Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6354 ggr
luddan
0

Protein

Hej nu har jag en fråga som jag hoppas någon kan svara på.. Stämmer det att man ska hålla sig på ungefär 1g protein per kilo kroppsvikt?

Isåfall har jag med mina två frukostägg och en stor skiva fläskkarre' till lunch redan överskridit det.. det blev 81,1g..

Vad ska jag då isf äta till middag?

Mooniq
0

då har du ätit en rejäl karreskiva. jag räknade på ägg 130 gram och karre 150 gram och kom upp i 59 gram protein.

Ungefär 1 gram protein / normalkilo stämmer. OM du tränar mycket så kan du öka på protein lite.

Upplever du viktstopp? ev plussa in lite grönsaker med vinegrätt/dressing.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
0

Kan du ha missförstått hur man räknar?

Det är inte 100 % protein i kött. Ungefär 20 % av köttets vikt är protein.

Zepp
1

Räkna 20% protein i kött/fisk/fågel/ägg/ost.. för överslag eller använd något program!

Det skiljer såklart mellan olika proteinhaltiga livsmedel, men varierar du de bara så brukar det bli lite mer ena gången, lite mindre nästa, dvs i snitt så blir det hyfsat rätt!

Sen så brukar man ange 1gram/kilo och dag som minimum, men iomed att det är lite protein i det mesta så hamnar du på 1 gram på kött/fisk/ägg/ost så blir det ialalfall inte för lite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

luddan
0

Haha.. hade glömt att jag åt 100g oxfile direkt ur kylen (eller kanske snarare förträngt) Ja men hur som helst så fick jag ju svar på min egentliga fråga om fördelningen.. vart bara lite för mycket men ligger nog för dåligt på fettet i dag för jag är bara uppe i 1009 kalorier..

luddan
1

Jag använder Dumbbell som räknar åt mig :)

Zepp
4

Sånt man äter stående räknas inte! 😉

luddan
0

😃

Zepp
1

1009 Kcal är ju en bra frukost, då  kan du slopa lunch och sen räcker det att du äter liknande till kvällsmat! 

Altså.. det gör sällan något om du äter för mycket protein, men det kan ju bli en sned fördelning, för protein är mest en byggsten, fett är energi!

luddan
0

Men om jag nu är uppe i 81 gram protein redan ska jag bara äta fett då?

Ary
0

Nä då minskar du ner lite imorgon. Enligt min princip att inte straffa mig resten av dagen eller imorgon för det jag åt tidigare eller igår.  😉

Zepp
3

Näe.. du skall planera dina måltider bättre i framtiden, det är hela grejen!

Egentligen är det bara misstagen vi lär oss på och oxfile är gott, men fettfattigt!

Sen så.. det blir dyrt i längden att äta sig mätt på oxfile, det tarvar som regel både något kryddsmör och något fett tillbehör!

Själv har jag snöat in på lammracks under semestern, fetare men dyrare än oxfile.. så det lär inte bli en stående del av min meny, bara vid speciella tillfällen.. fick hur som helst till dem lika goda som de serverades på resturant på Gotland!

Mor tyckte tillomed att mina vara godare!🏆

luddan
0

Nä kan ju säga att oxfile hör INTE till den vanliga menyn.. Åt det igår för det var extrapris o idag såg resterna så ensamma ut 😛 

Får lära mig att planera bättre

procentfördelningen idag är 

Fett 68%

Protein 32%

Zepp
1

Grejen är att nästa gång har du lärt dig att servera något fetare tillbehör till oxfilen.. därmed får du två lyxmåltider!

Dvs frys in det du inte lagar till omedelbart och äter upp!

Är det extrapris så är det.. och vill man inte ge det till hunden så är det hur bra som helst att frysa in hälften och ha till en annan gång!

För många år sedan fick jag oxå tag på en hel oxfile till extra bra pris, skar upp den i portioner för jag tänkte unna mig en åt gången.

Men så fick jag oväntat besök.. och då tinade jag dem lätt i micron.. medans grillkolet fick en lagom glöd.. blev en succe!

Grillade oxfile med sallad av olika grönsaker, vitlöksmör och coleslawe.. oså rött vin!

luddan
0

Yummie.. 😐

Ja det är inte alltid lätt..

LCHF ät utan att räkna Hmm 🤪 men bättre räkna proteiner än kalorier. jaja jag lär väl mig nån gång kanske 🙂

Zepp
1

Man räknar på lite olika grejer i början.. sen så har man lärt sig och använder ögonmåttet!

Grejen är ju att det knappast är farligt att svulla oxfile.. mest jävla dyrt.. och förödande för ekonomin, i längden!

Någon annan dag så får man inte i sig lika mycket protein.. det sliter till sig i längden!

Jag har hämtat rätt mycket av min inspiration från de gånger jag ätit på lite bättre resturanter, det ser inte alltid såå tilltaget ut.. men en bra kock vet hur mycket man behöver som regel för att vara nöjd!'

Handlar rätt mycket om helheten, vilka tillbehör man har, vad man dricker till osv.

luddan
0

Ja det har du rätt i.. Ja jag har lärt mig om protein iaf.. 

Nu är det resten kvar, hur räknar man Oopsies tex?

kaisakavat
1

Tror man får göra det manuellt. I minmat.net kunde man reg:a egna maträtter förut, men nuförtiden får jag itne att funka. Jag använder dumbbell numera, och där tror jag inte det går reg:a in egna maträtter.

Jag brukar göra såhär: Väg och registrera alla ingredienserna och anteckna innehållsuppgifterna. Gör oopsiesarna och väg sen totalvikten efter att de svalnat. När du sen käkar, så väger du portionen och räknar ut hur stor andel av totalen den är.

LenaK63
1

#11 Zepp

"Själv har jag snöat in på lammracks under semestern, fetare men dyrare än oxfile.. så det lär inte bli en stående del av min meny, bara vid speciella tillfällen.. fick hur som helst till dem lika goda som de serverades på resturant på Gotland!"

Har du ngn receptlänk? Jag får aldrig riktigt till det men lammracks.

Zepp
1

Ha.. jag gjorde som på resturanten, skar upp dem som lammkotletter och stekte i panna!

Anledningen till att mor tyckte mina var godare var antagligen för att jag kryddade mina mer och hade vitlök i tsatzikin!

Först så körde jag ett helt rack i ugnen, det blev inte alls lika gott, blev som lammstek, dvs mest smak på utsidan!

Grillar man racks kanske det funkar med hel, men stek flera i stora stekpannan och lägg upp dem lite roligt, antingen direkt på tallriken eller på ett fat!

Går fort att tillaga och det roliga att man äter med händerna och håller i revbenet.

perjoh
1

Lammracks är ett alldeles för dyrt nöje för att få en pinne att hålla i, i sommar har vi köpt lammstek som skurits ned i småbitar och trätts på spett och sedan grillats. Tzatzikin är ett givet tillbehör, men även den kan man variera lite, vi provade med gott resultat att blanda ned mycket finhackad mynta och ett annat gott alternativ var när vi ersatte gurkan med grovriven blomkål som förvällts.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Brynhilde
1

#17 kaisakavat

Det går att registrera egna livsmedel på Dumbbell. Gå in på "kostregistrering" så är där en länk som heter "Lägg in nytt livsmedel".

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

kaisakavat
0

#21 Sant. Minneslucka eller fläckvis blind. 🤦‍♂️ 

Men hur göra? Försöker tänka.. det gnisslar i skallen i protest.. Men borde gå bra med lite mackel..

Man kan alltså först registrera alla ingredienserna och låta programmet summera alla delposter (makronutrienter, vitaminer, mineraler..).  Sen väga totalvikten när rätten är färdig och räkna ut värdena för 100 g. Och sist göra en registrering av 'egen maträtt' där alla värden förs in i resp ruta.

Eller hur gör ni?

luddan
0

Ett livsmedel blir ju lätt om det står på förpackningen.. men med fler ingridienser verkar det krångligt 🤔

hemul
0

Jaha, jag köper färsk tunnbringa för 39:-/kilot jag. Massor med pinnar att hålla i om man vill det. 😃

savonit
1

Sedan är dock rekommendationen att man skall äta 0,7 g protein per kilo vikt, men detta är minsta dagliga intaget man bör ligga på.

MimLan
0

#25 Den rekommendationen är för kolhydratätare, inte för LCHF:are som ligger lågt i kolhydrater.

savonit
1

#25 stämmer bra, dock finns det ingen större anledning att äta mera protein.
LCHF handlar om att minska kolhydraterna och äta mera fett.
Mera protein är inte nödvändigt endast gott, lägg på rejält med grönsaker och sås istället.

Mera protein är ingen nödvändighet och inte viktigt hade det varit det hade LCHF hetat något annat.

MimLan
2

#27 Din rekommendation är med andra ord samtidigt liberal nivå på kolhydraterna för att man skall kunna ligga så lågt i proteinet? 

Inget handlar om att äta mycket protein, det handlar om normal nivå, och normal nivå är olika beroende på om man äter väldigt lite kolhydrater eller inte.

Orakletidelfi
2

Lite onödigt att råda en person som oroar sig för att äta för mycket protein att skrämma ner vederbörande till en absolut lägstanivå? Kostdoktorn säger att man vid  svårigheter att gå ner i vikt och som 14:e rådet i en lång lista  använda sig av optimal ketos och att man då ska hålla sig till max 1 gram per kroppsvikt. Det tolkar jag som att man kan äta lite mer annars?

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#1

Ary
1

Håller med oraklet att det väl mest är om man har problem att gå ner.

Din mängd om du äter fritt verkar ju inte bli grotesk så jag skulle nog mest bekymra mig om jag hamnade på en platå.

savonit
1

#28 Nej tycker jag inte.
Ser inget problem alls med att äta runt 0.7 g protein per kilo vikt.
Men givetvis är det lägsta rekommenderade nivån.

Rekommendationen säger heller inget om man är överviktig, underviktig, tränar på elitnivå eller gymmar flitigt själv.

Lägsta nivån protein man bör lägga sig på är 0.7g per kilo vikt.
Högsta vettiga nivån är 2g per kilo vikt. Men två gram bör endast personer som tränar riktigt mycket lägga sig på.

Mera än 2g per kg vikt ger ingen extra bonus vanligtvis.
Är syftet att gå ner i vikt bör man lägga sig närmare lägsta nivå, vill man gå upp i vikt och tränar hårt bör man lägga sig närmare 2g

luddan
0

LCHF verkade så lätt.. Ät dig mätt utan att räkna..

Ät kött fisk och ägg och lägg till fett.. Men jag tycker nog ganska många är inne och räknar på de mest krångligare siffrorna än vad det är när man räknar kalorier.. 😓

gram per kilo, E% hit o dit.. Men nu menar jag inte att ni gör fel, bara det att jag tycker det verkar svårt o krångligt

Tina62
0

100 g kött är ca 20% av det är protein, alltså 20g protein det fick jag lära mig någonstans i forumet i går

Tina

Zepp
0

Det är förklaringarna som är krångliga, det handlar om näringslära och kroppens biokemi!

Och som sagt vad.. har man inte en aning om vad man äter är det svårt att veta om man gör fel.

Enklaste sättet är; stek en fet kött/fisk-bit i smör, ta upp biten o slå en slatt grädde i pannan, sjud till en sås, slå såsen på biten och ät med valfria grönsaker!

Upprepa, 2-3 gånger per dag!

Vi har en inbyggd kaloriräknare, den visar sig som regel via aptiten, men den kräver att du äter sådant den känner igen och som den utvecklats för under evolutionen!

kaisakavat
1

luddan - Inte alla räknar. Jag räknar bara ibland, för att checka av så jag inte äter för lite över lång tid.

Förut gavs oftast rådet att inte räkna - men det råkar ha blivit lite omodernt. Från att ha avrått från kalorireducering och räkning, så har forumet rätt mkt övergått till att ägna sig åt just det. Rätt eller fel - ja, det beror på individen, vi vill ha och/eller behöver olika upplägg. 

Grundrådet är dock fortfarande detsamma. Enklast möjliga metod: Utgå från en animalisk proteinkälla, lägg till fett utifrån behov (om proteinkällan är väl mager) och grönsaker med låg kh-halt. Paprika är c-vitaminrikt, gröna blad innehåller folater som annars kan vara svårt att få i sig. Se tal att inte snåla på fettet, för det är energin från fettet som ska ersätta energin från de kh-källor man tar bort när man börjar med LCHF. Mejerimat kan man också använda, välja så feta alternativ som möjligt, för att hålla nere kh-andelen i den mängd du önskar äta.

Tre ordentliga mål mat om dagen, som ett riktmärke. Vill man checka av proteinnivån, så kan man höfta så att proteinkällor innehåller ca 20 g protein per 100 gram livsmedel, och man bör få i sig åtminstone 1 g protein per kg kroppsvikt och dygn. Alltså: några hg kött (t ex) per dygn plus fett och grönisar. 

Man lär sig att ögonmåtta upp en lagom portion ganska så fort. Efter en första 'omtänkningsfas' när allt är nytt, så blir det lätt! 🙂

savonit
0

#32 Nej LCHF är inte krångligare än du själv beskriver det.
Frågar någon däremot en riktad fråga om hur mycket eller om man äter för mycket då kommer man oftast in på rekommendationer.

Det finns eg ingen anledning att begränsa sitt protein intag om man mår bra och går ner i vikt.
Går man inte ner i vikt under lång tid då kan man kika på proteinet.
Rekommendationen är däremot att man skall äta mellan 10% och 25%? (30%) E% protein. Och det blir mellan 0.7 och 2g per kg vikt.

Men mår man bra och tycker om protein finns ingen anledning att minska intaget, mera än ekonomiska och miljömässiga aspekter.
Den miljömässiga behöver man eg bara tänka på om man äter billigt kött ifrån typ Danmark och Tyskland. Men det är ju en helt annan aspekt som har med etik att göra. Så kör hårt och ät som du känner för om du vill.

Att sedan folk räknar här och där det har mera med att personer vill ha stenkoll på vad de äter, och ibland kan det vara kul att kolla hur man ligger till, men som sagt det handlar om om man inte når de resultat man vill.

luddan
4

Ja då äter jag bara som råden var från 'början'.. och så får jag se hur det går :) … Ja Zepp det är förklaringarna som jag tycker är krångliga o ja är inte ens blond 🤪

Anders-S
1

Jacob Gudiol har läst en studie om extra protein vid viktnedgång. Hans skriver:

_Du behöver extra protein när du går ner i vikt -  men hur mycket extra?
_

Det extra proteinintaget i studien fick deltagarna i sig på bekostnad av kolhydrater. Mängden fett hölls hela tiden konstant och låg omkring 1 g/kg/dag.

…om du inte styrketränar regelbundet när du vill gå ner i vikt så bör du se till att få i dig omkring 1,6 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Om du däremot styrketränar regelbundet och verkligen försöker bli starkare under tiden du går ner i vikt så finns möjligheten att 1,6 g/kg/dag inte är fullt tillräckligt.

Det är fullt möjligt att 1,6 g/kg/dag är mer än du behöver men jag ser personligen ingen anledning till att inte ligga på den säkra sidan och kanske sikta upp emot 2 g/kg/dag istället. 

Det finns ingen fara med att ligga högre än så och upp till hela 3 gram per kilo kroppsvikt och dag är helt lugnt om du är frisk men det där extra proteinet blir nog mest bara dyrare mat.

http://traningslara.se/proteinintag-vid-viktnedgang/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Traningslara+%28Tr%C3%A4ningsl%C3%A4ra%29

Väger man 100 kg blir 3 gram per kilo kroppsvikt och dag 300 gram. Det motsvarar minst 1,5 kg kött, fisk, ägg m.m. proteinrik mat per dag.

Orakletidelfi
1

!! Ja det var skillnad mot 0,7!!

Då ska jag testa att ÖKA mitt proteinintag och se om det kan ha någon verkan!

savonit
0

#38 Fast handlar den studion om LCHF?
Ett ökat intag av protein är positivt om det bidrar till ökad mättnad och minskat intag av KH. Det är positivt för normalkastare.
För en LCHFare ger inte ökat intag av protein minskat intag av KH för den positiva minskningen av KH är redan gjord.
Att då öka mängden protein dör endast så att kroppen ökar bs nivån genom att producera bs av proteinöverskottet, och ger då snarare sämre förutsättningar för viktminskning.
Vi behöver både protein och fett, så att ta bort någon av dessa är inte bra, samtidigt behöver vi vara mätta för att orka gå ner i vikt.

KH behöver vi inte, men samtidigt behöver vi sänka de blodsockerhöjande komponenterna i kosten. Protein och kh är bs höjande…

savonit
0

Ett högt proteinintag har ju alltid visat sig bibehålla mera muskelmassa. Än  ett lägre intag. Fortfarande på normalkost.

Men det som förändras är hur mycket muskelvikt man förlorar.

Går man inte ner i vikt, hjälper det således inte heller att öka på proteinet, för du kommer inte gå ner mer, däremot förlora mindre muskel vikt.
Mindre på ingenting är ingenting.

Orakletidelfi
2

Så nu gäller inte mantrat "Alla är olika, du måste testa vad som gäller för dig själv", längre?

Ary
0

Att öka protein kan funka men då kanske man får sänka fetthalten och då heter det nog närmare Dukan dieten än lchf. Och då kan man ju testa vad som gäller för en själv enligt alla är olika teorin. 😉

Dukan verkar för mig inte hållbar som i en livsstil vilket lchf är, för mig liberal (eller tom lågkolhydrat), vilket är det som kommer kommer att rädda mig från att åka i diket och gå upp allt igen eftersom jag inte önskar gå tillbaka till kolhydratsfrosseriet. Dukan har jag aldrig hört om någon som annamat som livsstil så det får nog ses mer som ett renodlat viktnergångsredskap.

luddan
0

#42 Nä det verkar inte så 😉

Men ändå så måste det ju fortfarande gälla. för man får så olika svar från alla och det kan ju va  från deras egna erfarenheter, så alltså är alla olika 😃

Orakletidelfi
0

Men savonit skriver du inte dubbeltydigt nu eller är det jag som inte förstår: "Ett högt proteinintag har ju alltid visat sig bibehålla mera muskelmassa." samt "hjälper det således inte heller att öka på proteinet, för du kommer inte gå ner mer, däremot förlora mindre muskel vikt." 

Förlora  mindre muskelvikt!? kan jag knappt  tänka ut vad det betyder.

savonit
0

#45 Vad är det du inte förstår?
Om man äter mera protein förlorar man mindre muskelmassa.

Enda anledningarna jag ser till att man skall äta mindre mängd protein är att man inte går ner i vikt. det är dyrt eller man av etiska skäl som miljö tycker att det är fel.

Så går man ner i vikt på mycket protein är det ju jätte bra att fortsätta så, det vill ju säga att man går ner mest i fett och mindre i muskelmassa.

Men fortfarande så går man inte ner i vikt, spelar det ju ingen roll att man går "bör" gå ner mera i fett än muskler, går man inte ner går man inte ner, och då bör man skära ner proteinet och se om man går ner i vikt.

Det är väl inget som talar emot att alla är olika?
Och att olika personer går ner på olika sätt. Men det är ju ganska svårt att ge råd eller diskutera utifrån något om man inte tittar på det statistiska och det logiska, och egna erfarenheter?

Annars kan man ju bara i varje fråga svara, alla är olika testa själv.
Blir ju inte så lärorikt.

Orakletidelfi
3

Det är nog det där med två negationer , det är svårt att tänka ut vad som menas! Förlora mindre alltså få mer, eller behålla mer.  Jo nu ser jag vad du menar!