Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4469 ggr
Alicenemo
0

Okej livsmedel?

Hej alla vänliga människor!

Jag har en lista på livsmedel som jag undrar huruvida de är okej i ganska strikt (5g kolhydrater/100g) LCHF-kost.

1. Kalvfond eller kycklingfond

2. Kokosgrädde eller kokosmjölk (vad kan det annars bytas ut mot i grytor, soppor?)

3. Chilinötter

4. Falukorv

5. Olivolja (vilken?)

6. Liquid smoke

Orakletidelfi
0

Tja… beror på mängder, men chilinötter tror jag inte är ok alls, falukorv beror på innehåll, finns någon enstaka som är bättre. Fond och liquid smoke beror lite på innehåll med. Man kanske inte enbart kan titta på kh utan innehåll med. Eller… det flesta vill det iallafall. Olivolja, vilken sort som helst, ja extra virgin då. Kokosgrädde och mjölk är ok.

Lchfman
0

Förstår inte riktigt frågan. Kanske börda läsa lite mer. I all välmening alltså. Allt beror Ju på. Lakritspulver har typ 65% kolhydrater, men kan räknas till lchf eftersom man använder så lite av det, nåt g bara kanske. Mjölk har inte många kolhydrater, men det sticker fort iväg om man dricker ett par glas. Således är svarat på din fråga. Det beror på. Har du tittat på innehållsförteckningen? Kalvfond, ja säkert om det inte är en riktigt dålig med massa tillsatser, men bryr du dig inte om det, så är det säkert ingen fara ändå, för du tar ju bara en skvätt i en gryta, du dricker det inte till lunch. Kokosgrädde funkar, finns bättre och sämre sorter, Google is your friend. Chillinötter, antagligen inte, massa mjöl i det krispiga typ. Men rostade mandlar med chillismak är gott. Det har bara 4g kolisar per 100g och funkar om du inte äter kopiösa mängder. Falukorv, ja det finns säkert sorter med få kolhydrater i, läs på förpackningen. Olivolja, ja bara drick. Liquid smoke, sure, så länge du inte dricker det frukost. Det är säkerligen mestadels kemikalier och socker, men en dutt på köttet spelar knappt nån roll. Läs på lite så är du snart hemma. Lycka till

Ary
0

Mina 5 cent. Mer smör än olivolja tycker jag, bättre omega 3 balans.

Vad gäller kokosmjölk är det helt ok men mer energirikt än man tror. 3,5 kh per 100g, 24 g fett. Så en burk räcker till 3 måltider för mig annars blir det lite väl mycket kcal, för mig personligen.

Bättre kött än falu men jag äter det ibland. Bra att läsa på förpackningar för att hitt de med mest kött och minst kolisar.

Chilinötter har inte de en massa mjöl på? Troligen inte så bra.. Mandlar och makadamia bättre än jordnötter som är en baljväxt.

Liquid smoke är bara vatten och röksmak.

Sindri
0

Om du vill slippa mejerier så är kokosgrädde bra i grytor. En del sorter innehåller dock karragenan. Jag har hittat Santa Maria Creamy Coconut, (lila tetrapack) som inte har några tillsatser.

Det finns fonder och buljonger som är utan glutamat, men man måste läsa innehållsförteckningen.

Många tillsatser triggar ätsug och gör det svårt att hålla vikten. Jag skulle aldrig anse falukorv som "riktig mat". Svensk korv innehåller enligt min mening för mycket slaktavfall, potatismjöl, socker mm.

Zepp
1

Ica har en egen falukorv.. extra prima tror jag den heter.. bara 4% kolhydrater.. duger till att ha hemma för att användas vid tillfälle.

Falukorv extra fin rl 550

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
0

Den har du berättat om tidigare men då fanns den inte i min ICA…men igår fanns den! Relativt hög kötthalt och 4 gram kolhydrater per 100 gr vara.
Den ska jag köpa och ha att variera med ibland - mycket bättre alternativ än många av de andra 🙂

Det är rätt kul hur mycket man ser nu som de ändrat innehållet i till fördel för dem som vill hålla nere kolhydraterna och kanske även få lite mer "äkta vara". :) Helt klart att de ser det ekonomiskt att fler och fler efterfrågar sådant.

nyborjare08
0

Menar du max 5 g kolhydrater per dag? Det är vad jag kallar strikt. I det ryms i princip bara fett, ägg, rent kött, fisk eller fågel och eventuellt lite grönsaker med väldigt låg kolhydrathalt. Måttet 5g kolhydrater per 100 g vara är ett slags "tips" på vad man KAN gå efter när man handlar om man vill äta en "medium" lchf-kost (ca 20g kolhydrater per dag, ofta en lagom nivå att börja på). Ett trubbigt tips som kan bli helt fel om det tolkas som #2 skriver.

Orakletidelfi
0

5 g kolhydrater per 100g skriver hon uttryckligen och inte fem gram per dag. Fast vad det har med ganska strikt vet jag inte… det kan ju bli hur mycket som helst.

Siggebus
0

Ja jag håller med dig, 5 gr per 100 gr vara kan ju bli väldigt mycket om man äter överdrivet mycket av just den varan så där gäller det ju att ha lite "räkne"-koll ändå 🙂
Men om man håller mängden vara man stoppar i sig på en normal nivå så är det ju en ganska bra riktlinje att välja det som är max 5 kolhydrater per 100 gr.

Orakletidelfi
0

Ja om det inte är så pass i t.ex. allt proteinet man äter för då springer det ju iväg. Menar om man äter 80 gram protein och allt det kommer från korv med 5% kh så blir det ju 20 gram bara det. Om man har valt en gräns på 20 per dag så finns det inget mer utrymme för några tillbehör annat än smör.

nyborjare08
0

#8 Min fråga var riktad till TS. Jag kan läsa :-) Jag undrar vad h*n menar med "strikt". Missförstånd och felskrivningar sker lätt och då är det säkrast att fråga den som skrivit det :-)

Siggebus
0

Ja jag vet att du kan läsa :)
Mitt svar var nog bara lite allmänt till dem som ev tror att bara för att man håller sig till 5 gr per 100 gr vara så betyder det inte att man kan vräka i sig :)

Orakletidelfi
0

#8 var det jag som skrev. Så det var till mig. 🙂 Och jag vidhåller att TS skriver att det är just per 100 gram och inte per dag,  de livsmedel hon frågar om visar ju också att det knappast är 5 gram per dag hon siktar på.

nyborjare08
1

Siggebus, jag riktade mig inte till dig. Ditt inlägg var #9.

Alicenemo
0

#7 Jag menade 5 g kh/100g :)

Tack så hemskt mycket för era svar! Skönt att veta vad man ska vara aktsam mot.

Siggebus
0

#14 Ha ha ja jag såg det nu - lite förvirrad idag 😃

[Big-Ben]
0

Vad menas med 5 gram kohydrater per 100 gram?

Är det per produkt isig eller den färdiga rätten!?

Siggebus
0

Det vi talar om just här är väl i första hand den enskilda produkten.
Ett riktmärke där man inte bör välja varor som har mer än 5 gr kolhydrater per 100 gr vara.

[Big-Ben]
0

Jag förstår… men det kan ju bli ena fasliga mängder kolhydrater i sådanna fall. Jag utgår ifrån att det är i ett första läge för att avvänja sig. Jag är inte där ännu… bara undrar.

Orakletidelfi
0

Det är ett grovt instrument, men som ofta påpekas räcker det inte till. Men om man väljer rena råvaror när det gäller protein så kan man gå efter det vad gäller grönsaker och tillbehör som man inte äter så mycket av. Sådant man äter pyttelite av, som kryddor etc, kan få innehålla mer än 5%.

Zepp
2

Vitlök har cirka 30% kolhydrater! 😮

Men det är få som äter 100 gram vitlök!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.