OT - muskel sökes
Någon som vet hur man skaffar sig stilig bredd över axelspetsarna? Jag har fyllt ut bröstrygg, bringa, axlar och överarmar riktigt bra, men det är en irriterande grop mellan axel och arm (se bild - med reservation för min teckningskonst). Trodde det var deltoideus som fyllde ut där, men det verkar inte så. Övningstips?
Simma frisim
Det enda sättet är att skaffa nya gener. Musklerna har det utseende de har, går inte att ändra.
#2: Nog kan väl muskler bli större, det kan i alla fall mina. Frågan är bara hur man kommer åt just den muskel man vill ha större.

Muskeln du söker heter deltoid eller deltamuskel (främre och bakre). Om du har hantlar kan du köra hantellyft åt sidan för att "pumpa upp" den.
Har du en skivstång kan du köra en övning där du lyfter upp skivstången till hakan (usch det är svårt att förklara).
Går du på gym kan du köra kabellyft åt sidan (den där manicken med snören och handtag) eller så finns det speciella träningsmaskiner för att träna deltamuskeln.
När jag läser din fråga så får jag intrycket att du har "pumpat på" ganska bra allaredan. Om dina axlar ser likadana ut, så är det nog så dina deltoideusmuskler ser ut, dvs räcker inte hela vägen upp, och då blir ju gropen större ju mer du pumpar.
Annars finns det väl ingen muskel just där, endast senan till supraspinatusmuskeln. Min första tanke, när jag såg bilden, var att om det är bara den ena axeln som har det utseendet så kan det vara supraspinatusmuskeln som av någon anledning är svag (så att armen drar i senan) och att det skulle kunna gå att strama till den och på så sätt "lyfta upp" armen högre och fylla gropen.
Dock mycket ovanligt med en sådan åkomma skulle jag tro, om man förståss inte har en svaghet i den ena kroppshalvan efter ex en stroke.
När du lyfter armen rakt åt sidan, vid ex hantellyft, så är det supraspinatus som lyfter de första 30 graderna och sen börjar deltoideus lyfta. Faktiskt så jobbar supraspinatus konstant bara man gör nåt litet med händerna, för att stabilisera armarna, och mycket av dagens axelvärk hos många kommer av dessa små repetitiva rörelser. Så den muskeln brukar man i allmänhet inte behöva träna, den jobbar oftast häcken av sig hela dagarna.
Hoppas att du får nåt mer "upplyftande" svar av någon annan.
PS. Min sambo, som inte är så insatt i det här som jag, föreslår inlägg i jackan (skulle vara en smiley här, men jag vet inte var man hittar dom). DS
Nåja, pumpad för att vara jag, kanske … fast det börjar faktiskt sticka upp en del muskelbullar ur späcket
.
Rörelser med händerna över axelhöjd blev jag för många år sedan förbjuden av en sjukgymnast att göra, just för värk i supraspinatus, eftersom den personen hyllade principen att man skulle undvika att använda kroppsdelar som gjorde ont. Har sedermera förstått att det inte är någon smart metod. Får väl försöka litet försiktigt och se om jag har några deltoideer att bygga upp, eller om de försvunnit alldeles med åren.
Tack för tips!
Jag kan rekommendera s.k. militärpressar för att bygga axlar.
Stå upp och pressa en skivstång över huvudet (framför huvudet, inte bakom). Du bör klara minst 2/3 av den vikt du klarar i bänkpress om du har någorlunda balanserad muskulatur.
Sen bör du även göra utåtrotationer och inåtrotationer för att träna rotatorcuffsmuskulaturen.