Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3570 ggr
Saga12
0

Förslag på ägg!

Vilka ägg köper ni? är det så att vissa märken är lättare att skala än andra, eller går det lite upp och ner?

Jag har inte köpt och kokt ägg så ofta tidigare, men jag vet att ibland så är dom jätteenkla att skala och ibland är det ett rent helvete.

Jag har nu köpt Doteägg, och dom har hitintills vart helt omöjliga. Halva ägget följer ju med skalet :-/

totten
0

Väldigt färska ägg är svårskalade.

patriknn1
0

Låt dom ligga i iskallt vatten en stund, så blir dom lättare att skala. Annars så kan du ju göra ägg-röra, omelett, eller stekta ägg, om du vill slippa att pilla med skalandet.

Saga12
0

Självklart steker jag ägg också. Men ibland vill man koka. Och jag tänkte att det kanske fanns ett visst märke som var mer lättskalat. För jag vet att jag har köpt äg förut där man har kunnat tagit av halva skalet i ett. Dessa Doteägg som jag har nu så sitter skalet nästan limmat fast i själva vitan. Tar en evighet att skala, plus att man kastar massa ägg i onödan.

patriknn1
2

Aldrig hört talas om Dote-ägg, men jag tvivlar på att märket har betydelse. Färska ägg är som sagt ofta mer svårskalade. Även ägg som inte kyls ner snabbt. Om man nu vill ha kokta ägg men skalet sitter som berget, så knacka hål på toppen, och ät ur ägget med tesked.

Saga12
0

Va? Hmmm….ja det kanske bara finns på västkusten? det är iallafall 50-60% med Doteägg i min affär. Största leverantören.

javascript:nicTemp();

MimLan
0

Förvara dem i rumstemperatur. Och låt dem vara där en vecka innan du kokar dem så hinner de nog bli lite "gamla" och lättskalade.

[mia323]
0

Jag har sett på TV att man kan knacka ägget i något hårt underlag och sedan rulla det under handen så skalet blir ordentligt krackelerat. Sen ska det bara vara att plocka bort skalet i stora sjok.

Mooniq
0

Spelar kanske ingen roll var man köper äggen. Jag köper gårdsägg, fint att se hönorna spatsera runt på utsidan. Känns bra på insidan. När jag kokar äggen och tar dom från plattan så häller jag i kallt vatten i kastrullen o låter den stå på diskbänken en lång stund. då blir det lättskalat.🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Doteägg är ett stort hönseri i Åsa!

Ha, jag har oxå problem med vissa ägg, de är så tunnskaliga.

Så här skalar man annars!

http://www.youtube.com/watch?v=OP4Ori9Tv1c

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odezza
1

De ägg jag köper av en lokal liten uppfödare, är oftast färska och därmed svårskalade.

Därför klyver jag mina frukostägg på mitten, och gröper ut med en tesked. Sedan äter jag dom i en skål med smör och parmesanost.

"still lost in space and time"