Milda eller Bregott
Jag vet att Bregott är både nyttigare och godare än skokräms-Milda. Men på förskolan där jag jobbar finns ibland bara Milda eller Lätta.😕 Min fundering är om barnen ska ha ett tunt lager av dessa skräp-fetter eller är det bra om de får i sig mer av detta fett överhuvud taget, när inget annat finns att erbjuda? Finns Bregott brukar jag uppmuntra till TJOCKT lager….😂

jag skulle inte ge barn margarin öht. (eller någon annan för den delen)
Det är rena kemikalier
Naturligtvis har du helt rätt!
Men nu är det ju så att jag inte kan hindra dem att ta det som står på bordet och dom kallar ju det för "smör". Jag kan ju inte förbjuda dem att ta av kletet🤪🤢
Mysis
Problemet är ju eg inte fettet i sig, utan just att det är margarin.
Fleromättatfett, är nyttigt fett, sen kan man diskutera proportionerna "ration" mellan omega3 och omega6, men att man avråder från margarin har väl mera med hur det tillverkas och att man sedan härdar fettet på kemiskt vis, förr blev det då transfett, det är bevisat farligt, nu är det omestrat fett och hur nyttigt det är har vi nog inte riktigt fått 100% svar på. Största anledningen till att man nu använder metoden omestrat fett, har med att transfett är förbjudet att sälja som livsmedel, då var man tvungen att komma på något nytt. Följderna av transfett vet vi ju redan, följderna av omästrat fett kommer väl snart?
Här står lite ifrån en studie om vad omestrat fett ställer till med.
Inget jag skulle ge mina barn i alla fall.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=pilotstudie_av_effekten_av_omestrat
"Från Regina Wilshires blog fick jag en referens till en studie där man jämförde effekten av tre olika fetter. Det var transfett (på kemisk väg härdat vegetabiliskt fleromättat fett), omestrat fett (på kemisk väg mjukgjort mättat vegetabiliskt fett, palm- eller kokosfett. SeGunnar Lindgrens redogörelse för den processen.) Omestrat fett utgör substansen i våra bordsmargariner: Becel, Flora, Lätta etc.
Samt palmolja, ej kemiskt bearbetat mättat vegetabiliskt fett.
Man fann att de försökspersoner som åt transfetter och omestrade fetter fick en försämrad blodfettssammansättning. Dessa fetter hade också en blodsockerhöjande effekt, mera av omestrat fett. Det höjde blodsockret med 20% under en månad.
Detta indikerar att transfetter och omestrade fetter, dvs alla margariner, bidrar till diabetesutveckling och sannolikt fetmautveckling, samt påföljande riskökning för hjärtkärlsjukdomar.
Detta borde vara starkt hypotesgrundande för utvidgade studier om margarinernas hälsoeffekter.
Det är en stor skandal att margarinerna inte tidigare blivit föremål för hälsoforskning, utan tillåtits göra massiv reklam för sina påstådda positiva hälsoeffekter."
Ooops mitt förra inlägg var riktat till ScarletMajesty!
#3 Och där har föräldrar och Skolan en stor roll att faktiskt sätta stopp inom hemkunskapen o idrott och hälsa.
Att barn inte kan skilja på smör och margarin och viseversa är inte bra, men problemet är ju att föräldrarna inte vet skillnaden heller och tror det är samma sak.
Lär dem vad smör är och vad margarin är. Låt dem sköta resten.
Du kan inte tuta i dem att de inte får ta av det ena men mycket av det andra. Men du kan däremot skapa engagemang hos föräldrar och kollegor.
Jag blir lite förvirrad, vad vill du ha svar på? I rubriken frågas Milda eller Bregott, då svarar jag självklart: Bregott. Men i #0 skriver du Milda eller Lätta. Då skulle jag säga Milda! Känns som ett något bättre val… rätt eller fel. Du skriver också: Det serveras endast Milda eller Lätta men sen skriver du Finns Bregott osv. Hur ofta serveras Bregott? Lite svårt att förstå inlägget faktiskt. Om det finns Bregott är det förstås som sagt att föredra. Finns det inte så som sagt har jag en känsla av att Milda är bättre.
Förresten, finns det Milda smörgåsmargarin nu? Heter det inte Flora igen? Hittade en tabell där olika fetter rangordnas efter nyttighet, där är det hugget som stucket mellan FLora och Lätta medan Milda (som jag tror inte är smörgåsmargarin utan bakmargarin men jag kan ha fel) är snäppet sämre… så om det är Lätta eller Milda är faktisk svaret Lätta och om det är Lätta eller Flora kan de ta vilket som, eller helst ingendera förstås…
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_130971.pdf