Metabolism hos unga
Jag reagerar ofta på att folk i det här forumet säger " du är ung, din metabolism är inte skadad än.." jag är 23 nu och min metabolism har varit käpprätt åt fanders sedan jag var 16. Minsta lilla jag äter fel så går jag upp i vikt, ligger alltså inte stilla utan går upp.
Jag stör mig inte på det här för de senaste 2 ½ åren har jag ätit ren lchf och det funkar.
Det jag därimot undrar är varför alla säger " din metabolism är inte skadad!" till folk mellan 14-25.. Hur vet ni att den inte är det?

Det vet vi inte.. men försiktighet är en dygd som åtminstone bör tillämpas på unga växande.. i första läget.. innan vi börjar prata om hur man skall göra för att kilona skall rasa av en!
För det är inte alls säkert att det handlar om övervikt!
Främst är det väl unga tjejer som utvecklas till kvinnor.. vilket kan få konsekvenser som tex en mer kurvig kroppsform.
Det kan ju innebära att man inte ser ut som Rebecca Stella.. men kan vara hälsosamt ändå?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag undrar var "alla" som säger så är?
Jag själv skrev "nog inte" vilket är något annat. För så är det ju, det är inte sannolikt att metabolismen är körd i ung ålder. Det betyder inte att det inte finns totalförstörda kroppar i tonåren för det. Jag var själv en av dem.
Det är ovanligt att man inte tål någonting, tvärtom är det alltför många som blir så rädda för kolhydrater att det blir snett på ett annat sätt. Det bör inte uppmuntras.
#1 Håller med i den mån att det är viktigt att poängtera för vissa individer att deras kroppar är fullt normala och det är så en normal person skall se ut.
Men sen kommer vi till den där grejen att det spelar ingen större roll vad man säger till något som vill vara size 0 de kommer försöka ta sig dit oavsett, så frågan är då om inte en lchf livsstil åtminstone är hälsosammare oavsett.
Samtidigt är frågan varför barn skall äta en kost som ev skulle kunna sabba deras metabolism?
LCHF funkar för alla, men man behöver ju inte köra hardcore för barn.
Att plocka ett äpple ifrån trädet, och att tillverka glass i köket hör barndomen till, nu förespråkar ju jag iofs att man även skall plocka gurkor, tomat och även odla sallad osv med barn med så…
En del tror kanske att det tar 20-30 år att skada metabolismen och då är det ju för tidigt att ha gjort det om man är t ex under 30 år. Oftast har kanske unga människor lättare att gå ner i vikt än äldre osv. Men detta är ju generaliseringar och det stämmer ju inte på alla.
Man kan ju gå upp i vikt av många anledningar. Jag gjorde det själv i tonåren, det är en del av utvecklingen. Men man känner ju sin kropp bäst själv och vad som funkar och inte.
Jag är absolut ingen expert och jag vet inte hur man skadar sin metabolism, eller hur lång tid det tar. Jag är 36 och har jo-jo bantat hela livet sen jag var 14 år och jag märker ingen direkt skillnad. Jag har alltid haft lätt att både gå upp och ner i vikt. Det är nog bara olika…. däremot har jag ju inget friskt förhållande till mat (det kan jag inte påstå).
Sen ska man inte stirra sig blind på vågen. Muskler väger mer än fett och du kan mycket väl ha blivit fastare i kroppen om du t ex tränar. Du är kanske slankare än innan även om du väger något kilo mer.
Sen är det väl så att LCHF gör att man går upp i vikt om man väger för lite? Och ner i vikt om man väger för mycket?
Nu är det väl knappast någon som rekommenderar barn att käka den skitmat de ofta gör. Det finns absolut inget behov av att sätta dem på namnspecifik diet likt LCHF. Att barn äter den kost beror på att de är just barn och vill äta det de tycker om.
Så länge barn är aktiva och inte har problem med kolhydratmetabolismen så finns det ingen anledning till att sätta dem på en lågkolhydratdiet. Metabolismen sabbas av inaktivitet, överkonsumtion och toxina substanser.