Era bästa LCHF-pajskal önskas!!!!
Hej gott folk!
Vi ska ha en liten kräftskiva nu till helgen och var är en kräftskiva utan västerbottenspaj?!?😃
Så nu söker jag efter det bästa matpajskalet. 😎
Vilket är ditt favoritrecept??
Bring it on please!!!
Degen i detta recept är bäst tycker jag!
http://www.alltomlchf.nu/2012/01/medelhavspaj-lchf.html
Pajdeg LCHF
3 dl mandelmjöl
1/2 dl sesamfrön utan skal
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g osaltat smör
1 ägg
Gör så här:
Lägg mandelmjöl och sesamfrön i en mixer. Kör runt någon halvminut. Tillsätt övriga ingredienser och kör till en deg.
Tryck ut degen i form, nagga några hål i botten med en gaffel. Sätt in i kylen i minst en halvtimme (det gör att skalet håller formen bättre).
Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg. Ta ut, fyll med valfri fyllning (i mitt fall västerbottenspajsfyllning av 3 ägg, 4 dl riven vb-ost, 3 dl grädde, ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar som jag vispat ihop medan skalet förgräddats)
OBS! Skalet passar även för efterrättspajer om du tar bort saltet (ev kan man tillsätta lite sötning)
~God loves you, and I´m trying! ~
Här ett kanonrecept! Jag gör som TS med tar lite mindre grädde o lite mer smör. Blandar också i lite kruskakli för att få den lite frasig. Har provat en massa olika fylningar till denna paj och alla älskar den.
Jag förstår inte riktigt? TS har inget recept? Och i #1 finns ingen grädde?
Blev också sugen på paj men hur är ditt recept Sindri?
Nä, undra på det - jag glömde ju lägga in länken till tråden där receptet finns…🤪
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713e82b9cb4622210555df-vasterbottenpaj
Här finns recept i första inlägget, det som jag ändrat lite på alltså. Sorry!!!
Tack snäll för hjälpen! Jag ska absolut testa det receptet. Ha en bra dag!
Men så konstigt! Skrev ju ett svar på # 4 men det finns ju inte här! Tack! Och så bra att det inte var mandelmjöl i det, vad det jag hoppades på!
Jag gillar den här pajdegen bäst. Tror det är Airams.
- 4 dl mandelmjöl
- 1 dl riven parmesan
- 1 ägg
- 25 gram kallt smör
Kör samman allt snabbt i matberedare. Grädda i 10 minuter på 200 grader.
Här är mitt favoritrecept på pajskal: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/05/bacon-och-broccolipaj-helt-mjolkfri.html
Passar bra om man försöker utesluta mejeriprodukter också!
Hoppas att ni får en trevlig kräftskiva 🙂
till matpajer kör jag endast vispade ägg. Stor ugnsform 6 ägg + 1 krm salt, mindre form 4 ägg + ½ krm salt. förgräddar i 200 grader. smälter först 2-3 msk smör i ugnsformen.
Sen i med fyllning och ost över - in i ugnen igen 15-20 min. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
På mandelmjölsguiden.se hittar man pajdegsreceptet som alltomlchf använder i sin paj.
Dessutom ett par andra recept.
Det med pofiber funkar bra till matpajer, det med sesamfrön funkar både till matpaj och till efterrättspajer.
Jag tackar så ödmjukast för alla recept och förslag!!!!🌺
Idag väljer jag att testa det första receptet men jag kommer absolut att testa de andra så småningom.
Och tack #9 för hälsningen❤️
Meddelar resultatet när jag har smakat pajen.
Och som sagt TACK!!!!!😃
Kolla först att inga nötallergiker skall äta av pajen. Bra med mat som alla kan äta av.