Vad har hänt med vattnet?
Frågar här, eftersom jag vet att många liksom jag slutat med schampo och andra kemikalier i håret.
Det har funkat jättebra i ett par år nu, men helt plötsligt så blir mitt hår alldeles slakt och sladdrigt, precis som med schampo. Dottern säger samma sak. Kan det ha hänt något med vattentäkten?
Vi har alltid haft halvhårt vatten här, vid hårt vatten blir mitt hår ännu bättre. Nu känns det som som om vattnet är jättemjukt. Kan man avhärda vatten innan man skickar ut det till konsumenter?
Ibland använder jag salt i sista sköljvattnet till håret. Kan jag ha i något mer som ger håret mer styrsel?
Alla tips mottages tacksamt - det här är inte kul!
Hur mycket salt tar du i sköljvattnet?
Jo, vattnet kan vara avhärdat. För några år sedan skrevs det om att det skulle göras här i stan, men sen har jag inte hört något. Tror dock inte att det genomförs för det går åt lika mycket Yes när jag diskar. Vi har mycket hårt vatten och det löddrar inte i första taget.
Nu vet jag inte var du bor, men jag bor i Östersund. Vi hade som bekant ett stort utbrott av Cruptosporidium för ett par år sedan. Sedan dess så känns det som att något hänt med vårdat vatten. Det är inte lika gott, och alla i min familj har fått torrare hud. Antagligen så är det mer klor, eller någon annan kemikalie, i vattnet nu. Både halter av div kemikalier, såväl som mineraler, borde kunna påverka kvalitén på vattnet. Jag har funderat på ett vattenfilter av något slag, men Tyvär har det prioriterats bort.
Östersund tycks ha mycket mjukt vatten:
Finns ett duschmunstycke med mineraler hos Life man får mjukare hud