KOKOS, varför inte mår bra av......
Kokos (fett) sägs ju vara så bra, därför har jag vid flera tillfällen testat - men fått ge upp, mått så dåligt. Insett att jag inte klarar av någonting av kokos. Men inte förstått varför - tills nyligen, då jag av en tillfällighet fick veta att kokosnöt är en STENFRUKT. Å stenfrukter är något jag inte mår bra av, måste undvika.
För mig har de mest välkända stenfrukterna varit plommon, persikor, nektariner, körsbär - men, stenfrukter är också hallon, björnbär, hjortron, jordgubbar. Mandel, vissa nötter. Det hade jag ingen aning om!

Vi är flera som inte mår bra av kokosfett, tyvärr.
Jag var på väg att få börja en massa obehagliga magundersökningar när jag provade att ta bort kokosfettet. Dagen efter mådde jag bra igen och slapp magvärken och har mått bra sen dess.
Jättetråkigt eftersom jag älskar smaken.
Agneta

Som sagt vad stenfrukt är mest en beteckning inom botaniken, och de behöver inte vara släkt med varandra.
Ofta är det man är känslig/allergisk emot ett protein.. och då är det rätt vanligt att det förekommer inom olika artfränder.
Såå man är inte känslig mot stenfrukter.. men däremot kan man vara känsligt mot vissa släkten.. och det däri vanligen förekommande protein.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 skrivet av Zepp "Såå man är inte känslig mot stenfrukter".
Jasså???! Jaag är det iallafall och jag vet många andra som också är det.

Omöjligt då det bara är ett botaniskt begrepp.. och man blir som sagt vad inte överkänslig mot begrepp!
Du är säkert känslig mot någon eller några stenfrukter.. men inte för att de är stenfruktern, tex nötter.. nötallergi däremot är rätt vanligt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 kokos är en stenfrukt, men den är inte besläktad med de andra vanliga stenfrukterna. Kokosens närmsta släkting är dadel! Däremot är det vanligt att man reagerar på kokos, men jag vet inte om det är allergi eller vad det är. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Zepp. Stenfruktsallergi (finns något som heter så) och andra negativa reaktioner på stenfrukter, är nog inte så ovanligt, fast kanske inte så omtalat som nötallergi, pollenallergi, glutenintolerans.
Hur som helst, så mår jag inte bra av stenfrukter (de som finns uppräknade på listor som finns på flera håll på nätet inkl kokos och nötsorterna) vilket släktskap persikor och kokos har det tycker jag inte har någon betydelse.
Med den här tråden hoppades jag att någon/några som inte mår bra av kokos och som har samma erfarenhet som jag - att inte heller må bra av stenfrukter ville dela med sig av sina erfarenheter.
Hoppas ni hör av er!
Kanske fel forum - eftersom de flesta stenfrukter inte ingår i LC/lchf-kost!?
Om det är hundraprocentigt ren kokosolja, alltså fett, bara fett, och inget annat, så är det väl i princip omöjligt att vara allergisk mot den. Däremot så kan det väl möjligtvis finnas yttepyttesmå rester av kokosprotein i fettet, och är man då extremt känslig mot kokos så kan man kanske få en allergisk reaktion. Det troligaste är nog ändock att kokosoljan ger så snabb tillgång på energi att man upplever en reaktion som kan likna den man kan få vid tillförsel av snabba kolhydrater.

För min del är det inte allergi mot kokos utan något annat. Någon timme efter att ha ätit kokosfett får jag en smygande, svidande magvärk som eskalerar för att avta framåt kvällen om jag ätit det på förmiddagen (frunch).
Vanliga kokosflingor äter jag gärna och utan problem.
Tillförsel av snabba kolhydrater händer ibland och det reagerar jag inte på.
Nej det är något annat med kokosfett och vi är flera som upplevt det. Vore intressant att få veta vad det beror på!
Agneta
Så olika det kan vara, jag har ingen antydan till energikickar eller laxerande verkan även om jag får i mig 100 gram på förmiddagen, möjligtvis håller jag mig mättare längre än med vispgrädde.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Vissa frukter, bär, nötter m m som räknas till stenfrukter får jag sveda i och omkring munnen av, direkt jag får frukten, bären i munnen. (Får det även av bl a kiwi, melon).
Av en del av dessa, plus av vissa andra stenfrukter (bl a kokos) - får jag helt andra negativa, kraftiga reaktioner. Magplågor = kraftig värk i mage, tarmar. Diarré. Värk i kroppen, trötthet, m m. Verkar mer som intolleranssymtom (som vid laktosintollernas) - än allergi.
Men oavsett vilket, så mår jag inte bra av stenfrukter, kokos.