Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 4808 ggr
BitteS
4

Dagligt kaloriintag...

Hur många kalorier är dagsbehovet om man ej vill öka i vikt, om man utgår från att man motionerar minimalt?

Vill bara ha en siffra att utgå från så jag ser var jag bör hamna i dagsintaget på Cal-counter de dagar jag inte kommer till skott. Sen är det väl bara att plussa på de dagar man motionerar? De dagarna borde man kunna äta fler kalorier.

BitteS
1

Nu ska jag gå ut och ta mig en promenad medan regnet gör ett uppehåll och jag väntar på svarGlad. Har kompledigt idag så man måste passa på.

molana
0

Mellan 3% - 10% om dagen i Cal-Counter. Beror på hur strikt du vill vara av kolhydraterna.Fett 75% och Protein 20% .Glad

Sir_Klabbe
0

Frågan var ju hur mycket calorier, inte hur många energiprocent.

Margareta
0

Eller hur många gram kolhydrater det blir i praktiken

Numer pensionär i Nynäshamn

molana
0

Ok.Generad

Skadlig
0

Kalorier verkar dock vara ett ganska dåligt sätt att mäta på. 1600 kalorier i kolhydrater ger ju mer viktuppgång än 1600 kalorier i fett. Om man följer Skaldeman och GI 0 (tm) så kan man nog nästan äta tills man är mätt istället för att räkna.

Vet inte om du har sett den men om du tittar bland artiklarna så finns de första kapittlet av Skaldemans nya bok så finns där ganska bra tips på hur man kan räkna. Utifrån det som han har varit vänliga och släppt till oss på siten så verkar det som om det blir en bra bok.

Personligen så är jag misstänksam mot allt vad siffror heter. Vill inte räkna min mat, min vikt eller mina mått. Procent kolhydrater håller jag dock koll på :)

molana
0

Det beror ju på målvikten hur mycket protein man ska äta och då kan ju kalorierna bli olika på hur mycket man ska äta.

NancyAlke
0

Visst Bitte, man måste ju skriva in ett värde på kalorierna i calcounter. Jag är en av dem som anser att man visst kan blanda in kalorierna i kosten, och att man inte kan äta hur många som helst (även om de består av fett och protein) utan att gå upp i vikt. En förutsättning är att man inte äter mera än 5% kolhydrater och då bara "snälla" sådana…

Jag satte kalorierna på 1800 i början, sedan brydde jag mig inte så mycket om om jag gick över dem i bland, men jag hade dem som ett riktvärde i alla fall. Om kroppen behöver läka ihop och bli trygg, så behöver man mera energi, det är min åsikt. När sedan kroppen blir trygg i den nya kosthållningen, så kommer den själv att se till att du äter de kalorier du behöver…

Skaldeman
0

Jag tror inte på kaloriräknande. Man ska äta så att man är lagom mätt en halvtimme efter måltiden. Blir det 1000 kcal om dagen är det bra. Blir det 4000 kcal om dagen är det lika bra. Vi har väldigt olika energibehov.

Sten Sture

NancyAlke
0

Men om man experimenterar med olika intag, för att se om man går upp eller ner av olika saker t ex… vad ska man då använda för mått för att se om man äter mera eller mindre? Allt under förutsättning att kosten fortfarande är LC alltså. Du skriver ju själv i bland att somliga behöver begränsa sitt energiintag Sten Sture, hur ska man veta … och varför kan man inte använda kalorier som mått???

Man behöver väl inte förkasta kalorierna som en måttenhet, även om man förkastat kaloribantningarna, eller?

Skaldeman
0

Nejdå, man behöver inte förkasta kalorier som ett mått. Men man bör vara medveten om att kalorierna är olika mycket värda beroende på var de kommer från. Har man svårt att känna vad naturlig mättnad är så kan kaloriräkning vara en ersättning.

Sten Sture

NancyAlke
0

Då tror jag ändå att jag tänkt lite rätt då! Många som är nya på LC blir ju stressade av att inte ha så många riktlinjer, om man då är van att räkna kalorier så kanske det kan vara OK att göra det i övergången. Det man behöver veta är att det går att äta mycket mera kalorier (30% mera tror jag att jag läste) om man inte får dem via kolhydrater.

Jag känner vid det här laget vad som är naturlig mättnad, men jag håller reda på kalorierna (stickprov en par gånger i månaden) mest för att se om mina matvanor förändras. Det är nämligen lite svårt att ha koll om man småäter som jag gör när jag försöker köra stenhårt på att äta när jag är hungrig tills jag inte är hungrig längre (alltså inte mätt).

BitteS
0

Tack allesamman för intressant läsning. Kom hem från min promenad på 6,6 km för ett bra tag sedan. Åt lite keso och turkisk yoghurt och sedan somnade jag som en klubbad i soffanGeneradGlad. Vaknade vid halv 6 i morse och kom i säng välding sent igår. Så det behövdes nog. Nu är jag ordentligt hungrig så det är väl dax att äta något igen då.