"Ny köttskandal", eller?
Enligt kvällspressen (och i TV) har det skandalöst nog saluförts Polskt kött i Sverige. Då vill jag passa på att säga: Ta tillfället i akt att handla Polskt kött på ICA och Coop. Gott kött från gräsbetande kritter utan vaccin. Polacker har inte råd med kraftfoder och injektioner till deras kreatur.
Mnja, visst, jag skojar lite men då jag nu bott i tjugo år i Litauen kan jag garantera er att köttet här är oerhört gott. Speciellt nu då hösten närmar sig och man har möjlighet att beställa från vilken bonde man så önskar, en kalv man sett beta på ängarna av friskt gräs. Visst, lite lurigt att veta hur länge det Polska köttet ”snurrat runt” i landet men generellt sett anser jag det baltiska nötköttet är mycket gott. Skall jag sedan nämna griskött, ja då finns det inte ord för hur gott det är.
Tycker det är ganska märkligt det där med att Danskar skall ha danskt kött, Tyskar tyskt, Svenskar svensk o.s.v. Tror inte denna önskan beror på att de önskar ”närproducerat” utan helt enkelt att de tror att det bästa köttet produceras i deras eget land. Som svensk i Litauen kan jag intyga att så är inte fallet!
Hade kompisar som bodde i Polen i några år och de sade precis som du - att det polska lantbruket är rent, för man har inte råd med en massa handelsgödsel, besprutningar ….

Håller med.. många fina resturanter köper Polskt kött på grund av den höga kvaliteten!
Men.. problemet var nog egenligen något annat, dvs hygien och falsk deklaration av härkomst?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.