Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2750 ggr
gulansvincent
0

LCHF eller DUKAN

Hej kom idag i kontakt med en som ville att jag skulle börja med Dukandieten, fick en bok som jag har skummat i lite, men det verkar som det är nästan tvärt emot LCHF . Jag undrar om någon kan förklara vad det hela handlar om, en annan som är lättpåverkad blir ju nu ganska fundersam på vad som är rätt och vad som är fel med dessa olika dieter.

perjoh
1

Dukan är en mer högproteindiet än vad LCHF är samt att fettet undviks mer. Jag tror att många som har svårt att få i sig fett skulle vinna på att välja Dukanmetoden än att välja kaloriräkning.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Orakletidelfi
3

"en som vill att du ska börja med Dukan" Vad vill DU?

Zepp
5

Ja som redan nämnts, Dukan är en högproteindiet.. lågfett, lågkalori!

Funkar så klart för att gå ner i vikt, för det e svårt att hålla uppe kaloriintaget på fettfritt kött!

Men.. nu är väl inte problemet hur man skall gå ner i vikt, det finns ju hur många metoder/dieter som helst.. utan det främsta kriteriet är väl vilken diet som gör att du kan hålla den utan att gå upp igen och behålla hälsan!

Altså.. vill du bara gå ner i vikt till vilket pris som helst så är det ju bara att halvera kaloriintaget.. funkar i 99% av fallen.. åtminstone några gånger.. åtminstone om man är hyfsat ung och frisk!

Såå.. den viktiga frågan är väl egentligen.. hur skall du äta/leva när du väl gått ner din vikt?

När du har svaret på det så har du flera alternativ att komma dit hän, några ohälsosamma och snabba, andra mer hälsosamma men oftast långsammare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gulansvincent
0

Tack för de kloka orden jag har ju gått ner ( och gått upp) 2 gånger ca 20kg de senaste 3 åren med  LCHF.