Alternativ till yoghurt?
Jag började för etttag sen äta yoghurt (grekisk, turkisk) på kvällarna och då stannade min viktnergång. Jag såg inte sambandet förrän jag läste här på kif om yoghurt och förstod hur mycket kolhydrater det egentligen blir i den där skolen yoghurt. Jag har dock ett sug på kvällarna och behöver ha något smidigt att äta och som lugnar magen utan att trigga igång sug efter mer. Någon som har något tips?
kokta kalla ägg med eventuellt något tilltugg till.
Gurkskivor med topping av räksallad, salami, kokt skivat ägg, majonnäs, ostskiva.
värma liten portion av lunchen/middagen.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Äter redan 3 ägg på morgonen och man ska väl inte äta för mycket ägg?
jag äter mellan 3 - 10 ägg per dag. Mår prima 😃 ..och kolesterolmyten kan vi sänka direkt. Jag går på hälsokoll pga jobbet och mina värden är superperfekta - och har varit sen jag började med lchf för mer än 5 år sen. Ät så mycket ägg du vill, men förät dig inte på dem, utan variera dig.
Om jag blir sugen på kvällen så tar jag fram osten och gurkan och sen virar jag in gurkskivor i ost alternativt att jag gör som en pizza med ost, ostskivor på en tallrik som botten och sen skinka och en bit tomat om jag är sugen och toppar sen med ost igen sen in i micron och låter det smälta. Underbart, men man ska ju gilla ost :)
#4 hur mycket ost använder du typ? funderar på hur mycket kolhydrater det blir.
Prova äggmjölk, himla fiffigt, och möjligt att smaksätta i många olika kombinationer.
#6 mättar det väl? Har läst lite om det men får för mig att det inte kan vara så gott. Hur smakar det?
#3 föräter man sig inte på dem om man äter tio om dagen? haha
Jag har inte förätit mig än på ägg, det gäller att variera dem, steka, koka, göra omelett, göra ugnsomelett med fyllningar, ägghalvor med räkor/räkröra, tonfiskröra. sallad med kokta kalla ägg och feta ost.. tja - du fattar… 😃
ägg är otroligt nyttiga och mättande. Lätta att ha med i handväskan, äta på bussen eller som snabb-mellanmål.
#5 men ost är ju inga direkta kh, däremot fett så det är där man får vara uppmärksam. Jag är ost galning och har varit hela mitt liv så ibland går det åt rätt mycket ;)
Har provat äggmjölk, just för att jag suklle klara att låta bli skålen med Turkisk Yoghurt på morgonen. Men det var ingenting för mig.
Men det är såklart en smaksak, du borde ge det ett försök :)
Och om du lägger till 1-2 ägg på kvällen så tror jag inte att det gör någon större skillnad. Ägg är ju känt som "mirakelmat" när det kommer till viktnedgång. Och det finns oändligt med variationer :)
Om du tycker om majonnäs så kan jag rekommendera att du gör egen. Den blir engligt mig mycket godare än det man köper, och skulle passa perfekt tillsammans med ägg som kvällsmål (eller frukost/lunch/middag, om du hellre vill det).
/ Maja
Ja absolut, en kalasdryck, jag säger som en miljard andra. :) Det låter skumt, men smakar kalas.
Dom flesta blir förvånade!
Kolla denna tråden:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51f76bd78e0e74725b003b8c-aggmjolk-den-stora-traden
Men liknande är ju fettkaffe eller fett te. Det funkar fint med.
ost kan vara en rejäl bromskloss om du söker viktnedgång - bara så du är uppmärksam 😃
#9 blir nog att åka iväf och köpa mer ägg ;) Tack för att du redde ut det där åt mig, har hela tiden varit rädd för att äta för mycket ägg.
Vilket är ditt bästa godaste enklaste recept för majonäs då?
#7 vad bytte du ut den turkiska till då?
#12 men vad smakar det då? ägg?
Prova. ;)
Du smaksätter det med vad du vill, det är ganska smaklöst.
#18 får väl göra det, men är skeptisk haha
Angående ägg så skrev kostdoktorn att man aldrig ska äta mer än 36 ägg om dagen. Det är väl ett bra riktmärke!
#20 men 36 lyckas man väl aldrig komma upp i?xD
Vad säger ni om korv? Är det dåligt att ha som kvällsmål? Någon som vet hur mycket en korv väger typ? en normalstor.
😉
Nu vet jag inte vad du menar för korv, men sådana där halvstora tjocka grillkorvar som brukar vara 3 st/300 g förpackning, så 100 g. En chorizo jag köper har tex 24 fett, 3,3 g kh, 12 g protein och 270 kcal/100 g.
Det finns många sorter torkat kött i sverige, men ganska dyrt.
Denna på länken är rökt och torkad lite tror jag och ganska prisvärt.
Finns på willys.
http://4.bp.blogspot.com/-OEUimDB1zA4/TabakOPTNEI/AAAAAAAAC_Q/wopWUoWlWUA/s1600/IMG_0083.JPG
Ska kolla receptet när jag kommer hem. Men googla, det finns massor av recept på Internet. Kolla recensioner så ser du vilken som verkar vara godast :)
Och #24, herre min gud vad det där såg gott ut :O
#26 - sticker inte under stol att det är det.
Allt i Genève är dyrt sà.. jag betalar svkr 6.35 per ägg och vi brukar skämta om Amerikanarna som kommer hit och gnäller om att det kostar en förmögenhet att gà pà MacDonalds.
Viande séchée eller viande de Grisons är lika gott som det ser ut men inte lika god som Svenskt torkat ràdjurslàr!
testat äggmjölk nu, usch ingen hit enligt mig.
Hur tillagade du den exakt, och hur smaksatte du?
#29 följde detta recept till punkt och pricka
Du smaksatte den inte alls då? Det ska man nog göra första gången åtminstone, jag dricker den aldrig ren efter många år ens. Prova du en gång till med lite vaniljpulver och lite sukrin (eller dylikt) innan du skrotar idén!
ja precis, smaksätt
Smaksatte med kakao. Var blä ändå.
Förstår din avoghet mot äggmjölken, jag tycker inte det är gott men kan stå ut till nöds. 🙂
Vet inte om du vill undvika mejeri helt, men kanske ett alternativ till youghurt skulle kunna vara en fetare produkt; tänker cf eller smetana??Då de är fetare blir kh-andelen mindre - och dessutom behövs oftast klart mindre mängd för att bli nöjd.
jag klarar inte äggmjölk heller, tycker det smakar metalliskt tyvärr.. Har dock provat att plussa i en äggula i smoothiesen på morgonen, det funkar då bärsmaken och jordnötssmöret tar över smakmässigt. Blir dock inte varje morgon- lite kletigt att separera gula o vita.
Pallar man sötning så ta din favorit-LCHF-sötning och ta lite grann i äggmjölken, som natt o dag.
#15 Här är mitt superenkla majonnäsrecept: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/06/egen-majonnas-pa-5-minuter-med-stavmixer.html
Verkligen jätteenkelt, och så mycket godare än majonnäsen man köper!
Ett annat tips till kvällsmat är "kokosyoghurt". Ställ in ett paket kokosmjölk i kylskåpet så att den skär sig, och använd sedan den feta kokoskrämen som yoghurt. Strö över lite naturella nötter eller hemgjord müsli. Mums! :)
Tack för receptet det ska jag absolut testa. Gjorde egen för att testa för ett tag sen men den smakade ursk! Var utan både vinäger och salt/peppar och jag tror att det var där misslyckandet satt.
Jag ska också testa majo-receptet. Tack mtt78.
Var nyss och handlade, men glömde förstås köpa lämplig olja. Asch!

Precis gjort majonäsen och den blev kanonbra… Använde rapsolja och smaksatte med citron. Snabbt och enkelt. Tog ett kylskåpskallt ägg och det skar sig inte :)
Hemmagjord filbunke är ett alternativ till yogurt. Köp filbunke i affären och gammaldags mjölk. Ta fram portionskålar och klicka ner 2 msk filbunke i varje. Skaka mjölken innan du öppnar den och häll en ca 1dl i varje skål och blanda med filbunken. Fyll skålarna med resten av mjölken och ställ dem sedan i rumstemperatur ett dygn tills filbunken stelnat. Flytta dem sedan till kylskåpet och ät upp dem inom ett par dagar.