Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 11897 ggr
Lillmajsan
0

Era bästa LCHF-pajskal önskas!!!!

Hej gott folk!

Vi ska ha en liten kräftskiva nu till helgen och var är en kräftskiva utan västerbottenspaj?!?😃

Så nu söker jag efter det bästa matpajskalet. 😎

Vilket är ditt favoritrecept??

Bring it on please!!!

Lilltilda
0

Degen i detta recept är bäst tycker jag!
http://www.alltomlchf.nu/2012/01/medelhavspaj-lchf.html

Pajdeg LCHF
3 dl mandelmjöl
1/2 dl sesamfrön utan skal
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g osaltat smör
1 ägg

Gör så här:
Lägg mandelmjöl och sesamfrön i en mixer. Kör runt någon halvminut. Tillsätt övriga ingredienser och kör till en deg.

Tryck ut degen i form, nagga några hål i botten med en gaffel. Sätt in i kylen i minst en halvtimme (det gör att skalet håller formen bättre).

Sätt ugnen på 200 grader.

Grädda pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg. Ta ut, fyll med valfri fyllning (i mitt fall västerbottenspajsfyllning av 3 ägg, 4 dl riven vb-ost, 3 dl grädde, ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar som jag vispat ihop medan skalet förgräddats)

OBS! Skalet passar även för efterrättspajer om du tar bort saltet (ev kan man tillsätta lite sötning)

~God loves you, and I´m trying! ~

Sindri
0

Här ett kanonrecept! Jag gör som TS med tar lite mindre grädde o lite mer smör. Blandar också i lite kruskakli för att få den lite frasig. Har provat en massa olika fylningar till denna paj och alla älskar den.

Orakletidelfi
0

Jag förstår inte riktigt? TS har inget recept? Och i #1 finns ingen grädde?

Blev också sugen på paj men hur är ditt recept Sindri?

Sindri
1

Nä, undra på det - jag glömde ju lägga in länken till tråden där receptet finns…🤪

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713e82b9cb4622210555df-vasterbottenpaj

Här finns recept i första inlägget, det som jag ändrat lite på alltså. Sorry!!!

JMW
0

Kan bara hålla med Lilltilda #1 

skrivet

Superbra pajdeg!

Lillmajsan
0

Tack snäll för hjälpen! Jag ska absolut testa det receptet. Ha en bra dag!

Orakletidelfi
0

Men så konstigt! Skrev ju ett svar på # 4 men det finns ju inte här! Tack! Och så bra att det inte var mandelmjöl i det, vad det jag hoppades på!

evis2
1

Jag gillar den här pajdegen bäst. Tror det är Airams.

• 4 dl mandelmjöl
  • 1 dl riven parmesan
  • 1 ägg
  • 25 gram kallt smör

Kör samman allt snabbt i matberedare. Grädda i 10 minuter på 200 grader.

mtt78
0

Här är mitt favoritrecept på pajskal: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/05/bacon-och-broccolipaj-helt-mjolkfri.html

Passar bra om man försöker utesluta mejeriprodukter också!

Hoppas att ni får en trevlig kräftskiva 🙂

Mooniq
0

till matpajer kör jag endast vispade ägg. Stor ugnsform 6 ägg + 1 krm salt, mindre form 4 ägg + ½ krm salt. förgräddar i 200 grader. smälter först 2-3 msk smör i ugnsformen.

Sen i med fyllning och ost över - in i ugnen igen 15-20 min. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
0

På mandelmjölsguiden.se hittar man pajdegsreceptet som alltomlchf använder i sin paj.

Dessutom ett par andra recept.

Det med pofiber funkar bra till matpajer, det med sesamfrön funkar både till matpaj och till efterrättspajer.

Lillmajsan
0

Jag tackar så ödmjukast för alla recept och förslag!!!!🌺

Idag väljer jag att testa det första receptet men jag kommer absolut att testa de andra så småningom.

Och tack #9 för hälsningen❤️

Meddelar resultatet när jag har smakat pajen.

Och som sagt TACK!!!!!😃

Sindri
0

Kolla först att inga nötallergiker skall äta av pajen. Bra med mat som alla kan äta av.