifer
0

Jag hamnade i ketos efter drygt 4-5 dagar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MimLan
1

Det är väl mer att du behöver använda stickor som mäter blodet istället.

spirit
1

Kroppen använder sig av ketonkropparna så det läcker inte ut några via urinen.

Strunta i att "hamna i labläkarens garn" som gamle professor Ask Upmark har sagt.

Kolla hur du mår i stället.

savonit
2

Misstänker att det är urinstickor du använder?
Tanken med att äta mar är ju att man skall vara i balanse, äta så mycket som kroppen behöver.

Om man får utslag på ketoner i urinet tar ju energin fel väg så att säge, energin skall förbrukas i kroppen inte spolas ner i toaletten.
Urinstickor är helt värdelösa för en person som har en kropp som är trygg och ha ställt in sina hunger och ät signaler bra.

De är därremot bra att använda innom vården för att detektera onormal produktion, vilker kan vara ett teken på ketoacidos som kan drabba diabetiker. Inte pga kosten dock utan fel eller dålig dosering av insulin.

Så du bör vara dlag energin är där den skall.
Mäta ketoner skall man göra i blodet.
Det finns nog en anledning till att diabetiker mäter bs i blodet och inte urinet med, Trots att detgår att mäta socker lekage i urin.

Zepp
0

Du är i ketos.. oavsett vad stickorna säger!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
0

Varför är det så intressant? (Googlar inte, vill ha diskussionen här :) )

Är man alltid i Ketos om man äter <20g kh per dag? ungefär, jag förstår att det beror på som i alla andra fall.

Coldplayer
0

Men nu blir jag ju nervös åt andra hållet, haha!

För imorse gav stickorna utslag! Är inte energin där den skall, då?

Jag förstår inte riktigt logiken att det går två dygn utan minsta utslag, och tredje dygnet händer det!

Zepp
0

Äter du inga eller väldigt lite kolhydrater så får du glukosbrist.. inom ett dygn.. vilket innebär att kroppen måste slå om till att använda mer fett som bränsle.

Allt eftersom tillgängligt glykogen sjunker så ökar lipolysen och FFAhalten ökar i blodet.. mer av dessa når levern och om levern är fullt upptagen av att tillverka glukos så bryts fettet bara ner delvis.. till ketonkroppar.

Levern har nästan inga ensymer alls för att oxidera ketonkroppar, varvid dessa passerar ut i blodet där de kan användas av annan vävnad som har ensymer för ketolys.

Ketonkroppar ersätter glukos i de vävnaderna och avlastar således leverns produktion av glukos.

Logiken ligger troligen i det att ditt glykogenlager har varit tillräckligt under den perioden.. men nu har det sjunkit tillräckligt lågt.

spirit
0

Kroppens normala bränsle är AcCoA (AcetylCoenzym A eller ättiksyra) som går in i mitokondrierna och producerar energi, vatten och koldioxid.

Källan till AcCoA är i normalfallet fett men om man äter giftiga kolhydrater måste socker brännas för att bli av med skrotet.  Nu måste kroppen bryta ned glukos till AcCoA för att bli av med överskottet av glukos. Kroppen måste omedelbart ställa om till att stänga av fettnedbrytning och proteinnedbrytning till AcCoA för att slippa konkurrerande källor till AcCoA från socker. Hinner kroppen inte bränna allt AcCoA så polymeriserar levern AcCoA till mättat fett, 9 ättiksyramoduler kallas för stearinsyra, det vi gör stearinljus av.

Stearinsyran lagras som fett i våra fettceller.

Så låt bli att äta mer kolhydrater än din kropp klarar av, överskottet av kolhydrater blir fett som lagras. 

Normalt är att kunna klara av upp till omkring 100 g kolhydrater per dag. Metabolt sjuka tål inte så mycket ens. Så ta reda på hur mycket kolhydrater du tål alldeles själv, ingen annan kan göra det.

Coldplayer
0

Hjälp. De där plommonen och biten plommonpaj måste ha varit en riktig glukos- och giftbomb… :/ LCHF är så svårt i skördetider tycker jag. Därför avstod jag från LCHF i en dag, men återgick till det efter ett par dagars fasta (jag ville rensas så fort som möjligt). Ett ganska stort misstag att göra avsteg antar jag?

Zepp
5

Avsteg är en del av ditt framtida liv.. se bara till att det inte sker varje dag!

Det är trots allt vad du äter i genomsnitt som spelar mest roll.

Tror bestämt du får skicka den där plomonpajen till mig.. så skall jag ofra min kropp genom att destruera den! 🙂

Ary
2

Bara man kommer tillbaka på banan så är avsteg inte hela världen tycker jag. Långa loppet som räknas. Jag drabbades av kolhydratsskräck i början men nu gåt man bara tillbaka till sin kost på kvällen, nästa dag och det är allt.

Att fasta i flera dagar efter ser jag inte som nödvändigt. Snarare extremt och främjar rent av kanske ätstörningar för den som har den läggningen…