Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7572 ggr
wiren_johan
11

Alla dessa grönsaker

Hej! I många trådar här på forumet kan man läsa om hur mycket grönsaker man äter när man äter LCHF. Speciellt om någon ny är tveksam till fettet i kosten så går folk igång och berättar om "rikliga" grönsallader och "rikligt" med ovanjordsgrönsaker till alla måltider. Här äts det inte så mycket kött och fett utan snarare massa grönsaker. Jag är tveksam till att folk verkligen äter dessa mängder med grönsaker. Ännu märkligare blir det när flera av dessa "äter sin mat på assietter, men med rejält med grönsaker". Jag tycker det skulle vara svårt att få plats med alla dessa grönsaker på mina assietter iallafall. Kanske funkar om jag sätter lite hönsnät runt assietten. Jag själv har ätit måttligt med grönsaker, för mig har det innebärt ett par blad isbergssallat, eller kanske några skivor tomat eller liknande. Då får det även plats på min lilla tallrik som är av den storleken som jag trodde assietter var på. Ska du äta en "riklig" grönsallad till varje måltid så är det snart ganska mycket kolhydrater i kosten. 100g isberg, 1 tomat och en fjärdedels gurka är bara det 12-13g kolhydrater. Vilket knappt det kan ses som en riklig sallad. Äter man det två gånger om dagen är du uppe i 26gram. Sen vill man kanske ha några koppar kaffe, krydda sin mat eller använda lite vitlök. I de mesta finns det lite kolhydrater och äter man då alla dessa grönsaker så är du uppe på ganska mycket snabbt. Det jag funderar på är om folk av någon anledning skäms över hur de äter och försöker måla upp någon bild av lchf så att det ska komma närmare det som anses nyttigt av många som inte äter lchf?

Zureel
0

Jag äter oftast på en lite större assiet det är lagom till de flesta målen. Jag tror jag äter ungefär lika mycket grönsaker som förut men det ser relativt mer ut eftersom lchf mat  ofta är energität och därmed tar mindre plats eller volym än den mat jag åt tidigare.

perjoh
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nog är det mer grönsaker nu än förr.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

perjoh
1

En andra måltid:

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Mooniq
0

Tja, jag äter oftast på assiette, och blir mätt. 

Nu under sommaren har frukosten varit en smoothie med jordnötssmör/finriven mandel, ½banan, frusna bär, vatten och nässlepulver, nyponpulver.

Lunch och middag har varit kött, fisk, fågel med lite grönsaker om det inte varit för varmt ute för då tappar jag hunger och törstkänsla och då har det blivit smoothi's de dagarna oxå, bara för att slippa migränet. Nu när det är svalare väder så är det äggfrukost igen för mig. stekta ägg eller omelett. Så under sommaren har det varit lite mer kolhydrater än vanligt - mellan 30 -  90 gram/dag beroende på värmen. Bokför emellanåt på www.dumbbell.se för att kolla mig själv så därför vet jag att det inte blir för mycket kolisar. Har oxå ett sockermonster att passa upp på…så jag har balanserat på det berömda hårstrået under en period 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

perjoh
1

Och till sist en tredje:

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

wiren_johan
1

#1 jo men även om det ser mer ut eftersom resten av maten tar mindre plats, så innebär de ju inte att det är mer. #2antar att du äter ganska liberal lchf då, hur mycket kolhydrater är det där? 20-30gram iallafall.

wiren_johan
0

#4 jag tvekar inte på att någon äter på assiette, gör det själv gör det mesta. Det jag tvekar på är att folk kan få plats med alla grönsaker som de påstår att de äter. Och om de har koll på hur mycket kolhydrater det bli om man öser på med grönsaker.

wiren_johan
1

#5 perjoh, bara löken på den där bilden är minst 11g kolhydrater. Såhär stor är en en av mina tallrikar, trodde det var en assiette men jag kanske har missförstått det

perjoh
0

Kycklingtallriken #2: 5 gram kolhydrater. Skagenröran #3: 10 gram kolhydrater. Hamburgertallriken #5: 10 gram kolhydrater.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Zureel
0

#8 Det är vad jag kallar en lite större assiett, de äldre assietterna jag har är ungefär 3-4 cm mindre i diameter jämfört med den på bilden.

wiren_johan
1

#9 perjoh aldrig att hamburger tallriken är på 10g kolhydrater. Måste vara 100g rödlök det där, vilket är ca:11g bara det! Sen tomaterna måste också närma sig 100g vilket blir ca:5g kolhydrater om jag minns rätt. Vad är det för dressing? Gjord på majonäs kanske? Ett par gram till. Sen de andra grönsakerna också som jag inte nämnt. Men det ser jäkla gott ut iallafall, men 10g kolhydrater är den knappast.

RobinEH
1

Vattenbladen innehåller ~2,5g kolhydrater/100g
Tomat innehåller ~2,6g kolhydrater/100g
Vattenslangen innehåller ~2,3g kolhydrater/100g

Du kan alltså äta 250g av dem vardera och komma upp i 18,5g kolhydrater. Frågan är varför man väljer vattenslang och vattenblad istället för saker som broccoli, blomkål och paprika.

Sedan finns det många som äter mer grönsaker nu än vad det gjorde tidigare.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

wiren_johan
1

#10 okej! Och ändå får jag inte plats med någon riklig grönsallad på min, Så hur får folk plats med det på sina ännu mindre tallrikar? Eller överdriver vissa sitt intag av grönsaker. Av någon anledning.

Zureel
0

#13 Har du tänkt på att de kanske inte har samma definition av riklig grönsallad som du?

wiren_johan
2

#12 Robin tomat är väl snarare 3.9g /100? En medelstor tomat väger mer än 100g. Då pratar jag inte om körsbärstomater ioförsig.

RobinEH
0

Zureel
1

Enligt livsmedelsverkets databas har tomat 2,6 kh per 100 gr och röd lök 9 kh per 100 gr

wiren_johan
1

#14 det kanske de inte har men är något rikligt så måste det vara endel iallafall. Det jag ville få fram är att antingen så överdriver folk sitt grönsaks intag, eller så har de underskattat kolhydratsinnehållet i grönsaker. Eller så är de nöjda med att äta en mer liberal lchf variant, men då kanske man ska nämna det när man berättar om alla grönsaker maten ska innehålla.

perjoh
2

#11 30 gram rödlök, skuren i tunna skivor 80 gram små tomater 75 gram salladsblad 45 gram hemgjord tzatziki 20 gram Kavli hamburgerdressing 250 gram köttfärs Det kan skilja lite i kolhydratsmängd beroendes på vilka tabeller man tittar i.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

MimLan
2

#18 Är grönsakskolhydraterna så viktiga att de behöver räknas?

Orakletidelfi
0

salladsblad kan man ju ta rätt mycket av, och varför kalla det vattenblad? Gröna blad är faktiskt väldigt nyttiga… gurka däremot är väl kanske inte så mycket nyttigt i men gott är det. Och väldigt lite kolisar där med. 

här kan man läsa lite om vad de gröna bladen innehåller:

http://undervarttak.blogspot.se/2013/04/bladgronsaker-en-basvara-i.html

wiren_johan
0

#19 haha okej, då missbedömde jag bilden rejält då. Ja, klart det skiljer lite mellan olika databaser, den jag använder eller snarare använde mer förut verka visa lite högt då. Vilket bara är bra ioförsig. Bara mina 5-8 koppar kaffe är ju endel kolhydrater (minst 1g per kopp) så jag äter grönsaker Max en gång om dagen, så goda är inte grönsaker om man jämför med fläsk eller någon god sås. Eller allt annat gott jag äter. Ibland äter jag inte grönsaker på en vecka eller två.

RobinEH
1

Tycker du att de är nyttiga så får du tycka det. 

Här har du isbergssallat:
http://matkalkyl.se/se-isbergssallat.php

Här har du Rucolasallat:
http://matkalkyl.se/se-rucolasallat.php

Här har du Romansallat:
http://matkalkyl.se/se-romansallat.php

Här har du Gurka:
http://matkalkyl.se/se-gurka.php

Jag kommer att fortsätta kalla Isbergssallat för vattenblad för att de mest vatten och lite mineral och vitaminer.

wiren_johan
2

#20 Jag tycker det, men håller man sig till måttliga mängder blir det ju inte så mycket. Men varför skulle inte de räknas, kan ju bli rätt så mycket i slutändan. Jag åt väldigt mycket grönsaker i början när jag tog bort kolhydraterna, innan jag insåg att det var bra med fett. Efter att jag tog bort mycket av dem så hände det grejer med vikten.

Orakletidelfi
0

# 13

Isbergssallat såg jag inte på tallrikarna och jag räknar inte direkt det till "gröna blad" heller. I din länk om ruccola står så här: men produkten visar sig ändå vara ganska näringsrik när alla ämnen räknas samman.

Romansallad: I förhållande till RDI är produkten rikast på Vitamin Ksom uppgår till ca 172 % av RDI. 

Gurka skrev jag ju själv att jag inte trodde det fanns så mycket nyttigt i….

perjoh
0

Den stora vinsten för mig med en finfördelad grönsakssallad är att den kan ta upp ganska mycket olivolja eller sås.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Orakletidelfi
0

Spenat hoppade du över:(http://matkalkyl.se/se-spenatfarsk.php)  mycket näringsrik när alla ämnen räknas samman.

I förhållande till RDI är produkten rikast på Vitamin Ksom uppgår till ca 476 % av RDI.

Om man äter flera sorters gröna blad kompletterar de varandra.

MimLan
1

#24 Är du säker på att grönsakerna hindrade viktnedgången eller var det bara något som hände samtidigt?

Och vad 17 är "måttliga" mängder grönsaker?

wiren_johan
0

#26 ja det kan ju vara en bra sak! Jag brukar sörpla i mig flottet som är kvar på tallriken och sen får jag på ganska mycket sås på en tugga kött. Säg att jag steker 150g fläskarré i 20-25g smör och sen har jag 2 skedar bea till det (ca:40g). Då får jag i allt utan grönsaker.

wiren_johan
0

#28 jag gick ju ner ändå, var väldigt överviktig, men stannade upp mer och mer och under längre tid. Blev mer fart utan grönsakerna och kände mig piggare. Men åt mycket innan som sagt. Måttligt tycker jag kan vara ett stort isbergssallads blad och två gurkskivor kanske. Eller 50g vitkål. Något i den storleksordningen brukar jag ligga på. Kan bli lite mer ibland och lite mindre ibland, väger ju inte mina grönsaker varje gång. Men det är vad som funkar för mig och får mig att må bra, man kanske inte behöver äta den lilla mängden men jag tror att man ska tänka lite på det där då många nog får i sig mycket mer än vad de tror.

RobinEH
0

#25 & #27

Du missförstod mig. TS tog upp Isbergssallat varvid jag sedan kallade livsmedlet för vattenblad. Jag inkluderade Isbergssallat och gurka för att du ansåg att gurka var näringsfattigt, jag ville helt enkelt att du på egen hand skulle jämföra dem. Jag inkluderade Romansallat och Rucolasallat för att du skulle se skillnaden på de gröna blad som nämns i din länk och Isbergssallat.

Orakletidelfi
0

"du ansåg att gurka var näringsfattigt" så du la in gurka för att? Det stämde väl?

[Big-Ben]
0

Fina sallads rätter ser onekligen goda ut men dom kostar mucho dineros. Ägg fugerar lika bra i och en lime i veckan tar hand om resten… C-vitamin! Klart man ska festa till det emellanåt med överdådiga grönsaker vid festliga tillfällen! Annars är detta bildspel lite för mycket… är det någon som äter så här varje dag?

Orakletidelfi
0

Mja en lime i veckan räcker inte för c-vitaminen.  Du behöver 90 gram lime per dag vilket ger ca 9 gram kh medan man av gul paprika bara behöver 30 gram per dag och det ger 1,3 gram kh.

[Big-Ben]
0

Dom gamla engelska sjöfarnarna klarade sig pe en halv lime i veckan. Dom sk. limey! Kan inte skada med mera och bara man undviker skörbjugg! Nu finns ju askorbinsyra i allt och inget vi behöver tänka på!

Orakletidelfi
0

Ja nu är det inte bara skörbjugg som behöver undvikas, då räcker det med 10 mg. Men inte ens det räcker en lime i veckan till.

[Big-Ben]
0

Jag ska inte klaga… jag tillåter mig max 100 gram kålisar per dag! Och de fungera hittills bra för mig. Vi är alla olika och kaske jag också måste tvinga ner mig i Ketos någon gång.

[Big-Ben]
0

#36 skrivet av Orakletidelfi … då räckte det. Ransonering! På deras vidare resor upptäckte dom Citron vilket gav bättre resultat bland manskapet än vad Limes gjorde. Nyttigare!

[Big-Ben]
0

#36 skrivet av Orakletidelfi … kan bara gissa om du har rätt i vad du skriver. Möjligen så gav allt det andra dom åt det resterande behovet! Att äta skinn från fisk och skinn från utegående djur ger C-vitamin! Solens strålar gör vårat skinn och alla andras någosonär berikande på detta. Jag tror att deras intag av Limes eller Citroner var ett komplement till en annars C-vitaminfattig kost!

Orakletidelfi
0

Fiskskinn borde de ju haft lätt att få tag i till sjöss, märkligt att de fick brist då…

här står om c-vitaminbehov och var det finns.

http://www.halsosidorna.se/Cvitamin.htm

[Big-Ben]
0

Jo, vem vill framålla att fiskskin är rikt på C-vitamin eller något annat oangenamt att förtära. Du länkade till en modärn sida!

Fiskskinn borde de ju haft lätt att få tag i till sjöss, märkligt att de fick brist då… Kan du föreställa dig deras livsvillkor och kunskap om detta?

Detta är ny-vetenskap, då, visste man inte ett skit!

kaisakavat
0

#40 Nu är jag ingen c-vitaminexpert.. men det du skriver (fisk/djurskinn och solljus) låter som medel för att få i sig inte C, utan D-vitamin. Blandat ihop?? Eller gäller samma för båda??

Att sjömän hade bristsjukdomar förr är dokumenterat. Inte var de direkt några hälsoikoner för oss at apa efter. 

Vikingarna käkade 'en massa' lök för att motverka c-vitaminproblemet.. vilket nog fick endel effekt på deras magar.. och det luktade säkert mys om båtarna (som tur var de ju öppna, man vistades i fria luften, inga sovskansar a la sardinburkar under däck som senare i tid).. 🤦‍♂️ 😉

[Big-Ben]
0

Jag gjorde lumpen under sådanna förhållanden på en minutläggare i skärgåden och vi låg i ett gammalt krutrum med tre sängar ovanpå varanda och när det blåste så var hela sovutrymmet fullt med spyor! Jag kan inte tänka mig hur det var förr itiden. Det kan inte ha varit bättre. Vi hade kock ombrd och diselmotorer som gick dit vi ville… okay, say no more!. Jag hoppas en dag du förstår hur djävla eländigt livet kan vara ibland! Inte för oss mordärna mäniskor utan mera hur det var då!

-Vkingarna käkade 'en massa' lök för att motverka c-vitaminproblemet.

Lägg ner!

Orakletidelfi
0

# 42 Det var inte jag som sa det! Jag bara förvånades över att de inte åt fisk, skulle trott att det var huvudfödan när de är till sjöss! Även jag är skeptisk till att det finns C-vitamin där, det brukar ju alltid framhållas att det är i stort sett det enda man inte kan få i sig via animalisk kost.

Orakletidelfi
1

Är det jag som ska lägga ner!? Jag har bara lagt fram lite fakta, men vill du hellre tro på anektdoter så varsågod! 

Du får gärna ge lite källor på det du säger med BB. Jag la inte listan för att vidimera eller motsäga dina uppgifter, men det kan väl vara bra att veta var man kan hitta C-vitamin i dag.

Det är D-vitamin man får av solljus ja! Inte C:

Lök har förresten lägst av alla källorna i länken jag la, därmed inte sagt att det inte kan stämma men det måste då blitt en sabla massa lök. 8 % av RDI i 100 gram. 😃 Stackare!

[Big-Ben]
0

Jo, du får C också!.. Du behöver inte leta efter vitamin C idag! Den finns överallt och varge liten bit av vad skit du än äter… du behöver inte bry dig!… tro mig!

Att avsluta en mening med Stackare!… gör dig inte mer trovärdig! Hur kom du på den slutsatsen?… är du under normalt IQ?

Orakletidelfi
3

Stackare som fick äta så mycket lök menade jag, jag tror alla vikingar är döda så de tar nog inte illa upp!

[Big-Ben]
0

Oooh, du hakade upp på ordet Vikingar… du är inte ensam! Går djävlar i mig inte att andväda det ordet i något sammanhang. Du är en genomstittsmänniska!
Du tror att Vikarna är döda!!?

Jag älskar LÖK!

RobinEH
0

Jämför näringsinnehållet i gurka med det i isbergssallat. Vad gör isbergssallat "nyttigt" men inte gurka?

RobinEH
2

Och innan diskussionen fortsätter så kan vi alla ta och läsa igenom skrivreglerna.

Orakletidelfi
0

# 49  Jag skrev: Isbergssallat såg jag inte på tallrikarna och jag räknar inte direkt det till "gröna blad" heller.  Det kan du väl inte tolka som att jag anser att det är nyttigt? Annars har jag inte nämnt isbergssallat tror jag?

perjoh
0

#29 Jag får en hel del pikar från övriga familjen när jag avslutar en måltid med att sätta tallriken mot mun och dricka upp det rinniga som är kvar. Det händer också att jag slickar ren tallriken, dock inte om vi har gäster.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

RobinEH
0

TS skrev "100g isberg, 1 tomat och en fjärdedels gurka är bara det 12-13g kolhydrater. Vilket knappt det kan ses som en riklig sallad."

Jag skrev "Vattenbladen innehåller ~2,5g kolhydrater/100g Tomat innehåller ~2,6g kolhydrater/100g Vattenslangen innehåller ~2,3g kolhydrater/100g"

TS nämnde isbergssallat inte "gröna blad". Sedan korrigerade du mig för att jag kallade isbergssallaten för "vattenblad".

[Big-Ben]
0

Eller meadu mitt inlägg #33

Isbergssallad är frasigt och frächt! Jag gör ingen skillnad på gurka eller Isbergssallad. Samma skit och kostar mucket pengar för vad man får! Får du ihop svaren du fått med Skrivreglerana?

Orakletidelfi
0

Ok Robin jag tolkade dig fel, trodde det handlade om tallrikarna. Vilket jag väl klargjorde tror jag? Åtminstone har du redan konstaterat att jag misstolkade dig.

savonit
0

Den salladen du refererar till blir totalt 6.7g kolhydrater.
och det är 260 g (Frukt och Grönt)
Ät denna två gånger om dagen och du plockar hem gulle märket hos slv på 500 g frukt och grönt om dagen.
Du når då upp till 13,4 kh.
Och skulle teoretiskt kunna klämma ner en hel potatis, och fortfarande inte komma upp i 20g kh per dag.

Hur du räknade ut din sallad är frågan.
Men som kan man på med mycket sallad och fortfarande ligga lågt på KH.

Cina-y
0

Apropå C-vitaminer så är jag allergisk mot all citrusfrukt (citron, lime, apelsin,mm), paprika, lök, chili, vitkål, mm och har alltid varit det. Jag äter ingen frukt numera däremot broccoli eller blomkål någon gång i veckan och en tomat två till tre gånger i veckan. Ändå har jag inte och har aldrig haft skörbjugg! 😉

Orakletidelfi
0

Broccoli har 110% av RDI så det är en bra källa!

wiren_johan
0

#56 savonit. Jag vägde en tomat, en fjärdedels gurka och kollade upp värdena. Tomaten vägde 180g vilket blev 7,06g kolhydrater, gurk biten vägde 75g vilket blev 2,72g kolhydrater enligt kaloriräknaren jag har, gurka med skal gick jag på. Och sen valde jag 100g isbergs vilket blev 2,97g kolhydrater. Allt vägde jag med en högprecisions våg. Blev totalt 355g gram i mängd och 12,75g kolhydrater. Men du kanske inte har tillgång till en bra våg? Eller så gissar du bara vad tomater och gurka väger?

Zureel
0

Vilken stor tomat de jag har hemma väger 100-120 gr

wiren_johan
0

#56 savonit Det jag skrev om var att folk då menar att de äter dessa "rikliga" sallader för jämnan så kommer de upp i en del kolhydrater bara ifrån sallad. Sen dricke de flesta några koppar kaffe vilket är (om man faktiskt kollar upp och sen väger mängden pulver en normal kaffe är på) ca:1,5-2g kolhydrater per 2,5dl kopp. Sen är det endel kolhydrater i kryddor, vitlök med mera. Så ligger man så tight på gränsen av salladen så kommer du en bra bit över den med hjälp av alla andra små kolhydratskällor. Jag ifrågasatte främst varför detta tjat om hur jäkla mycket sallad och hur lite kött och knappt något fett heller folk äter så fort någon kritiserar allt fett eller allt kött man äter på lchf. Det blir inte så stora mängder ändå eftersom man blir mätt på mindre, men man behöver inte börja babbla om att det egentligen är en jäkla massa grönt man äter. Kan inte folk stå för vad de äter och vara stolta över att vi äter nyttigt utan att försöka få det att framstå som något annat, som enligt andras ideal är nyttigt. För mig är grönsaker inte nyttigt, finns knappt någon näring i dem. De som framgår av näringstabeller är det vitamin innehållet som fanns innan allt började fraktas runt jorden 20varv innan de hamnade i grönsaksdisken

Zureel
0

Jag har inte märkt nån på lchf som skäms över hur mycket fett de äter.

joly
0

#61 Jag känner inte alls igen det du beskriver, däremot brukar väl dom flesta påpeka att dom äter mycket mer grönt nu i jämförelse med vad dom åt pre-LCHF. Så även jag, jämför jag mitt grönsaksintag nu och då så äter även jag "mängder" med grönsaker. Kanske inte så mycket grönsallad, men däremot paprika, blomkål, broccoli, zucchini o s v. Sånt som jag inte "orkade" ställa mig å tillreda när jag hade pasta/ potatis/ ris på tallriken.

I'm your destination, I'm the reason why

joly

wiren_johan
0

#62 okej, så när någon ny tycker att det är för mycke fett och då vissa börjar hävda att "det inte är så mycket egentligen utan att det räcker med en liten bit fett kött i lite smör och sen har man fina goda grönsaker till" så kan man börja undra varför, jag äter gärna ett par skedar sås till mitt feta kött och steker i ordentligt med smör och då jag räknar ut vad jag får i mig hamnar jag alltid runt 75-80% fett. Folk kanske inte skäms men vad beror det på då att det helt plötsligt blir så lite fett om någon är tveksam istället för att förklara att den här mängden får de säkert i sig ändå i en pizza till exempel fast det blir mer tydligt när man äter enligt lchf? Förklara att fettet är bra för dem? Att de komme vänja sig.

Zepp
5

Jag har alltid varit förtjust i råa grönsaker till min mat.. blir lite grillstuk över det hela!

Och gör man bara rätt val så kan man äta berg av grönsaker.. fast då får man slopa assietten till förmån för tallriken!

Grejen är väl snarare att det inte får plats med potatis, ris, pasta på tallriken/assietten.. utan den kan utan vidare räknande fyllas på med lågkolhydrathaltiga grönsaker!

Här är 30 gram kolhydrater.. om någon vill se hur det ser ut!

Trettio gram kolhydrater

http://www.kostdoktorn.se/trettio-gram-kolhydrater-pa-tva-satt

Sen om man vill kalla det för ett berg eller ej.. handlar nog mer om enskilda bedömningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

wiren_johan
0

#63 okej, men har man gått ifrån en bit broccoli till två så har man ökat sitt intag med 100% och har man gått ifrån att inte äta några grönsaker alls till att börja äta så kanske det känns som mängder. Men skriver man det till folk att man äter mängder så skulle jag tro att det var ganska så mycket.

perjoh
0

Är man van vid att registrera sin mat lär man sig ganska snabbt vilka grönsaker man kan äta mycket av och vilka man ska begränsa. Jag begränsar lök genom att skiva den ganska tunt med en mandolin, tomat hör också till det som begränsas, isbergssallad begränsas per automatik av volymen den ger när den skärs i tunna skivor.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

[Big-Ben]
0

Bedömningar…. jag läste bemödningar! inte samma sak… svenska är kul… tja, svårt också! men bemödningar kräver ett allert sinnelag som kan bedömma ett svagare bemödingade! 🙂

wiren_johan
0

#65 okej, i ett inlägg skrev du att du åt på assiette med rikligt med grönsaker. Du kanske inte använde ordet rikligt men mängder framstod det som. Men nu sa du ju iallafall att du får avstå ifrån den lilla tallriken ibland för att få plats. Det låter mer vettigt Sen är jag tveksam till att det där är 30g, bara för att det står så. Eller att bilden är tagen så att det ser rätt så mycket ut. Eller är det din bild och du har vägt det själv?

[Big-Ben]
0
[Big-Ben]
0

#69 skrivet av wiren_johan … den bilden är geogrfiskt spridd för att ge ett hum om relationenrna varifrån du får i dig Kolhydrater. Det är ingen bild Dr. Andreas E. har tagit!

jessirene
0

Idag har jag ätit bladspenat, vitlök och avocado (+kycklingfileer och kokosfett). I matlådan till jobbet finns ofta stora lass riven vitkål och mkt olivolja till det (+hemmagjorda biffar). Förr kunde jag leva på pasta, ost och svartpeppar, inga problem, bara det var snabblagat och gott!! Kanske kantat med korv eller köttbullar. Köttbullar och makaroner också mums. Då fick ketchupen representera grönsakerna. Lyx var att spetsa nudelsoppan med ost och EN tomat. Grönsakerna levde undanskymt. Jag kan säga som så att spenat, det fanns inte på världskartan för mej. Never. Men nu behöver jag dem för att få i mej fettet. Och för att jag vill äta nyttigt.

wiren_johan
0

#71 när och vart skrev jag att det var en bild som dr. Andreas har tagit? Har jag ens nämnt honom?

wiren_johan
0

Men då vet jag att väldigt många lassar i sig rejält med grönsaker. Vilket är bra om man trivs med det. Själv fortsätter jag nog vara mer måttlig eller hoppa över dem. Kanske blir lite kantareller i rejäla mängder smör så är på hösten. Vilket jag älskar. Alla ska ju äta så dom mår bra, det är väl huvudsaken. För mig innebär det att begränsa mig lite på grönsakerna men det är som sagt för mig.

[Big-Ben]
0

#73 skrivet av wiren_johan … nu gjorde du det! Varför undrar du nu… du undrade förut också kanske. Jag såg den först på Kostdoktorns sida. Gjorde inte du det också? Jag utgick från det iallafall. Sånt är livet, gosse!

Zepp
0

Som sagt vad.. vad som räknas som berg av grönsaker och mängder är en individuell bedömning!

Hur som helst.. vad gäller grönsakerna så tar de större plats på min tallrik/assiette än vad fettet gör.. och då menar jag att jag äter åtminstone 70-80E% fett och knappast mer än 5-10E% kolhydrater.. som regel!

Altså.. det handlar till stora delar om hur man gör sin bedämning.. själv är jag bekant med E% och gram macronutrienter.. inte alla som ser skillnad däremellan.. och det har jag förståelse för!

En av mina standardgrönsaker är Rucola som jag blivit barnsligt förtjust i, det ingår väldigt ofta om så passar i måltiderna, suger upp en hel del fett  oxå som skvalpar omkring på tallriken/assietten!

Andra är sivripaprika, gurka, rädisa, rättika, oliver, tomater och olika sorters kål.

Grejen är till stora delar att vad gäller fett så är det högt till andelen.. dvs E%, medans grönsakerna är högt till volymen men lågt vad gäller kolhydrat E%.

wiren_johan
0

#75. Haha, nu har du helt tappat bort mig. Vad undrar jag nu? Och vad undrade jag förut? Bilden var det inte jag som la upp här. Har nog sett den tidigare på kostdoktorn men aldrig antagit att han tagit den själv.

joly
0

#73 Zepp har ju länkat till kostdoktorn.se, men du kanske inte kollade den länken (se #65)? Bilden kommer ursprungligen härifrån:

http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/04/30-gram-socker.html

joly

Denna kommentar har tagits bort.
wiren_johan
0

#76 jadu Zepp, du behöver inte försöka dumförklara mig. Har full koll på skillnaden mellan gram och E%. Så oroa dig inte!

Zepp
0

Jojagvet.. det var bara smidigt att leta det på kostdoktorn.. klippa ut och klistra in!

Och då ingår mer än ovanjordsgrönsaker i den bilden.

wiren_johan
1

#78 Jo, jag såg att han hade länkat dit. Har läst den länken förut. Jag förstod det som att bigben menade att jag trodde att det var kostdoktorn själv som tagit bilden. Vilket jag aldrig trott.

joly
0

#79 Big-Ben

Det börjar bli sjukt tröttsamt med dina förvirrade off topic-inlägg…

joly

perjoh
4

#80 Jag tror inte det är Zepp som dumförklarar dig, det verkar du klara av alldeles galant på egen hand.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

[Big-Ben]
0

bla-bla

wiren_johan
1

#84 tack för den du! Av vilken anledning säger du det? Kändes det bra att trycka ner mig och har jag egentligen sagt något för att förtjäna det?

Septima
3

Jag vet inte om jag tänker på samma sätt som du Johan - men jag har också undrat över hur ofta man lyfter fram att man äter "massor av grönsaker" inom LCHF-kost. Har också funderat om det varit en slags retorik för att "sälja in" eftersom man ju knappast kan äta "massor", precis som du påpekar, om man ska hamna under 50 g kolhydrater per dag. 

Många tycks ju äta mer grönsaker än de gjorde tidigare. Många verkar jämföra LCHF med en tidigare kosthållning bestående av halvfabrikat, godis och skräpmat. Då blir det som även för andra än LCHF:are är "normal nyttig mat" plötsligt LCHF. 

För egen del har jag tidigare verkligen ätit MASSOR av grönsaker (och frukt). Med massor menar jag två-tre tomater, en halv lök, en decimeter gurka, ett par deciliter bladsallad. Om dagen.Alltså ett berg på en normalstor mattallrik. Och aldrig livnärt mig på halvfabrikat och  godis. Så när jag ska förklara vad LCHF är så talar jag inte om "riktig" mat eller grönsaker utan det som är skillnad för just mig. 

Allt beror på vad man jämför med men det blir tokigt om man utgår från att alla andra har samma matvanor som man själv!

Jojomaja
2

TS: Jag har kommenterat det där med grönsaker eller inte i en annan tråd, kanske inte samma frågeställning men visar min syn på saken: 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/518e7bbbce12c46960001b7b-maste-man-ata-salladgronsaker

Trule
3

Det måste finnas skillnad mellan kolhydrater och kolhydrater, hur kroppen bryter ner dem menar jag. Deg i magen, pasta och bröd, tar kroppen förmodligen hand om på ett annat sätt än grönsaker? Varför bara räkna antalet kolhydrater?

asahars
1

Jag är en av dem som definitivt äter mer snälla grönsaker nu än vad jag gjorde förut. Jag har IBS och har inte klarat av att ersätta ALLA kolhydraterna med fett för då blir det äckelvarning på dasset. Så jag får köra med lite mer anpassade fettmängder och mer ovanjordgrönsaker som har lösliga fibrer så att det blir snällt i magen 🙂

wiren_johan
0

#89 Precis vad har tänkt och hade lite funderingar på när jag skrev inlägget. Om det användes lite för att sälja in lchf och orimligheten med att äta massor med grönsaker om man ska hålla sig på en hyfsat låg kolhydrat nivå. Men har nu förstått att många jämför med vad de åt tidigare och åt man inga grönsaker alls kan även en mindre mängd kännas som mycket. För mig är en riklig grönsallad något som blandas i en bunke och är alltså en hel del. Frågan är hur annat folk uppfattar det när man säger att man äter massor av grönsaker #90 precis som du skriver i den tråden kan jag känna att grönsaker mest är onödiga kolhydrater och en dekoration. Jag har älskat grönsaker och tycke fortfarande det är gott men jag gillar kött och sås mer. Äter jag grönsaker nu blir det något salladsblad, kanske för att lägga lite ost och någon god röra på. Eller så äter jag lite svamp, för att det passar bra i min mat.

Effie
1

Jag läser tråden, och funderar på min inställning till grönsaker, förr och nu. Och kom fram till:

• jag vill inte äta råa grönsaker till maten. Före, efter, separat, men inte till maten. Jag vill inte ha råa blad i min sås (jag gillar inte jordgubbar i choklad heller). Och så har jag nog alltid tyckt.
  • något tråkigare än sallad+tomat+gurka kan jag inte tänka mig
  • jag tycker inte om tomater, oliver, selleri och rädisor.
  • vad kan jag hitta för tillfällen att äta råa grönsaker, om inte i samband med mat? Jag köper ju gröna blad, och slänger dem efter ett tag. Jag vet inte om jag vill ha gröna blad till fikat heller.
  • äter gärna tillagade grönsaker, i maten, till maten eller som ensamrätt - stekt vitkål, fräst lök, gratinerad broccoli, för att inte tala om getostgratinerad zucchini.

Ja, det är nog hellre grönsaker nu än förr, när jag försökte anpassa mig till sallad-till-maten-tänket, och när jag försökte hålla även grönsakerna så fettfria jag kunde..

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lchfman
3

Allt handlar ju om "flyghöjd", synsätt, synvinkel, erfarenheter osv.

Helt otroligt hur folk kan diskutera och bli oense när det är tydligt att dom inte ens pratar om samma saker egentligen.

Läste på twitter härom dagen om en användare som "taggat" ett inlägg #LCHF, som i princip sa så här: 
Se hit alla, värdens bästa lchfsnacks, en banan ett par matskedar jordnötssmör och några rutor mörk choklad håller borta ditt sötsug.
(Kan det bero på att det är sötsaker personen mixar ihop?!)

Alla fattar inte allt, så man man måste förstå att nivån på diskussionerna måste man ha förutsättningarna.
Det är inte lätt att ha det.
LCHF för vissa är Aftonbladetnivån, för andra är det 20-50-100 gramsnivåerna. För ytterligare andra är det nåt hopkok dom lurar sig själva med som inte passar in nånstans..

Läs även på Om Dunning Kruger-effekten.. Mycket intressant läsning.
Mina 2c…

savonit
0

#59 Det var en stor tomat, en snitt tomat väger ca 70g och en snitt gurka runt 400g.

Har tidigare jobbar med att bla förpacka tomat i 500g påsar brukar bil ca 7-8 st i påsarna, givetvis skiljer det beroende på tomat.

Men som sagt kan man få i sig 500g sallad utan problem och komma upp i ganska lite kh, blandar man sedan in ägg och räkor, så blir det en riklig sallad med släng på lite vis sås och ev någon olja så är det definitivt en LCHF tallrik.

Men sedan skiljer ju även uträkningarna beroende på vilken tabell man kollar i.

asahars
3

Mitt fredagsmys Pasta carbonara med slakad vitkål istället för pasta, rimmat sidfläsk och massor med färskriven parmesan. Jag bryr mig inte om att räkna.

MimLan
2

Jag tog en sväng om Picard för första gången idag roade mig bland annat med att köpa en stor påse frysgrönsaker till ratatouille. 2,5 gr kh/100 gr.

Oj vad jag aldrig räknar det heller.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.