Makrill - recept önskas
Har länge haft svårt för att köpa den norska odlade laxen, men är inte så förtjust i makrill som är en annan fet fisk. Sill går bort!
Nu tänkte jag ge makrillen en chans till, men ge mig tips på hur jag tillagar den på bästa sätt. Grilla funkar inte imorgon, ugn eller stekpanna måste det bli.
Vilka kryddor, tillbehör passar till?

Hm.. du är inte Göteborgare va?
Stek i smör.. ingen panering, severa med grönsaker, klipp lite färsk dill/persilja på fisken om du gillar det!
Det smälta smöret duger som sås.. pressa lite citron på fisken.
Stekt makrill är en sådan anrättning som är så god att man kan äta den som den är utan tillbehör.. godast är spirr!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Näää…hur kunde du gissa det? 😉
Skall jag filea och flå innan?

Man köper den filead!
Dvs den säljs och vägs hel, sen filear fiskhandlaren fisken åt dig!
Man flår inte makrill.. såvida du inte gillar fiskmos!
Hel makrill är sk kokmakrill.. fetare sent på hösten.. det är oxå gott.. men inte lika gott som spirr!
Du kan om du vill panera lätt med något mjöl om du vill för mer stekskorpa.. men själv tycker jag det är helt onödigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# Sindri
Stekt färsk makrill filéar du med en skarp filékniv flå den behöver du inte, lägg den i pannan med smör skinnet lossar så fint av sig själv när den är så fet. Har du god tillgång på makrill lägger du den i en tunna med grovt salt och fyller på med flera nästa gång, den går fint att äta vi behöver salt, och till hösten när hummern blir tillåten duger den till agn i tenorna, ja har en tunna i min sjöbod som väntar…
Finns inte så mycket hummer på ostkusten….😉men tack för alla tips. Kanske blir en favvo…återkommer med betyg från mig och familjen.
Smörstekt makrill kryddad endast med salt och vitpeppar och till det en blomkålsmos är hur gott som helst :) Häll resten av steksmöret över maten eller häll lite grädde i pannan så blev det en sås.
Redan före LCHF brukade jag tillaga makrill så här:
- Stek
- Salt och peppar
- Klipp över mycket dill
- Häll på vispgrädde och låt puttra.
Stuvad spenat är gott till makrill.
Sedan brukar jag försöka experimentera lite, men jag har inte kommit så långt. Kokosmjölk. Vitlök. Makrill har ju så mycket smak i sig självt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Den där djupfrysta makrillen, duger den till nåt gott? Skulle behöva lite mer fet fisk, och variation på all torsk och sej vi äter.
Men jag steker inte i smör, utan i kokosfett eller möjligen olivolja. Tål inte smör.