Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3992 ggr
Any
2

För mycket ägg?

Hej! Jag har en fråga till er som äter low carb av alla slag. Hur mycket ägg äter ni om dagen, eller gör ni ens det? Jag älskar ägg, men pga att det påstås vara mycket dåligt fett i gulan så har jag ätit max ett ägg var annan dag. Idag var jag sugen på ägg till frukost (1st) och nu till middagen åt jag en omelett gjord på två ägg. Alltså tre ägg idag, är det för mycket enligt er? :)

RobinEH
0

Oftast är det kolesterolet i äggulan som många är rädda för, fettsyrorna i äggula är övervägande "bra" fettsyror. 

Såvida du inte har någon typ av rubbning i kolesterolbalansen så bör det inte vara några problem alls. 3 ägg om dagen är verkligen inget att vara orolig över, så länge du inte överäter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

perjoh
3

Ät så många du vill och orkar.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Any
0

#1 tack för informationen! Så det betyder alltså att det är okej att äta något ägg varje dag, känns bra! :)

#2, haha okej :)

odezza
0

För det mesta äter jag minst 5 ägg om dagen. Ofta fler.

"still lost in space and time"

Mooniq
1

jag äter mellan 3 - 10 ägg om dagen i olika former. Jag går på hälsokoll varje år eftersom jobbet kräver det. har superperfekta värden! så kolestreolmyten kan du nog lugnt lägga åt sidan 😃

ägg är världens bästa mat, mättar bra, lätt att ha med kokta kalla ägg, bra mellanmål och innehåller allt en kropp behöver förutom c-vitamin. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Orakletidelfi
8

I en annan tråd skrev någon helt nyligen att kostdoktorn ska ha sagt att man inte bör äta fler än 36 per dag. Du har lite marginal! 😉

RobinEH
0

Visserligen innehåller ägg i princip allt som kroppen behöver i födoväg. Men innehållet av tiamin är 0.07mg, pyridoxin 0.09mg, kalcium 54mg, kalium 137mg, magnesium 11mg och endast spår av niacin (vilket kompenseras av mängden tryptofan).

Mooniq
0

#7 - jag skrev väl inte att man uteslutande skulle leva på ägg?? vilket annat livsmedel är lika komplett som ett ägg? 😂

RobinEH
1

Lax. 👍

Mooniq
2

Lax?? du menar då väl vildfångad lax?? hoppas jag. För odlad lax mår inte bra pga fel mat och en hel del mediciner + färgämnen… 

🙂 jag håller mig nog till ägg.. ekologiska gårdsägg.. 😃

patriknn1
1

Ät så många ägg du känner för. De som menar att man ska vara försiktig med ägg är nästan alltid de samma som säger att man inte ska använda så mycket smör i matlagningen heller.. Typ de som anser att Lchf är livsfarligt.

Any
3

Tack alla för svaren! :)

#11 Ja, du har rätt. När jag berättade för min familj att jag tänkte börja äta LCHF (liberal, LCHF eftersom att jag inte klarar av strikt) så blev det direkt massa åsikter om att det är dåligt och bla bla bla. Men jag vet att en low carb diet är bra för mig eftersom att det finns mycket diabetes och övervikt i min familj samt att jag är äppelformad (har läst att äppelformade personer trivs bäst med lchf). Och såklart är det mycket godare , haha :)

Mabrotnosh
1

Jag och sambon delar på 30 ägg i veckan

nyborjare08
2

#12 Ja det är trist när/om folk i ens närhet "tycker" att lchf är SÅÅÅ farligt "för det har de minsann hört/läst i Aftonbladet!". Just när det är de som står en närmast så blir det extra jobbigt att stå emot. Jag tycker att du är tuff som gör det. Heja dig! 😎 Ett tips är att läsa på så att du vet för din egen del vad som funkar och inte funkar. Kostdoktorn.se är en mycket bra kunskapskälla.

totten
0

Jag äter mellan 10-15 ägg i veckan.

Angelfish
0

Ungefär 6 ägg om dan i medel, det varierar lite. Ibland lite mer, ibland lite mindre.

Lchfman
1

#14 Lite OT, men jag kan faktiskt inte förstå hur de flesta bara "vet" vad som "matats" dom. Är inte människan vetgirig och intresserad av sanningen? Men det är väl som jag anser, människan är en korkad flock får som går att lura. En person å andra sidan kan vara mycket smart så klart. Det är detta få individerna som driver utvecklingen framåt. Det borde läggas mer energi på källkritik, skepticism samt rimlighet i skolan. Det går ju faktiskt inte ens ofta att diskutera sådant här med många, för får dom fakta presenterat så vet dom inte skillnader fakta och tro så allt faller ändå. Med kommentaren "äh det tror jag inte på" :)

nyborjare08
2

#17 Jag håller helt med dig, men så verkar många funka tyvärr. I alla fall vad gäller det vi stoppar i oss. Just frågor om kosten verkar vara väldigt personliga och många tycks ha mycket lätt för att ta illa vid sig om man skulle påstå att det de "tror" inte alls överensstämmer med vetenskapen. Har själv haft flera högljudda diskussioner med en kollega där han halsstarrigt menar att det jag berättar om kosten är "nymodigheter" och han är för gammal för såna konstigheter! Han är ett år yngre än jag…

Zepp
3

Folk kan som regel inte skilja på en kolhydrat och en kalori!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.