Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10031 ggr
Trule
7

Rynkig mage :(

Hej alla!

Ju smalare jag blir desto rynkigare och hängigare blir min mage.

Hjälper styrketräning tror ni eller är det helt kört? Någon som har samma problem här inne?

SpurtAnne
2

Min mage är också rynkig men bara när jag står i plankan. Jag är 46 och har fött 3 barn så jag ser det som ganska normalt.

Har inga ideer om hur det skulle vara om jag varit överviktig och fått rynkor för att jag blivit smal. Kanske drar huden ihop sig lite av sig självt. Om än lite långsamt. Kanske kan man smörja med cocosfett eller cocosolja, det är ju bra till det mesta.

Lycka till!

:-)

Jojomaja
2

Jag har samma effekt av min viktnedgång och det handlar nog mycket om ålder, huruvida man har fått bristningar samt hur länge man varit överviktig/hur ung man var när man gick upp i vikt. Jag var tjock under hela min uppväxt. När jag var 13 år vägde jag 84 kg men gick ned till 56 till jag var 16. Det fanns efter den bantningen inte ett spår av slappt skinn på min kropp och all hud var jättefin och stram samt magen platt. Då var min hud ung och elastisk. 

Idag är jag 50 år och har bristningar från två graviditeter som gör att huden aldrig kommer att återställas men de förvärrades inte av att jag var väldigt överviktig senare. Nu när jag gått ned 35 kg är huden ganska slapp och jag märker inte någon uppstramning men det har inte gått så lång tid än. För min del är det även lös hud under armarna av typen "gäddhäng" som blivit märkbart sladdrig. 

Jag gissar att styrketräningen stärker din muskulatur under huden att hålla in magen men det lösa skinnet som uppstår när fettet försvinner kan man nog inte träna bort. Det är bara att ge det tid och hoppas att åldern inte försämrat hudens elasticitet så mycket att det är helt kört. Jag vet att jag läst något som Skaldeman skrivit om att huden drar ihop sig en del men att det går långsamt. Han var ju ganska till åren när han tappade i vikt, så hoppet är inte helt ute …

Vyer
0

Mjo, min mage är också skrynklig. Jag hoppas att det ska bli något bättre när jag är viktstabil och huden fått något år på sig att "dra ihop sig".

Lilltilda
4

Om kroppen kan anpassa sig och ta tillbaka överskottshuden beror på flera faktorer t.ex. ålder, elasticitet i huden och hur mycket övervikt som försvunnit. Det är inte så mycket man kan göra med träning tyvärr. Forma figuren UNDER huden går ju och med hjälp av stärkt bukmuskulatur slippa putmage, men överskottshuden har inte mycket med muskulaturen att göra.

Jag var hos en kirurg i onsdags för att diskutera en ev bukplastik för att ta bort överskottshud som blivit över efter all viktnedgång. Enligt honom så brukar huden saaaaaakta förändra sig under ca 3 år efter att man gått ner i vikt, men då bara till en viss gräns och att det mesta händer under första året (och lite hela tiden under viktnedgången såklart).
Han ansåg t.ex. att jag INTE behövde göra nåt åt "gäddhäng" eller sladdriga lår för detta skulle kroppen utan bekymmer ta tillbaka men min mage måste opereras om jag ska slippa överskottshuden. Han visade ungefär hur mycket han räknar med att kroppen kan ta tillbaka av sig självt om jag väntar och i mitt fall var det inte särskilt mycket. Träning skulle inte hjälpa mig.
Jag väger ca 56 kg mindre än min absoluta maxvikt (43 kg kg borta sedan jan-12) och har en del gamla bristningar i huden som gör den mer oelastisk. Däremot så sa han att jag verkar ha en väldigt anpassningsbar hud i övrigt för jag har t.ex. inte fått någon överskottshud alls på ryggen. Den överskottshud jag hade i vintras har kroppen själv tagit tillbaka.

~God loves you, and I´m trying! ~

Ary
1

TS. Jag har samma problem fast på låren som nästan var ett större problemområde än magen. Därmed bestämde jag mig för att viktutjämna, dvs inte gå ner mer på ett litet tag för att se om huden kommer ikapp. Har för mig att problemet förvärras av att gå ner snabbt. Vet inte hur länge jag viktutjämnar men höjde kcal intaget from. igår. För mig är 22 kg på 10,5 mån ganska snabbt. Uppdaterar och talar om ifall det funkar om du vill. 🙂

hemul
0

Trule, ju smalare du blir desto äldre blir du ju också. Har du tänkt på det? Åren går medan man smalar sig ner. 😃😛

Jag vet ingenting om detta jag, även om problemet drabbar mig också. Skaldeman brukade ju säga att skinnet fortsatte att dra ihop sig i 5 år (tror jag det var). Men jag har inte sett hans skinnkostym, så jag vet inte hur tight den blev.

Trule
0

Ary: Ja, uppdatera mig gärna.

Hemul; Jo, åren har gått sedan jag påbörjade min kostomvandling och viktnedgång. Sju år faktiskt. Så för mig har det gått långsamt nedåt.Konstigt, men det är först nu som jag noterat hur ohyggligt skrynklig min mage är, har väl inte ägnat den någon större uppmärksamhet tidigare i naket skick. Men nu är den så pass platt och midjan är på plats igen, så nu trodde jag att det skulle vara kul att se den i spegelbilden…:(

Har dessvärre inte råd att lägga mig under kniven, annars vore det nog en lösning.

Får hoppas på att Skaldemans femårsprognos stämmer.

Ary
2

#7 Men då har du inte gjort något vikthopp neråt nyligen? Det var after   2-3  kg snabb viktnedgång som tydligen blev droppen för min hud. Hur som helst tror jag tiden tar hand om en del iaf som Skaldeman sagt.

Trule
1

Ary; Nej, jag har inte gjort någon snabb viktnedgång någonsin. När jag gick från lchf till en mer liberal gi-liknande kompott började jag långsamt gå ner i vikt från att ha stått still på en platå i åratal. Men jag var glad för att jag i alla fall inte gick upp i vikt.

Men som sagt, har inte haft så stor koll på hur magen sett ut tidigare. Det är mycket möjligt att den varit i detta rynkigt rysliga skick länge.

Ja, ja - det är så sällan jag går runt i bikini…

smurfis
1

JA, min mage hänger lite som en påse, och är även rynkig och liksom lite tråkig. Det tror jag inte går att få bort tyvärr. Visst kanske lite drar ihop sig med tiden men inte allt. Jag har fött två barn så det är efter det jag fått så här. Jag gick upp mkt i vikt båda gångerna (25-30 kg) så det är säkert därför.

Som tur är så går det ju att dölja med kläder 😛Man kan ju även välja baddräkt framför bikini så jag överlever nog. Men man kommer ju aldrig få den där "perfekta" kroppen som man kanske drömt om. Man får nog bara vara realistisk helt enkelt om man inte är beredd att operera sig då. Det är väl drastiskt för mig. Kan ju bli komplikationer m.m.

hemul
1

Jag väljer att inte bada.c😡