Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5223 ggr
Mooniq
1

väga, mäta mat-sida

Hej allesammans

Jag vet ju att många använder minmat.net för att kolla dagens intag.

Jag har hittat en sida som heter www.dumbbell.se där man kan se lite mer utförligt av vitaminer, mineraler och spårämnen. Den sidan är lite mer utvecklad än minmat.net. Man kan även lägga in träningspass.

LIte mer avancerad sida men jag gillar den. Man reggar sig, och det är gratis. Kanske ett bra tips..

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
0

Man kan även lägga in sina mått om man vill det - och sen kunna följa det. Vad det gäller träning så finns det ett forum där man kan ställa frågor - och få svar..

Denna sidan är inte LCHF - inriktad men det spelar mindre roll, tycker jag..

När man tittar på sitt dagliga intag så får man även %-siffror på vitaminer och mineraler och man ser direkt om man äter för lite eller för mycket av det..

Knaster
0

Tack för tipset!

Har använt matdagboken då och då efter att ha totaldissat minmat på grund av alla konstiga buggar och fel. Både siffror och mängder ändras hit och dit så den känns väldigt otillförlitlig.

En fråga angående dumbbell bara: går det inte att dela upp maten i måltider? Jag lyckas bara skapa en stapeluppräkning av det jag äter..?

Mervi
0

Tack för tipset, skall testa.

Mooniq
0

jag vet inte riktigt  - jag har just börjat använda dumbball själv. Så jag har inte lurat ut alla finesser än.. men det finns en rubrik som lägg till livsmedel - då kan du skapa din egen..

du kan kanske dela upp genom att lägga till olika tabeller. man får trycka på +knappen i kalendern och lägga till ny.. i övrigt vet jag inte.. jag själv vill ha en totalkonsumtion när dagen är över och för mig fungerar det utmärkt.

Bra att man även kan lägga in sina mått, vikt och ev. motionspass för att få en övergripande syn på vardagen.. - vilket jag behöver.

Skrattande

Beate
0

Jag har börjat använda MyFitnessPal som finns som app till mobilen men även kan användas via datorn.

Funkar ganska bra faktiskt!

www.myfittnesspal.com

Mooniq
0

det har inte dumbbell.se men jag har å andra sidan en "gammal" mobil så appar funkar ändå inte för mig..

Skrattande

Mooniq
0

… eller om jag tittar ordentligt så ser jag ju att det finns app oxå -på första sidan inbakad i lite text…

Obestämd

gun92884
0

#5skrivet av Beate

… din länk är felstavad, det ska vara fitness med ett t … nej, det är inte stavningsmonstret som är ute, men det blir problem om någon klickar på denna länk eftersom de inte kommer fram Oskyldig

Mooniq
0

.. jag måste bara säga att jag nu efter några dagar har kört in mig i www.dumbbell.se och nu gillar jag den sidan suveränt mycket!

Man kan få statisktik på det mesta: vikt, kroppsmått, olika typer av vitaminer och mineraler, om man tränar så får man även en bild på det, man kan tillsätta egna livsmedel som man lägger in i databasen och man gör en egen matdagbok, lätt att följa.. och för min egen del som nu ströp både kaffe och 99% av mejerivarorna förra veckan så börjar äntligen viktkurvan gå neråt..glad, glad, glad!

man får diagram, viktprocent, E% utan att behöva räkna.. Jag är jättenöjd!

smurfis
1

Tack för tips, jag har testat Dumbbell nu och jag gillar sidan! Har inget att jämföra med direkt men jag tycker den är lätt att använda och bra översikt!

Perfekt för mig nu i början när jag vill ha lite koll på hur jag ligger med fördelning mellan fett/protein och kolhydrater!

Jag ville ha något som är gratis och jag är nöjd!

Lchfman
0

Fatsecret.se är bästa jag testat. Både app och webb.

Trule
1

Ett inpass (som inte alls är menat som aggressivt utan mer som en förundran): sedan NÄR började lchf-are återta VV:s och andras dietkoncept med att väga, räkna och mäta?

Var det inte meningen att kroppen själv skulle fixa mättnaden och fettet skulle förbränna fett och allt var så enkelt och bra?

Mooniq
0

#12 jag kan förstå dig.

Jag tillhör nog de som är lite köörda när det gäller mat. Jag har lchf'at i snart 6 år, men har en otroligt ingrodd småätar-mentalitet. För mig var det vändningen att börja bokföra hur mycket och vad jag åt. För min kropp är en supersparare. Även om jag gjorde lcfh-rätta smårätter och snacks så blev det totala kalori-intaget för stort.

Jag blev medveten om att jag inte kan äta mejerier - jag supersparar det och går upp i vikt. 

Vissa personer kan äta fritt och gå ner i vikt, de behöver inte tänka på mejerier, nötter, choklad, kaffe eller alkohol.

Jag tillhör den andra gruppen och måste ha koll, och även drastiskt dra ner på mejerier, nötter, choklad kaffe och alkohol.

När jag startade min tråd Äntligen viktras så körde jag en kalori-trappa - lite 5:2 som är jättepoppis idag och som många tycker funkar bra..

🙂☀️

smurfis
2

Jo det är klart att man ska gå på sin egna kropps signaler, men när man helt har förstört dessa känslor med för mycket socker och kolhydrater så måste man ju börja någonstans och se att man är på rätt väg.

Jag saknar helt kunskap, jag vet inte hur mkt kolhydrater jag får i mig om jag inte väger och har lite koll i början. Jag tänker definitivt inte göra det hela tiden utan jag vill bara träna upp mitt ögonmått lite grann.

Sindri
2

Jag har använt Dumbbell i perioder när jag känner att ätandet går överstyr. Blir lika förvånad varje gång…….

Som gammal sockermissbrukare är det nödvändigt, anser jag.

Mooniq
0

#14 jättebra inställning!! 😃

#15 ja visst blir man besviken och lite chockad när man inte bokfört på ett tag och tror att man har koll.. 🤔

då är det ett bra verktyg att ta till. Man skärper till sig och så funkar vardagen lite bättre..🙂

smurfis
1

Jag är också sockermissbrukare så det är kanske är desto mer viktigt för oss 😃