Viktuppgång p.g.a. skada!?
Mår (förstås) i grunden superbt med min LCHF-föda. Blev under första halvåret av med både sjukdomar och en massa fett. Dock har jag, sedan jag åkte på ett epileptiskt anfall i våras, fått vissa hälsobakslag… Dels har jag börjat gå upp i vikt igen (mycket är muskler, men det är även frågan om kanske lika mycket fett), och dels har jag börjat känna av lite av min tidigare ledgångsreumatism. (Hade ju egentligen botat denna nästan till 100 %.) Frågan är VARFÖR! Ser inte detta som något större problem, utan tvärtom, om man löser gåtan varför, så kommer nog detta bara att ge ökad förståelse…
En förklaring till viktökningen skulle det faktum att jag sedan mitt EP-anfall går på en medicin, kunna vara. Vissa EP-mediciner ger tydligen viktökning. (Tja, kanske för att de direkt utsöndrar insulin, eller indirekt gör det p.g.a. att medicinen utsöndrar kortisol?) Detta skulle möjligen även kunna påverka reumatismen. Dock rapporteras min medicin, tegretol retard, inte ge viktökning. Variationer kan väl förekomma, förvisso…
En annan förklaring, och som jag kanske hellre tyr mig till, är att det har att göra med min ev. skadade lunga. Sedan anfallet har jag haft ont i trakten kring hjärtat. Fick detta kontrollerat i samband med sjukhusvistelsen ett par gånger, dock utan att de kunde finna något fel. Är faktiskt beredd att tro på dem. Har emellertid fortfarande ont i hjärttrakten, om inte riktigt lika ont. Framförallt, eller kanske BARA när jag gör riktigt stora inandningar. Har först nu börjat ana att det är LUNGAN. Fick nämligen in en del maginnehåll dit i samband med EP-attacken. Om det uppstått någon infektion/inflammation eller vad vet jag där, p.g.a. detta, så är det väl inte osannolikt att det är DETTA som utsöndrar en massa kortisol, och att detta vidare framkallar en massa insulin. Insulinet skulle väl i så fall förklara viktökningen, och kortisolet självt skulle väl kunna förklara mina förnyade reumaproblem?
Tacksam för förklaringar eller spekulationer! Vore intressant att höra någon annan som fått viktuppgång p.g.a. någon skada.
Hwj Bengt-Olov! Jag vet inget som direkt kan hjälpa kring ditt problem, men hade jag hamnat i din situatuion skulle jag fundera över om det kan vara en muskel- eller bindvävsskada som uppstått kring lungvägg/diafragma eller intilliggande muskulatur i samband med anfallet. Läkarvetenskapen är sämre på att upptäcka sådant än på att upptäcka lungskador, och även här kan ju en inflammation ställa till elände.
Hoppas du hittar orsaken och kan sätta tänderna i den - bildligt talat.

Putt! Nu vet väl alla innebörden av det - när t.o.m. jag gör det…
Tack Grönstedt! Då vet jag vad jag ska proppsa på att de FÖRSÖKER kolla, om de inte hittar något I själva lungorna…
Nå? Någon som har erfarenhet av viktuppgång av någon yttre eller inre skada? Ingen?
… Bengt-Olov du behöver inte "putta" när du skriver i tråden… det räcker ju för att den skall hoppa fram. "Putt" är när man inget har att tillägga men vill hålla ämnet aktuellt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jorå, jag insåg/inser väl det. Fast när jag just skulle till att bara putta, ja, då kom jag på två smågrejer att hacka in. Lät då puttet stå kvar, bara för att jag tyckte det var lite roligt. Nu puttar jag ju upp den igen, fast utan att putta rent formellt sett. Då ska väl ingen bli putt på mig!? 

Ja, man kan ju söka på engelspråkiga sidor också, förstås… Tack Hemul!
Vissa enstaka individer rapporterar viktuppgång med Tegretol. Även om det i ett större perspektiv är mycket få som går upp i vikt av tegretol, så vad säger att jag inte tillhör den lilla skaran…
Undrar då: Vad är det som gör att läkemedel får en att gå upp i vikt, rent allmänt? Läkare och andra går ju inte att fråga. Frågar därför "panelen"!
Insulinhalten i blodet (inte glukos) lär vara det som helt och hållet styr fettinlagringen.
Om insulinhalten är för hög kan vi inte släppa på fettet.
Det är allt jag "vet" eller har hört eller vad vi vill kalla det.

Det är jag med på Margareta! Insulin är nog det enda som lagrar och behåller fett. Frågan är väl då vad som mer får insulinet att utsöndras, än kolhydrater. Ja, kortisol är ju en faktor. Om vi utsätter kroppen för en verklig katastrof, eller något som kroppen uppfattar som en katastrof, som gör att kortisol utsöndras och dominerar i kroppen, så ser det hormonet till att även insulin utsöndras. Frågan är då om mediciner som framkallar viktökning, utsöndrar insulin direkt, om det utsöndrar kortisol som i sin tur framkallar insulin, eller om insulinet kan framkallas på något ytterligare sätt?
Jag har hört att visst protein kan framkalla insulin (mjölkprotein i så fall), men vet inte hur sant det är. Det skull i så fall vara därför vi skall vara försiktiga med just mejerivaror om vi har svårt att gå ner i vikt.
Det kan ju vara helt andra orsaker. Du kanske får sänkt ämnesomsättning av Tegretol. Vad jag förstår ska det väl verka dämpande på nåt centra eller någon funktion i hjärnan. Den typen av mediciner brukar ju dessväre påverka lite mer än det man har problem med.

Ja just det ja… protein i för hög mängd, utsöndrar ju också insulin…
Sammanfattar min senaste fråga: Medför viss medicin viktökning p.g.a. insulinutsöndring direkt (genom att medicinen innehåller kolhydrater eller protein (måste väl vara innihelsikes mycket av detta, de lyckas pressa in i pillren, i så fall)), eller indirekt, på så vis att medicinen utsöndrar kortisol, och att kortisolet i sin tur utsöndrar insulin? Eller kan viktökningen orsakas av ytterligare någon faktor?
Jaha, noterade inte ditt inlägg Hemul. Kan du eller någon annan säga hur det går till när ämnesomsättningen rent "tekniskt" förändras? Går denna att ökas också? Kanske är det detta som görs, av några bantingspiller?
Inte vet jag, men viktuppgång är ju vanlig vid vissa typer av psykofarmaka. Min tanke var att hjärnans styrning av det hela kan påvrkas. Det är ju så att även om en medicin skrivs ut för en sak så påverkar den även andra.
Jag har lärt mig att stress gör att vi utsöndrar kortisol och att det i sin tur leder till att vi ökar insulinnivåerna som i sin tur leder till viktökning.
En skada är ju en stressfaktor för kroppen.

Jo Margareta, precis, det var ju det jag i första hand misstänkte att det var frågan om för min del. Stress förknippas ju oftast bara med upplevd stress i samband med stressituationer. Fast i själva verket är ju stress inget annat än framkallande av stresshormoner (rätta mig om jag har fel). Sammanlagt framkallar vi stress troligen i klart större utsträckning genom för mycket kolhydratätande (insulinnivån framkallar då kortisol när blodsockret sjunker under fastenivå, och kroppen tolkar "svält!!!"), vid alkoholförtäring, vid bristfällig sömn, vid skador, vid för långa hårda träningspass m.m. Själva stressituationerna i sig (på jobbet, i trafiken etc.), skulle nog vara en baggis i sammanhanget, om det inte vore för att stressen genom de nämnda faktorerna redan står oss upp i halsen. Nu upplevs - när bägaren liksom rinner över - hur som helst stressen frukstansvärt i dessa situationer, och knappast otänkbart, framkallar dessa situationer (för de blir säkert också fler) när grundstressen redan är så hög, mer stresshormoner än de skulle, om grundstressen inte redan var så hög… På så vis kanske stressituationerna ändå också blir en källa nog så viktig för den sammanlagda utsöndringen av stresshormoner.
För min del nu då, så kan det ju visst vara min medicin, även om jag i så fall skulle ha otur, och tillhöra en extremt liten grupp som får viktproblem p.g.a. den. Det kan ju visserligen vara i kombination med min ev. inre skada. Något som inte är bra är där inne det ju helt klart, varför en läkningsprocess väl måste pågå… (I övrigt är jag - tror jag, under ett halvår här rätt befriad från andra stressframkallande faktorer, bortsett från att jag dricker lite för mycket vin under vissa helger…
) Mina uppblossande reumaproblem, borde ju kunna vara en ledtråd i sammanhanget. Dock har denna inte kommit i användning för egen del, ännu…
Jag tror säkert att du har rätt Hemul. Här skulle man då gärna vilja veta exakt hur det fungerar, när medicin som genom påverkan av hjärnan, eller s.a.s. mer direkt, påverkar ämnesomsättningen. Med tanke på att mediciner, och gud vet hur många, påverkar viktregleringen (hur fan det nur går till i de enskilda fallen) skulle kanske denna fråga lyftas. Hur många av de som trots idogt följande av alla våra råd ändå har problem med att gå ner, äter någon form av medicin?
Jag personligen tror att det onda i hjärt-/lungtrakten hänger ihop med din reumatism.. eller iaf kan göra det.
Jag är oxå reumatiker och har haft upprepade inflammationer i hjärt- och lungsäckarna. Dessa inflammationer märks inte på ekg eller vid ultraljudsundersökningar men gör förbenat ont.. eller ont på ett trött sätt om du förstår vad jag menar. Ibland hugger det rejält och man undrar om det är en infarkt på gång..
När jag pratat med mina läkare om detta har de oftast sagt att det sitter i bröstkorgsmusklerna och de ledade partierna i bröstkorgen och hör till sjukdommen… Inget farligt. Men så en dag över ett år efter det att det började göra ont konstaterades att jag nog haft någon störning i hjärttrakten iaf…
Mina alternativterapeuter hade sedan länge konstaterat det, läkarens upptäckt var bara en bekräftelse.
Min tanke är därför, om det skulle vara något liknande du har dragit på dig så är det inte ovanligt i samband med att övrig autoimmunitet vaknar. Ledgångsreumatism är ju en autoimmun reaktion. De skulle precis som du antyder isf vara så att det hänger ihop.
Aktiva inflammationer behandlar kroppen med att öka sin kortisolproduktion, vilket medför muskelnedbrytning och höga insulinnivåer, med fettinlagring som följd.. om man har otur.
Det var en liten tanke från mig..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag förstod inte om du äter kortison Bengt-Olov… men jag kan i alla fall tala om att när jag gjorde det, så hade jag flera "incidenter" med rejäla bröstsmärtor. En av gångerna blev det ambulans och då hjälpte nitroglycerin, trots att jag varken hade en infarkt eller kärlkramp… Jag tror att kortisonet kan stressa kroppen så att det blir nån sorts kramp i muskler eller kärl helt enkelt… Läkarna hade ingen förklaring och skickade hem mig efter obs en natt… och inte kände jag mig tryggare för det… Tack och lov för att jag slipper det eländiga kortisonet för tillfället.
Nancy: Så där har jag dagligen.. fast inte så jag får åka in.. det är inflammationerna i kombination med kortisonet som får hjärtkärlen att krampa.. det är kärlkramp, men ingen mätbar sådan.. Om jag inte kommer ner i kortison samt får lagat mitokondrierna i hjärtcellerna kommer jag få infarkt..(har inte fyllt 30 än) Tur att man käkar bra mat så man förbättrar sina odds.. även massa kosttillskott, den värsta krisen har vänt..
//Ida
Ajajaj… lider med dig Anterrabae!!! Hoppas verkligen att du blir av med kortisonet snart!!!! Kunde du inte få nitro mot kramperna, en rätt ofarlig medicin vad jag har förstått???
Eftersom jag är reumatiker tyckte läkarna att jag inte hade ont i hjärtat.. det kunde lika gärna suttit i muskler och ligament i bröstkorgen… så slapp han göra något åt det.
Q10 och Carnosine i massiva doser under dryga 6 månader har hjälpt mig så nu är jag nästan krampfri…
Kortisonet ska ut, så är det bara.. tar bort 1,25 mg var tredje vecka.. så ner går det.
//Ida