Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 10613 ggr
Jarunka
1

LCHF och psoriasis

Hur förhåller sig LCHF och psoriasis till varandra? I förhoppning att få hjälp med min ps. har jag börjat äta LCHF för 4 månader sen, men kan inte märka nån större skillnad än den som är troligen relaterad till årstiden - på sommaren är det alltid lite lättare…. men jag hoppas att någon med mera kunskaper och kompetens om detta kan svara. Jag vill så gärna tro att det finns ett halmstrå…..

Mooniq
0

psoriasisen brukar lugna ner sig rejält på lchf kost. Har 2 kompisar som kör liberal lchf och lågkolhydratkost (ca 100 gram kolhydrater/dag) och deras psoriasis är väldigt beskedlig. så det är värt att prova. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jarunka
0

Vet man hur lång tid det tar innan man märker förbättring? Jag kör ganska sträng LCHF-diet i 4 månader och ingenting händer….börjar undra och tvivla….

Mooniq
0

psoriasisutbrotten beror lite oxå på hur du mår, har jag förstått av mina vänner. Mår man bra mentalt så är ps-utbrotten mindre. En av mina vänner märkte skillnad fort - inom 2 månader, min andra kompis fick vänta ca ett halvår, sen gick utbrotten tillbaka rejält, idag är det lite på armbågar och knän, i övrigt är han nästan helt fri på kroppen- tidigare hade han utbrott på hela kroppen. Riktigt jobbigt.

vilka hudprodukter använder du? Snäll tvål? - smörjer du med tex kallpressad olivolja eller kallpressad avocadolja på huden istället för bodylotion som innehåller en del kemi

Om du hittar produkter med ringblomma i så är de läkande.

Mooniq
0

en av kompisarna äter torkat helnyponpulver, det är både frö och skal som är torkat och malt. han tycker att det hjälper. Innehåller massa nyttigt för kroppen, kanske värt för dig att prova. jag såg helnyponpulver på www.ecoop.se men det finns nog fler internetbutiker som säljer. 2 msk/dag.

Jarunka
1

Min ps.sitter i hårbotten - svårbehandlad - och då har jag från sjukvåeden en stark och otrevlig Kutan kösning /Liniment Diprosalic 0,5 mg + 20mg/ml. Den tar jag bara i ett akut läge. Annars använder jag Silverlotion med emuolja och kolloidalt silver. Den tycker jag känns bra och är lätt att aplicera - en ren naturprodukt som är antiseptisk och mjukgörande vid eksembehandling. Men jag vill så gärna vara psoriasisfri !!!

Mooniq
0

det förstår jag! 🙂 Inget kul att ha det i hårbotten. Hoppas det försvinner snart.

jessirene
0

Hej,

Kan bara bidra med egen erfarenhet, teori har jag ingen bakgrund för.

Min sambo började med lchf i mars. Inte trodde vi att hans psoriasis skulle påverkas. Han är hårt drabbad på så vis att lederna ibland fullständigt flippar ur och han har utslag på stora delar av kroppen. Han har inga utslag nu och orudis (mot ledvärken) har han bara behövt ta under en förkylning. Så vi håller tummarna här för att det ska fortsätta. Man vågar nästan inte hoppas…

Men till saken, hur äter han. Om jag tänker efter så blir det inte mycket mejerier för honom, men ost och smör åker ner. Aldrig mjölk, fil, cf eller yoghurt. Lite nötter kan han få för sej att knapra i sej. Det går mycket åt kött hållet till. Har aldrig sett honom steka en fiskbit till sej själv…

Själv vill jag bli bättre i min migrän, det är inte säkert att jag blir hjälpt för att andra blir det. Men jag tänker att min kropp ska få max chans att läka och då kanske huvudet också får vara med till sist. Så ha tålamod medan du funderar över vad kosten kan göra för din hälsa. Jag tror att lchf är en jättebra start för läkeprocessen.

Marianns LCHF Mat & bak
1

LCHF ( fast titeln på inlägget säger tvärtom HCLF ) bör ändras för att bli bättre sökbar.

Ofta får man en lindring i sin psoriasis med lchf OM den är glutenfri.
Hjälper inte en naturligt glutenfri diet som LCHF så bör man kika över alla mejerierna, troligtvis också smöret, om man är superkänslig.

Om du börjar en lchf och inte märker en skillnad på några månader så överväg att äta helt mejerifritt (allt från kossan) också.

Här kan läsas mer

CasaRamon
0

Min man har haft lindrig psoriasis, i hårbotten och armbågar. Han har testat massor av olika salvor som inte hjälpt. Det har helt försvunnit nu efter 1 år på LCHF. Jag är nästan helt övertygad om att det är kokosfettet som hjälpt, då det ju har en läkande effekt. Kallas för "morgondagens medicin". Hans tandfickor har dessutom läkt av kokosfettet. Både tandläkaren och tandhygienisten är förbluffade av resultatet. Så nu har dom själva börjat med kokosfett i kaffet. 😉

perjoh
0

Min psoriasis förbättrades, men jag kan inte säga om det berodde på LCHF allena eller om det var att jag också började äta 5000 IE D-vitamin. Jag har alltid svarat bra på solen, så jag är benägen att tro att D-vitaminet som har varit avgörande.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

odezza
0

Rubriken är ändrad! 🙂

"still lost in space and time"

jessirene
0

Tack för tipset. Ska lusläsa båda och se om jag kan hitta fram till hjälp med min migrän. Samt vara lite beredd om det blir bakslag för sambon med psoriasisen.