Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5570 ggr
Saga12
0

Räkna kalorier eller ej.

Gång på gång så säger folk här inne att man inte skall räkna kalorier, det behöver man inte då man äter LCHF, och att det bara är att äta tills man blir mätt.

Det här med kalorier och viktnedgång/uppgång är väldigt enkelt. Gör man sig av med fler kalorier än man sätter i sig så går man ner i vikt!

Sätter man i sig mer kalorier än vad man gör av med så går man upp i vikt!

LCHF skall ju tydligen göra så att man bränner fler kalorier än då man äter kolhydrater, men det betyder inte att man kan sätta i sig vad som helst.

Jag har kört på nu i 5-6 dagar och vågen visar 3kg mer. Jag har förmodligen ätit för mycket, eller så är det något annat fel på mig. Har bara hört folk som går ner flera kilon den första veckan, men jag går upp istället.

[Majbot]
1

Att inte räkna kalorier fungerar för vissa. Dock tycker jag det är bättre att faktiskt räkna dem för då har man ju svart på vitt om man har ätit för mycket / för lite. :) Har själv gjort det i snart 2 år och jag har inte tröttnat än (y)

RobinEH
0

Fetts termogena effekt är ju mindre än kolhydrater och protein, så varför lågkolhydrat-/högfettkost skulle öka energiförbrukningen per se förstår jag inte. Sedan har ju kolhydrater större effekt på T3 medan fett mer påverkar T4.

LCHF har snarare en anorektisk effekt hos många, vilket betyder ett minskat energiintag. Däremot kan det vara så att människor aktivitetsnivå stiger till följd av en förändring av intaget av specifikt energisubstrat genom bättre utnyttjande av energin och allmänt välmående.

Kanske äter du för god mat eller konsumerar mycket grädde?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zureel
0

Jag gick upp 5-7 kg första gången jag provade lchf för att jag saknade insikt om vad en normal portion är nu går jag ner i vikt med lchf jag räknar kalorier indirekt jag loggar för att hålla koll på energiprocenten och kolhydrater och då får jag kalorie värdet på köpet men det styr inte hur mycket jag äter.

Zepp
2

Hej, hej.. du har bara kört i 5-6 dagar.. och du har omöjligt lagt på dig 3 kilo fett!

Det blir 7000*3=21000Kcal/6=3500Kcal extra per dag.. utöver din basalmetabolism och aktivitetsförbrukning!

Dvs då skulle du ha ätit cirka 5000-5500 Kcal om dagen??

Det är inget fel i att hålla koll på kalorier.. men då skall man oxå begripa hur det hänger ihop.. annars så är det mest förvillande!

Du kan mycket väl ha ökat tre kilo.. men fett lär det hur som helst inte vara!

Vi varierar några kilo från dag till dag.. kvinnor i fertil ålder lär variera mer än män.. av hormoniella och cykliska orsaker!

Man förbränner inte mer på LCHF, man blir mättare på mindre iomed att man kan leva längre på fettdepåerna utan att hungern sätter in!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
0

1. Är du överviktig?

2. Vet du ungefär hur många gram kolhydrater du äter per dag?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Saga12
0

Nja, inte överviktig direkt. Jag är 192 och väger 85kg, lite mullig är jag väl, så att gå ner ett par kilo hade inte skadat. Men det är som jag har skrivit förut, jag gör detta mest för att få lite mer energi, må lite bättre.

Jag har ätit mellan 2-12 gram kolhydrater per dag, och legat under 2000 kalorier alla dagar utan en, då jag gjorde tonfiskröra och åt upp, som jag sedan räknade ut låg på nästan 1300 kalorier ;-)

OlgaMaria
0

Hur känns kroppen då? Man kan ju bygga på sig lite mer muskler också. Titta inte bara på vågen. Vad händer med kroppen? Sen har det ju som sagt inte gått så länge än så länge. :)

annizan
0

Jag var med om något liknande när jag testade LCHF 2009. Jag räknade varken kalorier eller kolhydrater och hade bara med mig mottot "Ät fett så blir du mätt".

Jag vägde mig inte på den perioden för att slippa bli stressad om det skulle gå för långsamt eller så..efter tre månader vägde jag mig och hade gått upp 7 kilo. Det var inte ett dugg kul. Efter det insåg jag att jag behövde hålla lite koll på mitt näringsintag så jag började använda minmat.net och då gick det betydligt bättre :) Har tappat ca 15 kilo men har extremt lätt att gå upp i vikt så jag håller balansen lite bättre med periodisk fasta.

Saga12
0

Det är väl för tidigt att säga. Men jag har haft lite ont i huvudet, känt mig torr i halsen (dricker mycket vatten) och mest förvirrad,så än så länge är det bara sämre. Men det skall ju tydligen vara en övergångsperiod.

Det är ju ett bevis på att man inte kan äta som man vill, och att man inte kan äta tills man blir mätt. Jag gjorde tonfiskröra igår på en liten burk tonfisk, 2 matskedar majonnäs och 2 ägg, det blir hysteriska 1200 kalorier! Jag fick nöja mig med hälften, och jag hade säkert kunnat ätit 2 burkar utan problem.

RobinEH
4

Du måste ha använt otroligt stora matskedar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Saga12
0

Kan även tillägga att jag har känt mig uppsvullen och haft lite ont i magen.

Men jag chockar nog min kropp på alla plan. Jag äter helt plötsligt riktig mat, och lagar mat själv vilket jag inte gjort tidigare.

Innan så brukade jag äta en skål med All-Bran flingor med mjölk till frukost. Sedan brukade jag ha med mig några morötter och en banan att äta på till jobbet och när jag kom hem så blev det antingen någon färdig microrätt, en pizza, hamburgare, kebab eller liknande, och kanske ett par mackor till kvällen.

Och till helgen så åt jag alltid någon form av snacks, och godis, och choklad. Det gjorde jag dock bara en gång i veckan.

Orakletidelfi
1

# 9

vet inte hur du räknade men jag la in 100 gram tonfisk i olja, 30 gram majonnäs(en msk är väl ca 15 gram? och 100 gram ägg (okej kanske du hade lite större ägg? ) 

Energi kcal:609,40Energi kJ:2547,90Proteiner:36,90Fiber:0,00Kolhydrater:0,45Vatten:137,32Alkohol:0,00 Fetter:Fett:51,70Kolesterol:553,00E-mättade:12,92Mättade:7,78F-mättade:26,49 Vitaminer:A:519,00B1:0,10B2:0,50B3:10,13B6:0,53B9:52,20B12:3,90C:0,00D:7,20E:9,57 Mineraler:Fosfor:520,50Järn:3,36Kalcium:66,30Kalium:389,00Magnesium:58,10Natrium:647,00Selen:66,30Zink:1,06

100Gram Tonfisk i olja konserv

30Gram Majonnäs 80% fett

100Gram Ägg kokt

edit väljer man tonfisk i vatten blir det nåt på 400 kcal. Då kan du öka på till 50 gram majo och det blir ändå bara 610 kcal

OlgaMaria
1

Det verkar ju som att du är lite vätskefylld och det förklarar väl viktuppgången. Hur sköter sig magen? Är det lite stopp eller? I övrigt är det inte konstigt att du känner dig lite konstig. Det är ju som sagt en chock. Men jag tror du gör dig själv en stor tjänst om du fortsätter. :)

Zepp
1

Som sagt vad det måste vara soppslevar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Saga12
0

Haha, något rågade matskedar. 80gram majonnäs var det. Och då tog jag LITE majonnäs, kändes även då jag åt det sen att det inte var tillräckligt krämigt.

Majonnäsen är ju livsfarlig….var det över 700 kalorier tror jag, på 100gram. Den får man vara riktigt försiktig med…..har jag förstått såhär i efterhand ;-)

Vätskefylld? tja…kanske det. Jag läste dock att man skulle förlora 6-7kg i bara vätska i början på LCHF. Konstigt om jag lägger på mig vätska då…

Orakletidelfi
0

Var det inte du som skrev om detta bara för ett par dagar sedan och som jag tipsade att ta en del cf och en del majo? Då får du ner kalorierna rejält, om du är rädd för dem.

Saga12
0

Har ingen CF, men jag får väl köpa det nästan gång jag skall handla…

OlgaMaria
0

6-7 kg vätska låter extremt. Ca 2 kg är nog mer normalt. Ja man brukar minska i vätska, men du säger att du känner dig uppsvälld och dricker massor med vatten. Och så har du gått upp i vikt. Kan mycket väl vara vatten, antingen i kroppen eller tarmarna eller både och.