Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1124 ggr
woodwind
0

Takt på viktminskning

Hej! Jag har lite funderingar över det här med takten på viktminskning. Nästan överallt rekommenderas 0,5-1kg i veckan. Detta är en takt som jag absolut skulle kunna köra men min kropp tappar snabbare! Under hela sommaren har jag tränat som vanligt men ätit en liberal lchf. Under typ 2 månader droppade jag 4 kg. Nu när jag kör strikt lchf sedan en vecka tillbaka så har jag droppat 2 kg på bara en vecka! Jag kan ju inte säga säkert men jag tror inte bara det är vatten för jag har gått ner 0.3-0.4kg varje dag och mina mått har minskat. Jag äter enligt 16:8 och sen äter jag två rejäla mål mat. T.ex en burk tonfisk med ägg och majonnäs till lunch och en egengjord hamburgare(utan bröd) med coleslaw och ost på till middag. Det känns som att min kropp kommit in i en optimal förbränning på något sätt. Jag är inte hungrig, vaknar inte hungrig utan det känns som att min kropp tar av reserverna, till skillnad från när jag åt kolhydrater och vaknade med en skrikande mage varje morgon.. Jag är nu 6kg från min målvikt och har egentligen ingen övervikt men vill se lite mer fit ut (tränar 4-5ggr i veckan). Men bör jag oroa mig om takten på viktminskningen fortsätter och t.ex sluta med 16:8? Jag äter inte bara 16:8 för vikten utan upplever att jag blir piggare av det.

En sund själ i en sund kropp.

MimLan
3

Hur mycket mat äter du mer specifikt?

Jag är lite skeptisk till om det är en bra nivå på intaget om du tränar också.

woodwind
0

Igår åt jag en burk tonfisk med två ägg och två matskedar majonnäs. Gjorde även en liten avstickare och åt 100g jordgubbar.. Till middag gjorde jag en burgare på ca 125g nötkött. Blandade i ägg, kokosmjöl och grädde för extra kcal. Jag la en skiva fet ost ovanpå och åt med några salladsblad, lök, en halv mozzarella och 100g coleslaw..

En sund själ i en sund kropp.

Zureel
0

Du behöver nog inte oroa dig över att gå ner 2 kg en vecka om du blivit striktare i kosten kan en del av nedgången vara vatten för övrigt. Att kontinuerligt flera veckor i rad gå ner i den takten kan nog vara mindre hälsosamt men 2 kg ryms också inom naturliga vikt fluktuationer.

Lchfman
0

Det beror ju på…

Väger du 90kg och är 210cm lång, eller är du 156 cm och väger 45kg.

Jag kan diffa nåt kg från dag till dag och är ganska liten. Hade jag vart dubbelt så stor så hade nåt kilo kanske varit skillnaden om jag "tandpetat tänderna just den morgonen"

Dessutom beror det ju på kroppssammansättningen, kön, ålder osv.

Jag är ganska muskulös, vilket innebär att jag är ganska fettfri.
Om någon har mindre musklig kropp hade dom säker haft något mer fett.. Osv.osv,

Det beror på…